E60 530i motor raakt overhit

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Ora
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2016, 19:50
Type Auto: E60 530i

Hallo Allemaal,

Vorig week kreeg ik op de snelweg een melding. Motor werd te warm. Ik was in essen DL gelijk naar de dealer geweest. Ik vermoede namelijk de pomp of termo. Dealer gaf aan dat ze niks konden vinden en dat ik gerust weer naar NL kon rijden.

Onderweg terug kreeg ik weer een melding. Verwarming en fan op zijn hoogsts gezet en naar huis gereden.

Daarna heel veel gelezen op de form en ik kreeg de indruk dat het dus echt aan de pomp en thermometer zat. Die heb ik vandaag laten vervangen (duure grap) maar helaas na een stuk snel weg weer de melding gekregen. Motor word tussen 100 en 120c. Als ik dan weer de fan op zijn warmst zet daalt die naar 98c.

Ventilator werkt, pomp en thermometer vervangen.

Ik heb een e60 530i automaat. Met bijna 180k op de teller. Bj 2005

Voor de radiator alle troep (blad) schoongemaakt. Ontlucht.

Maar mijn auto blijft te warm worden na ongeveer 30min rijden Vooral bij hoge snelheid. (Boven 120).

Mijn expansievat is bijna een fontijn. Er zit erg veel druk op.

Gisteren 15km met 80km p.u gereden zonder melding. +- 102c

Maar als ik dan op de snelweg ga rijden word de motor te heet.

Geen witte rook
Geen olie in kvs
Geen smeer onder olie dop
Alle leidingen worden warm

Radiator word aan de rechterkant gloeiend heet, midden niet super warm. Links ook niet heel warm.

Kan de druk in De expansievat komen door slechte doorstroom?

Ik weet het niet meer. Heeft iemand tips ?

Alvast bedankt

Groetjes


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Druk in vaatje kan ook lekke koppaking zijn. ...
Geen witte rook is geen indicatie.
Maar...Wie weer us je doorstroming niet ok door je rad.
Om dat te checken moeten je slangen los en dan de brand of tuinslang erop.
Nobody said it was easy....
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Vergeet niet dat je koelsysteem ook onder druk staat. Dit om de kooktemperatuur van het water omhoog te brengen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Radiator verstopt? Ik zou m s laten checken/doorspoelen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Ora
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2016, 19:50
Type Auto: E60 530i

Hallo

Als ik alle slangen los maak en de tuin slang er op. Wat moet er dan gebeuren?

En moet ik dan weer nieuwe kv vullen en ontluchten?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Dutch79 schreef:Radiator verstopt? Ik zou m s laten checken/doorspoelen.
Hoor je niet vaak maar is ook waar ik aan denk. Misschien iemand een keer zo'n pil in gegooid om te repareren tegen een klein lekje ofzo?
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ora schreef:Hallo

Als ik alle slangen los maak en de tuin slang er op. Wat moet er dan gebeuren?

En moet ik dan weer nieuwe kv vullen en ontluchten?

Alvast bedankt.

Niet lullig bedoelt...maar als je dit niet doorhebt dan id het verstandiger om het te laten doen ;)

Gewoon uitbesteden
Nobody said it was easy....
Ora
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2016, 19:50
Type Auto: E60 530i

Haha lijkt mij ook verstandig. Alleen men doet nooit wat ik vraag.

Update. Gisteren van Apd naar Lelystad gereden binnen door max 100km.p.u duurde ongeveer 75 min. Niks aan de hand. Temp bleef netjes rond de 100c.

De motor word dus pas overhit als ik harder als 120 rij. Gisteren niet geprobeerd. Ik ga morgen naar een garage waar ze een test kunnen uitvoeren op een lekke koppaking. Met zon blauw spul. Kost €15, zon test kun je ook zelf bestellen op ebay €60 maar dat duurt me te lang. Hoop echt dat het niet mijn koppakking is.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Daalt je KVS? Witte rook? Waarom denk je dan aan de koppakking?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Witte rook zegt niks.


...


Ja..dat eennpaus gekozen js. Stop met aanname van witte rook ;).
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik vroeg alleen naar symtomen, want zonder kvs-verlies of olie in de kvs zou ik daar niet meteen aan denken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

dat nsap ik :P

bedoel eerder dat witte rook niks zegt over kvs lekkage. en andersom.
meeste koppaking die kapot gaan hebben totaal geen witte rook ontwikkeling
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik vermoed je radiator. Ik heb zoiets ook een keer gehad met mijn passat v6. Gewone ritjes geen probleem. Warm worden op snelweg. Op het laatst schoot de temperatuur ineens als een gek in het rood. Auto aan de kant en vervolgens knalt het overdrukventiel op het expansievat er uit. Conclusie garage. Radiator verstopt. Nieuwe radiator en expansievat laten monteren en probleem was opgelost.
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
Ora
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2016, 19:50
Type Auto: E60 530i

Update


Ik heb een koppakking test laten uitvoeren met dat blauwe spul. Die werd niet geel. Het is dus gelukkig niet de koppakking. Ik vermoed zelf ook de radiator. Deze ga ik bestellen. Merk wel dat de nieuwe radiatoren anders zijn dan de ouderen. De nieuwe hebben geen leeg loop knop.

Bjj de dealer even nieuwe juiste vk halen (blauw) bij mij zit nu rood.

Leeg laten lopen en vullen met water. Zo ga ik het fluchen. Weer leeg laten lopen.

Radiator vervangen en vullen met nieuwe kv en ontluchten.

Kijken of het gaat lukken
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Rood kan ook als je toch helemaal ververst. Dat is dan G12+. Wordt vaker mee gevuld bij niet BMW-dealers (bv Bosch garages).
Heeft betere specificaties en wordt bv veel door VAG gebruikt. Daar MAG ook blauw bij, maar NIET andersom.

http://www.brezan.nl/nieuws/waarom-best ... oeistoffen
Het gaat dus vooral om de samenstelling en niet om de kleur, hoewel de kleur vaak wel logisch is gekozen.

Vermoed dat BMW ook wel officieel naar een nieuwere KVS gaat overstappen, als ze dat inmiddels nog niet hebben gedaan..?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”