Hard kloppend/bonkend geluid vanuit de motor

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Getest op een testbank?
Of uitgelezen met Ista. Want dat zegt niks....
Een injector (pi3zo) gaat geen 200k mee zonder op z'n spec te blijven


Nobody said it was easy....
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Idealiter moeten de injectoren inderdaad op de testbank getest/gemeten worden, wellicht is het beter nieuwe injectoren in te zetten. Mijn injectoren zijn niet nieuw, maar de motor loopt regelmatig en goed, ook al is het ISTA de diagnose geeft geen afwijkende verbrandingswaarden (eigenlijk geen foutcode in die richting). Alleen dat kloppend/bonkend geluid en dat is zeker niet goed voor mijn BMW. Maar WAT IS HET? vraag ik me af.. :(
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

De link naar het filmpje doet het niet bij mij...

Maar je weet zeker dat het bonkend geluid uit de motor komt? Heb je het alleen tijdens het rijden of juist stationair? Je gaf aan dat het minder wordt als je de koppeling indrukt? Kan het niet gewoon ergens anders in de aandrijflijn zitten?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar waarom zou t geluid dan verdwijnen als 1 cilinder niet meer mee doet?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Excuus, te snel gelezen en dat stukje even gemist.
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

TNLB8, het geeft niet, je denkt tenminste mee. Complete versnellingsbak (manueel 6-speed) ontkoppeld en alleen motor laten lopen, het geluid verdween helaas niet, ook niet na compleet nieuwe koppeling. Zelfs met een dokters stethoscoop complete motor afgeluisterd, het geluid komt niet van bovenblok (o.a. kleppen), lijkt niet op een kettingsprobleem en zit onderin de motorblok.

Dutch79, dat is een heel goeie vraag, WAAROM? Voor de test heb ik injectoren 1 en 4 omgewisseld en het gaf het zelfde resultaat. Stekker van 4e injector los, bonkend/kloppend geluid weg, natuurlijk werkt de motor dan op 3 zuigers maar het verschil is goed te horen. Dit is tevens een bewijs voor dat de kleppen niet de oorzaak zijn, die doen in alle gevallen mee.

Ik heb oliecarter weer losgehaald en de binnenkant weer uitvoerig geïnspecteerd (vooral gefocust op de 4e zuiger). Zuigers, drijfstangen en lagerschalen op speling en op schade gecontroleerd en weer niets kunnen vinden, schroeven zitten goed vast, stabilisatoren stevig op zijn plaats, krukas lijkt goed te zijn, handmatig draait de motor soepel, ect, ect.

Deze jongetje :autotje spelen: heeft meer plezier aan zijn auto dan ik aan mijn BMW :?
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Sorry TNLB7, ik heb je TNLB8 genoemd (promotie!) :D
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Haha geen probleem, heb ook alleen maar de 7 omdat die geluk zou moeten brengen...

Maar pfff ik mij voorstellen dat je er minder plezier in hebt zo... de tandjes wat een gedoe ook.

Mijn kennis gaat helaas niet ver genoeg om de gouden tip te geven.. maar als ik het zo hoor heb je alle problemen uit de cilinderkop geëlimineerd en en denk je ook niet dat het aan je krukas ligt. Ik zou dan denken dat er nog maar 1 stuk overblijft waar het probleem zou kunnen zitten, namelijk het deel wat er tussenzit (drijfstang, zuiger of de cilinder zelf). Helaas moet je daarvoor het hele blok uit elkaar halen, en dan kun je je inderdaad afvragen of het niet goedkoper/makkelijker is om er een andere motor in te zetten...

Zou het bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn dat er speling zit tussen de zuigerpin en zuiger of zuigerpin en drijfstang? Of dat je zuigerpin krom is of iets dergelijks? Ik weet niet of er iets bekend is over de N47D20 blokken hieromtrent?
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Zou het een kantelende zuiger kunnen zijn?(ik gooi maar iets in de groep).
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Zuigers zitten stevig en zonder speling in cilinders, geen speling in zuigerpinnen, geen schade aan cilinderwanden, geen aanwijzing richting olieverbranding/lekkage in cilinders, het geluid verdwijnt helemaal bij uitschakelen van 4e injector, het geluid bij kantelende zuiger is anders dan dat ik heb (een voorbeeld YouTube video van kantelende zuiger:
Zo te zien heb ik een uniek probleem..
Iemand een gouden tip?
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Aanvulling: ik heb met plastigage (groen) de klaring van lagerschalen van 4e drijfstang gemeten en dit is .o38 mm.
Dit is nog binnen de acceptabele marge, toch?

lagerschalen zien er nog als nieuw uit, vind ik.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”