Koelvloeistofverlies E60 LCI 520d 163pk 2009

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Sb518v
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018, 12:35

Hallo allemaal,

Zakelijk rij ik een 320d nieuw. Als prive auto hebben we een 520d van 2009. Rijdt prima, alleen een vervelende kwaal is het bij moeten vullen van koelvloeistof.

Wat zijn de symptomen:
Soms weken rijden zonder problemen. Na verloop van tijd geeft check control aan dat er te weinig koelmiddel aanwezig is in het systeem.
Ik ben er achter dat het verlies bij de dop van het expansievat komt. Andere dop gehaald. Kwaal is verergert, de nieuwe dop gaat schijnbaar sneller open dan de oude.
Gisteren weer bijgevuld. Rit gemaakt van 20km. Niks aan de hand. Alles rond de dop droog. Halverwege terugweg lampje aan. Gestopt en klein kwart litertje bijgevuld. Rondom dop was alles nat. Hoorde sissend geluid, geen borrelend.

Wat heb ik al gecontroleerd:
Geen water in olie (geen geknetter bij peilstok wanneer aansteker erbij)
Koelvloeistof is schoon, expansievat is schoon
Koelwatertemp uitgelezen in cockpit tijdens rit. Deze varieert op bedrijfstemp tussen 85 en 91 graden Celsius.
Koelvin heb ik niet horen aanslaan, maar weet niet hoe dit te testen.
Auto rookt niet
Verbruikt geen olie
Auto heeft pas 235.000 gelopen.
Onderhoud altijd op tijd gehad.

Wie heeft een tip waar te zoeken?


Gebruikersavatar
Jef-e60
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2019, 12:20
Type Auto: BMW e60 520i
Locatie: Marknesse

zou het systeem eens onder druk laten zetten bij een garage, voor het zelfde geld zit er in een leiding een haarscheurtje die pas begint te spuiten als er druk op het systeem komt en alles op temperatuur is.

succes met het vinden van de oorzaak. hoop dat je een oplossing vind om dit probleem te verhelpen.
Sb518v
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018, 12:35

Een beetje laat, maar toch wel netjes om de uiteindelijke oorzaak te melden. Eerst dacht ik het gevonden te hebben in het thermostaathuis. Dat was vochtig. Na schoonmaken en weer een stuk rijden zag ik koelwater bovenop het thermostaathuis liggen. Dat was vreemd.. iets naar boven zat een dunne (bypass?) slang van het koelsysteem. Hier lekte het dus. Een nieuwe slangenklem en sindsdien geen problemen meer. Auto is inmiddels verkocht en vervangen voor een F31 328ix.

Dank voor het meedenken!
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”