Hard kloppend/bonkend geluid vanuit de motor

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Beste forumleden;
Ik heb een BMW e60 520d uit 2008 (n47d20a). Motor maakt een regelmatig hard kloppend/bonkend geluid, lijkt vanuit de onderkant te komen en voelt (alleen) aan het versnellingspedaal dat het hard tegen mijn voet tikt. Bij indrukken van dit pedaal verandert de sterkte maar het verdwijnt niet. INPA en ISTA laten geen motorfout zien, op advies complete koppeling (incl. vliegwiel) vervangen, oliepomp nagekeken, vanuit onderkant motorblok inhoudelijk gecontroleerd (op speling, beschadiging of mankementen aan krukas, verbindingen, zuigers), injecties gecontroleerd, ect. Ondanks deze handelingen blijft het geluid onverminderd aanwezig. Als ik de stekker van injectie van 4e zuiger uittrek, verdwijnt dit hard kloppend/bonkend geluid en komt terug als ik de stekker weer in doe (zie de videolink hieronder). De garages kunnen geen oorzaak vinden. Ik durf niet te rijden om eventuele (meer) schade te voorkomen. Ik wil graag in mijn BMW blijven rijden. Heeft iemand een idee over de oorzaak en hoeveel de reparatie zou kunnen kosten? Met vriendelijke groet.
Video: https://vimeo.com/user124862800/review/ ... 6e6a1515f5


Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Je omschrijving klinkt als het kloppen van je drijfstang door versleten lagers.

Is het oliefilter al gecontroleerd op metaaldeeltjes?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dan zou ik snel langs gaan bij de garage!
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Oliefilter, afgetapte olie (oliecarter afgehaald voor inspectie van binnenkant) en volledig uit elkaar gehaalde oliepomp waren schoon van metaaldeeltjes. Drijfstangen gecontroleerd op verticale speling en dit was er niet, alleen c.a. 1 a 2 mm horizontale speling, bij visuele inspectie van lagerschalen waren er geen zichtbare afwijkingen. Geen contactplaatsen tussen draaiende onderdelen met motorblok gezien, ook niet op schokbreker aan de voorkant. Ik hoop dat iemand wel gezien of gehoord of weet wat de oorzaak kan zijn. BMW dealer wist het ook niet en zei dat ze een uitvoerige inspectie met loshalen van en eventueel vervangen met andere onderdelen moeten verrichten. De makkelijkste oplossing is de motor vervangen, tja of dit moeite waard is, weet ik het niet gezien de leeftijd van mijn BMW die los van dit probleem nog een goede auto is. Kosten en baten.
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Ondanks ik technisch niet zo aangelegd ben, kan ik mij niet voorstellen dat dit niet te traceren is... laat staan dan "maar" een nieuw motorblok te plaatsen.
Zijn vast en zeker wel specialisten die dit herkennen of weten waar het probleem ligt.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wie zei dat het vervangen van het hele blok het "makkelijkst" was? De dealer of dacht je daar zelf aan?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Wellicht de belangrijkste dat bij diagnose er geen motorprobleem is, dus men weet niet wat de oorzaak is. Tegenwoordig vertrouwt de professional blindelings op wat het slimme apparaat hem vertelt (of niet vertelt). Men gist maar wat zoals 'het kan aan krukas liggen, de reparatie ervan is te duur, je kan beter de hele motor vervangen'. Dit advies geeft men ook voor de zekerheid, denk ik. De helft van motoronderdelen is gecontroleerd en blijft er alleen de motorblok over. Misschien betreft het een klein probleem maar wat? Ik heb mijn probleem aan BMW voorgelegd en kreeg ik het advies om naar een BMW garage te gaan. Alleen de Inspectie bij een BMW garage kan al veel geld kosten, misschien evenveel als de prijs van een andere motor. Ik zoek naar de forumleden die zelf een vergelijkbaar probleem gehad of gehoord hebben of een goed advies kunnen geven. Begrijp me niet verkeerd, de reacties tot nu toe waardeer ik ook.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Zijn de injectoren al gecheckt?
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

En de jweiklas?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

jweiklas
De wat?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

De running gag van drivers forum
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dan moet dat van heuuuul lang geleden zijn. Loop hier toch al wel wat jaren mee 8)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Maarliefst 39 hits
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Alleen weet waarschijnlijk nog steeds niemand wat het is :mrgreen:

edit: een koppakking dus! :Hosanna:
viewtopic.php?p=199568#p199568
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Potek
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51

Arjan, alle 4 injectoren zijn getest en zijn oké.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”