N52 motor vanaf 2500rpm ineens een 5-cilinder.

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Interceptor
Just getting started
Just getting started

17 jul 2022, 23:44

Beste mensen,

Sinds een paar weken heb ik een 523I met de "oude" N52 motor, 2,5 liter met grijze bedekking dus.
Het probleem wil dat ik vanaf ongeveer 2500 toeren ineens een 5 cilinder lijk te hebben.
Dat, samen met een foutcode dat mijn mengsel "sporadisch te arm" is, geeft mij te denken dat er iets moet gebeuren bij dat toerental wat dit kan veroorzaken.

Het is een gasauto en één pijpje van een injectornozzle die het spruitstuk in gaat, is al knullig vastgelijmd, maar lijkt wel goed te zitten.
De verdeelbuis van de drooggasaanvoer had een lek die ik gerepareerd heb en ik heb verder alles op lekken nagezocht met de HC van een viergasmeter.
Toch, toen ik hem laatst even voor de deur liet draaien met uitlezen, ging ik bijna neer van de pure gaslucht.......daarna weer weg.
Ik had op dat moment echter geen 5 cilinder. Reed een stukje, wel op 5 cilinders lopen bij dat toerental, maar dan weer geen gaslucht en ook geen foutcodes.

Het hoeft naar mijn idee niet zo te zijn dat de cilinder minder met de storingen te maken heeft: een auto tegen de 4 ton op gas.......die storing zou nog kunnen.
Nu meen ik dat er kleppen in zitten die het aanzuigkanaal langer of korter maken, maar dat kan niet verklaren dat het een cilinder kost.
Is het echt 1 cilinder minder? Denk het wel. Ik mis ook enorm veel vermogen en kom niet boven de 100 km/h uit. Maar ook dat wordt niet verklaard met een aanzuigbuis die op lang blijft hangen.

Weet iemand goed wat er verandert bij ongeveer dat toerental, wat de auto nog meer "inzet", zodat ik weet waar ik het beste kan beginnen?
Alvast bedankt.

Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: E90 BMW 330i

18 jul 2022, 00:12

Er zit n ombouw naar gas in? Begrijp ik dat goed? Dat maakt t wel wat complexer. Heb er geen ervaring mee. Weet niet hoe goed dit blok met gas omgaat.

Maar er kan met de DISA kleppen inderdaad wat mis zijn. Die kunnen lekken, vast blijven in de open of gesloten stand.. vanaf 2 ton zouden ze zeker aan vervanging toe kunnen zijn. Eentje is makkelijk, de ander lastig (onder spruitstuk) bereikbaar.
Of je daardoor op 5 cilinders kunt gaan lopen, vraag ik me af.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i.
2point8 Photography
Interceptor
Just getting started
Just getting started

18 jul 2022, 00:33

Bedankt voor je reactie.

Had ik erbij moeten vertellen; hij doet op benzine hetzelfde alleen iets minder merkbaar. Dat klopt wel, heb zelf wel ervaring met gas en dat maakt een probleem altijd wat meer "zichtbaar".

Die kleppen, klopt het dat zij alleen zijn om het inlaatkanaal langer of korter te maken?
Dat zouden die niet één cilinder moeten blokken lijkt mij, zelfs het vermogensverlies zou bijna onmerkbaar moeten zijn als je niet tot aan het maximumgebied gaat.
Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: E90 BMW 330i

18 jul 2022, 00:55

Die zorgen inderdaad voor een andere lengte van het inlaattraject, maar gaan wel bij bepaalde toerentallen open. Ze hebben geen effect op een enkele cilinder, dus dat maakt t weer iets minder waarschijnlijk ALS je inderdaad op 5 cil gaat lopen.
Toch is valse lucht bij openen van een disa-klep best n mogelijkheid...
Uitlezen duidt niet op een probleem bij 1 bepaalde cilinder?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i.
2point8 Photography
Interceptor
Just getting started
Just getting started

18 jul 2022, 10:32

Kijk, valse lucht mogelijk bij openen van die klep; DAT zou wat kunnen zijn!

Er wordt inderdaad niet naar één cilinder gewezen: arm op bank 1 en arm op bank 2 meer, met de mogelijke gevolgen van de kat die dan niet goed werkt enzo.
Interceptor
Just getting started
Just getting started

18 jul 2022, 14:59

Vandaag iets verder gekomen, maar eens bij het begin begonnen :)
Bleek als eerste dat de luchtbuis op het inlaatspruitstuk er niet goed op zat! Dat is dus NA de LMM en ik was al blij. Klein rondje; goed!
Langer rondje: toch weer hetzelfde probleem maar overall: wat meer vermogen; haal nu 140......

Ik had toch weer de storingen van arm en nu ook tot twee keer toe: 2A39 Klepslagregeling.
Als ik die open klikte, gaf hij aan dat hij erin gezet was in het begin van het blokje rijden, toen hij het juist nog goed deed. Hij was ook niet aanwezig en was één keer voorgekomen.

Wat verder nog opvalt is dat hij onder de kap prachtig loopt, maar als je aan de uitlaat hoort/voelt, hoor je hem een beetje ......tja, niet echt ploffen......heeft wat weg van een 4 cilinder die er op drie loopt, zoiets een klein beetje in de uitlaat.
Op allebei de uitlaten exact hetzelfde. Ze komen niet bij elkaar als ik het goed heb. (kan er nu even niet onder)
Maar ik bedacht me: als ze inderdaad gescheiden blijven, is elke uitmonding ook voor 3 cilinder!
Klopt mijn gedichtentreintje zo een beetje?

Verder dus die storingen van bank te arm, bank 2 te arm.
Bougies gecontroleerd; niets raars, wel zaten twee stekkers er niet helemaal op al was het maar een millimeter te kort.
Paar bussen remmenreiniger erop leeg gespoten om valse lucht te zoeken; niets.

Verder kom ik vandaag even niet; ben zwaar rugpatiënt en heb nu al moeite mijn laptop op te tillen, duimen dat ik morgen weer verder kan.

Ik vind het ook wat kort door de bocht om die klepversteller (grote ronde op kleppendeksel toch?) zomaar te vervangen......

EDIT: voor alle cilinders loopt er een mooi kort gasslangetje en het mooie daaraan is dat ik ze één voor één dicht kan knijpen: ze vielen allemaal even mooi terug.
Kleine indicatie dat het niet één cilinder is lijkt mij.
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”