Adaptaties automaatbak

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

Goedendag,

Ik heb ivm schakelproblemen de bak opnieuw laten spoelen en gelijk de mechatronic rubbers laten vervangen, deze waren uitgehard.

Schakelen was nog niet optimaal hierna, wel wat verbetering. Automaat is ook nagekeken en uitgelezen maar geen vreemde dingen te ontdekken.

Nou zijn de adaptaties ook even gereset. Kan iemand me vertellen hoeveel km het ongeveer duurt voordat de adaptaties weer helemaal goed zijn ingeleerd?


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Opnieuw laten spoelen? Dus bij welke km-standen?

Adapties resetten heeft waarschijnlijk geen zin, omdat er hardwarematig niks (inwendig) is vervangen (edit: of je de mechatronic rubbers hier toe mag rekenen weet ik eigenlijk niet zeker), dus ik zou er niet te veel van verwachten. Aan de evt slijtage is niks veranderd.
Zie elders de info die xHP over de ZF bakken heeft beschreven.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

@Dutch79 km stand is 170.000
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

En eerste keer spoelen was bij..? Zo las ik 'm tenminste. Dat dit de 2e keer spoelen was.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

@Dutch79 bij 100.000
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Wat zijn de klachten?
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

@Jeremy soms wat schakelstootjes/inhouden bij het overschakelen, niet altijd
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Klinkt toch als de koppelomvormer die niet helemaal lekker meer werkt. Heb je ook als je 80 op de cruise control rijdt dat het toerental schommelt? Of als je gas geeft bij 80-100-130 dat het toerental een sprongetje maakt?

Afhankelijk van de motorisering (benzine/diesel) kan het ook nog met de ontsteking te maken hebben overigens.
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

Jeremy schreef: 08 apr 2022, 16:47 Wat zijn de klachten?
Schommelt haast niet, niet echt zichtbaar of je moet er echt heel erg op letten. Specialist had het over beginnende slijtage mechatronic. Kan het ook de koppelomvormer zijn? En hoe is dat te controleren?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Vooral schommelend toerental. De koppelomvormer kan dan niet meer goed "aangrijpen" en in de lockup gaan. Verder in extreme gevallen ook bonken maar dat zal niet aan de orde zijn. Als je de bak manueel laat schakelen, gaat het dan wel goed?
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

@Jeremy heb het idee dat na reset van adapaties wel veel soepeler schakelt, vooral terugschakelen voel je wel. Mechatronic?

Manueel gaat trouwens wel soepeler als in Drive.
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

Jeremy schreef: 10 apr 2022, 21:01 Vooral schommelend toerental. De koppelomvormer kan dan niet meer goed "aangrijpen" en in de lockup gaan. Verder in extreme gevallen ook bonken maar dat zal niet aan de orde zijn. Als je de bak manueel laat schakelen, gaat het dan wel goed?
Vandaag langs de specialist geweest, zal je net zien dat het dan tijdens het proefrijden wel mee valt. Opzich niks geks aan de hand, behalve dat er een af en toe wat voelbaars is met schakelen. Adaptaties zien er ook goed uit.

Hij raadde me aan een software update te doen. Hopen dat dat het gaat verbeteren
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Je kan toch ZF adaptaties simpel via een tool als Bimmerlink uitlezen, of snap ik het niet?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bij een koude bak zal je altijd wat voelen. Mijn 420i van een jaar oud met 25k op de teller schakelde ook voelbaar met een koude bak. Met een warme motor soms ook overigens, hetzelfde geldt voor mijn M140i nu.
MauricevanM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2021, 20:43

Jeremy schreef: 10 apr 2022, 21:01 Vooral schommelend toerental. De koppelomvormer kan dan niet meer goed "aangrijpen" en in de lockup gaan. Verder in extreme gevallen ook bonken maar dat zal niet aan de orde zijn. Als je de bak manueel laat schakelen, gaat het dan wel goed?
Merk trouwens dat bij koude bak de overschakeling goed voelbaar zijn, wat irritant. Goed warm is de bak nu heerlijk, heel af en toe wat voelbaars.

Toch misschien iets van beginnende slijtage mechatronic?
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”