Koelvloeistof: kleur en ontluchten

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
bEkO
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 17:38
Type Auto: F11 530D

Wat is er aan de hand?
In verband met het vernieuwen vd koelvloeistof heb ik de dealer geraadpleegd en volgens hen zou daar blauwe kv in moeten. In de auto zit rood.
Volgens de specs zit 10,6 liter (beetje veel?) in het systeem.. we hebben er een goede 4 liter uitgehaald. Met luchtdruk toch nog iets meer weten uit te blazen en vervolgens een goede 5 liter toegevoegd en ontlucht door op het hoogste punt bij de sensor.

Op de een of andere manier zit het me niet lekker. Dat rood niet helemaal er uit is gekomen, dat rood met blauw is gemengd en voor mijn gevoel de auto met een kort ritje redelijk warm wordt.
De beide pompen werken, er is ook circulatie.. maar ik ben niet gerustgesteld.

Wat raden jullie aan? Toch naar de dealer om alles er uitntenhalen en bij te laten vullen, incl ontluchten?
Of kan het helemaal niet kwaad een beetje van oude kv (rood) met blauw?

Het gaat om een E61 van 2005, 530i


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Rood kan tegenwoordig ook hoor. Mn Bosch garage heeft er bij nieuwe waterpomp/thermostaat ook G12+ in gedaan. En dat is inderdaad rood/roze. Alles vervangen was waarschijnlijk niet nodig. Blauw was origineel maar is echt niet de enige/beste KVS tegenwoordig.
Is overigens hetzelfde blok wat we hebben volgens mij.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bEkO
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 17:38
Type Auto: F11 530D

Volgens de dealer zou rood pakkingen en nog wat meer aantasten.. vandaar deze actie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Lastige is dat je dus niet precies weet wat er in zat, maar G12+ mag bijna overal in. Dat zal 'n Bosch garage echt niet zo maar gebruiken.
Als je zeker wilt weten dat je er iets in hebt, wat er in mag, dan is compleet verversen inderdaad wel t beste voor de gemoedsrust 008
Mengen kan wel problematisch zijn dus voorkom dat wel.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 12 jun 2017, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bEkO
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 17:38
Type Auto: F11 530D

Ik heb gelezen dat roze en blauwe een chemische reactie kan geven en dat je daardoor een soort gel krijgt.. weet niet wat daar waar van is..
Nu zit er dus restant roze met nieuw blauw +/- 5 liter.. hoe kun je al het oude eruit krijgen of is dat alleen klus voor de dealer?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Doorspoelen vh systeem zou ik zeggen.
Je kunt de elektrische waterpomp laten draaien, wat ook voor het ontluchten wordt gebruikt.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bEkO
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 17:38
Type Auto: F11 530D

Dat we maar 5 liter oude kv eruit wisten te halen duidt volgens mij dat er nog dezelfde hoeveelheid in de slangen, radiateur etc zit en mogelijk dat er nog lucht zit.

Ik zou dit graag opgelost zien en heb echt hulp nodig. Graag door iemand die weet wat hij doet, ook thuis is in het spoelen en ontluchten.
Tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”