Oliefilterpakking en Oliekoeling pakking

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Happyus
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2020, 15:37
Type Auto: e61 530iX

01 mar 2021, 17:38

Dat het niet goed is voor een auto om lange tijd stil te staan heb ik weer eens gemerkt vier weken geleden.
Ik probeerde elke week te rijden, voordat ik mijn accu verving. Nu met een nieuwe accu heeft de accu voldoende juice om kou te doorstaan, dat opladen hoeft niet meer, dacht ik....

4 weken geleden reed ik naar de winkel, een week voordat de strenge vorst zou toeslaan, nam een drempeltje iets te sportief (zag hem te laat) en plots ging mijn accu-lampje branden en het lampje ging direct weer uit zonder merkbaar verschil. 'Los contact" was mijn reactie en omdat ik zelf de accu had vervangen ben ik ff alle aansluitingen na gaan lopen. Maar niets aan de hand. Tot ik de motorkap opende en bij de luchtfilter oliespetters zag en ook spetters op de dynamo. Ik heb dat schoongemaakt, zag niets storends op de motor en heb er verder geen aandacht aan besteed.

De week erop weer de auto gestart en zijn stationair toerental wilde niet lekker lopen (zakte terug tot 500 en schot dan weer omhoog tot 750 etc.. ). De strenge kou was mijn conclusie (-16), al heb ik dat euvel nooit gehad. Ook rook ik verbrande olie als ik om de auto heen liep, maar geen olie op de grond.
Na het wegrijden zag ik bij een drempel nemen (rustig) weer even kort het accu lampje. Ik ben gestopt, en jawel weer olie op de luchtfilter en op de onderliggende dynamo veel olie-sporen (welke motor ontwerper heeft een dynamo onder een oliefilter geplaatst :shock: ).
Naar de garage en die bevestigde dat de pakking kapot was en ze wilde ook de dynamo bekijken, want olie in een elektrisch systeem is nooit goed.

Wat bleek de dynamo was volledig geruïneerd. Olie had het interne mechanisme dusdanig vernacheld dat revisie niet meer mogelijk was.
Uit eindelijk zijn de pakkingen, de dynamo en de riem aan de voorkant vervangen. Het stationair probleem was veroorzaakt door een vuile luchtklep. Schoonmaken was genoeg.

Het was een dure reparatie, maar prima uitgevoerd (van Boxtel in Helvoirt). De monteurs weten was ze doen. Ze nemen je serieus als je input geeft. Motorblok is goed schoongemaakt en de 15 jaar oude dame ziet er weer prima uit 001

Volgende reparatie die ik zelf ga uitvoeren is de achterruit verwarming (kabelboom is kapot).


Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”