Motorketting Gebroken

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
525
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2022, 18:08

Hallo allemaal,

Heb een 'klein' probleem met mijn 525i (bouwjaar 2009, 6 cilinder zonder turbo).....

De motorketting is gebroken door een onbekende oorzaak. Er heeft natuurlijk zich wat voorgedaan, en ik vroeg me af of jullie mij hierin kunnen adviseren.

Het is begonnen dat ik mijn auto uitleende aan mijn zoon (pas zijn RBW). Hij zag niet dat hij moest tanken en hij is stil komen te staan zonder benzine. Hij dacht ik los dit wel even op, en ging met een jerrycan met 5 liter DIESEL aan de wandel en tankte dat netjes. Vervolgens startte hij de auto, reed verder totdat de auto weer stilstond. Rijkswaterstaat heeft netjes een sleepwagen op pad gestuurd, maar de sleepdienst wist niet hoe je de auto in de N-stand kon zetten. Deze pannenkoek heeft vervolgens de auto gewoon in de P-stand getakeld (met een beetje geweld) en deze netjes (weer met een beetje geweld) geparkeerd bij een veilige haven. Toen mijn zoon mij belde dat hij stilstond, ben ik er vervolgens naartoe gereden en de ANWB gebeld. De gearriveerde wegenwacht zei direct dat de motorketting was gebroken. Uiteindelijk is de auto getakeld (niet in de P-stand dit keer) naar de garage, en deze stellen inderdaad vast dat de motorketting is gebroken.

Mijn vraag is......welke van de bovengenoemde dingen heeft dit veroorzaakt? De garage noemt meerdere redenen, en navraag levert weer meerdere oorzaken. Ik weet gewoon niet waar ik dit moet zoeken namelijk. Door deze schade is de auto economisch total loss namelijk....


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat n verhaal :o Zijn dus meerdere dingen na elkaar verkeerd gegaan. Lijkt me dat takelen in P wel schade toebrengt en dat is wel verwijtbaar. Alleen hoe hard kun je dat maken. Het zou in eerste instantie de transmissie kunnen slopen misschien. Dus weet ook niet of dit nou wel zo'n logische oorzaak van de kettingbreuk zou zijn...
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Je zoon gooide dus ook diesel in benzine auto?
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Daar gaat een 525i idd niet heel lekker op...

Je wagen heeft in korte tijd flink wat te verduren gekregen zeg.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar niet dat je ketting meteen breekt als je 'm op diesel probeert te laten lopen lijkt me.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”