Accu vervangen maakt een verschil

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Happyus
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2020, 15:37
Type Auto: e61 530iX

Na mijn uitleeservaring met Autel AP200, bleek dat mijn accu einde leven was. Starten ging moeilijk, rare foutmeldingen mbt startmotor en dynamo etc.

Vorig weekend de accu vervangen.
Er zat een MISAB 110Ah in (zweeds merk) en deze accu was op. Het kijkglas (waarmee je de chemisch balans kan checken) gaf niets meer aan.
Ik heb de accu vervangen door een Bosch.

Omdat de auto aangaf dat 80Ah fabrieksaf gemonteerd was en deze informatie nog steeds in het systeem zit, conludeerde ik dat de vorige eigenaar nooit de auto correct gecodeeerd heeft na accu wisseling. Ik ben voor de BMW adviesaccu van 95Ah gegaan (familie zit in automaterialen dus deze was nog steeds erg betaalbaar excl. BTW).

Vervangen is een fluitje van een cent. Ik dacht nog slim te zijn door een reserve accu parallel te zetten, maar dat heeft niet gewerkt. Schijnbaar was de reserve accu niet sterk genoeg :?: .
Na vervangen kreeg ik de error codes met betrekking tot het stuur en de 4x4. Auto starten, stuurwiel helemaal links en helemaal rechts en dat was het.
Accu geregistreerd en auto gecodeerd op 90Ah ( was de hoogst mogelijke waarde en volgens BMW moet je de dichtbijzijnde waarde kiezen).


Maar nu het leuke gedeelte:
Sinds vervanging stuurt de auto veel makkelijker bij lage snelheden
Motor draait veel mooier stationair
Starten gaat als een zonnetje, knopje indrukken en met 1 omwenteling loop de motor (dat verwacht is wel van een nieuwe accu :-))

Ik had het niet verwacht maar accu vervangen maakt dat de auto meer "agile" reageert. :ja:

Kan iemand beamen dat dit een gevolg is, of maak ik het sprookje gewoon mooier dan het ?


Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Soortgelijke ervaring bij mijn E46 325ci destijds. Ik heb daarmee jaren gekampt met een slecht en slecht oppakkend stationair. Tot de dynamo het begaf. Deze toen vervangen en een nieuwe accu geplaatst. Apparaat liep toen als nieuw. Van alles geprobeerd om het stationair destijds te fixen, van sensoren tot inlaatreinigingen tot software updates en ga zo maar door. Nooit verwacht dat ik het in die hoek moest zoeken, maar achteraf een vrij logisch iets. De dynamo is denk ik kapot gegaan doordat deze de lagere spanning van de accu moest opheffen, en dus harder moest werken. Daardoor dus meer “weerstand” voor de motor tijdens stationair.

Fijn om te horen dat het gewerkt heeft trouwens! :ja:
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”