n53 - het grote injectoren dilemma..

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Thanks voor de tips wederom!
Vandaag geen tijd gehad om te bellen met garage, morgenochtend ga ik er weer achteraan.

Wat ik begrepen heb hebben ze de injectoren van de ene bank ook omgedraaid met de andere- en bleef alsnog de melding terugkomen van misfire op cilinder 2 en 3.
Dus daaruit concluderend dat het echt niet de injectoren zijn. Ook zijn de bobines en bougies als test vervangen voor nieuwe- wederop hetzelfde resultaat..

Bij uitlezen kwam idd de Nox sensor ook voorbij in foutmeldingen. De MAF sensor staat nu als eerste verdachte op de lijst- wacht nog op uitsluitsel hierover. Hoewel daar volgens mij geen foutcode van is opgedoken (als die al bestaat?)

Dus ik vertrouw er voorlopig nog op dat het echt niet de injectoren zijn, hoewel ik online veel lees waarin mensen uiteindelijk alles checken en nalopen of vernieuwen en het alsnog aan einde rit de injectoren blijken te zijn. Voorlopig zet ik nog in op de MAF sensor of de NOX. Zou in ieder geval voordeliger zijn ; )
Ik lees her en der ook wel dat een defecte NOX sensor vaak geen brandend motorlampje geeft?
Moet wel bekennen dat dit onderzoeken best wat tijd kost, maar dat alles wel stap voor stap wordt uitgesloten, dus hopelijk met goed resultaat...gr!


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Als je uiteindelijk je NOx wilt/gaat vervangen, dan meteen voor een NOXEM gaan, doe je jezelf een plezier mee (later).
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

En wellicht een obd dongel kopen met bimmerlink zodat je eenvoudig zelf storingsmeldingen uit kan lezen. Op basis van concrete codes kom je vaak een stuk verder.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Nou- uiteindelijk na veel gezoek en getest alsnog de final call gehad na uitlezen vanmiddag bij BMW- het is alsnog gebleken dat injector 2 kaduuk is.
advies van de dealer- vervangen van de 6 injectoren :(((
dit kost echt een godsvermogen- wat is jullie advies? de foutieve injector vervangen, 3 injectoren van dezelfde bank vervangen, of toch door de pijn heen en alles in 1x?

vroeg me daarbij ook af- iemand ervaring met deze partij....? https://www.ebay.nl/itm/224903043868?ha ... SwOHRfDtEV gr! B
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13915
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Staan genoeg positieve beoordelingen bij. Maar 6 stuks voor maar €700,-? Dat is toch juist goedkoop?
Edit: zijn gereviseerde zo te zien. Tsja, hoe goed zijn die te reviseren..?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Deze injectoren zijn niet te reviseren. Dus als er andere injectoren gekocht moeten worden alleen bij een gerenommeerde partij. Het is geen moeilijke klus dus als u zelf handig bent dan alleen de kapotte vervangen gezien de leeftijd van de auto.

Overigens hadden ze ze toch eerst naar de andere bank gezet waarna het probleem op dezelfde bank bleef. Vreemd verhaal.

Als u het laat doen zou ik de hele bank pakken en de huidige als reserve mee naar huis nemen om de andere bank tzt mee te redden.

Edit: is er wel gelijk gekeken naar welke index erin zit toen ze gewisseld zijn?
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Ja ik zag ook gereviseerd staan bij die duitse site- qua prijs ook een beetje te goed om waar te zijn, aangezien een nieuwe enkele rond de 400 euro kost, dus vandaar mijn twijfel..

Klopt- dat had ik idd ook begrepen dat er eerst gewisseld was- maar gezien de volledige overtuiging van de bmw dealer dat het echt 100% aan de injector ligt vaar ik daar toch op, zij gaven aan ook verder niks anders te zien wat kapot zou zijn.

Enige wat ik me wel afvroeg- als ik tegen advies van hen in een enkele injector vervang voor een nieuwe, krijg je dan geen gedoe met de oudere indexen van de andere? (ik weet op dit moment de index van de oude injectoren niet specifiek, maar vermoed nog orgineel want nooit eerder vervangen, kan ik evt nog navragen)
Lees daar nl ook wel wat tegenovergestelde berichten over, de een zegt het maakt niks uit als je alles mixt qua index, terwijl de ander zegt minimaal 3 stuks vervangen uit voorzorg.

Ik denk dat 3 nieuwe injectoren bij BMW bestellen eigenlijk voor nu de meest veilige keuze is, als deze dan gelijk de index 11 zijn, is sowieso gelijk alles goed voor de hele bank. Maar moet bekennen dat ik ook nog niet helemaal vertrouw op de goede afloop dus twijfel ook daarom over slechts 1 kopen...Maar ben de garagebezoekjes inmiddels wel een beetje beu, kost me klauwen met tijd op deze manier ; ) Voelt toch een beetje als een gok van 400 euro of 1200 euro...
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Dus als ik het goed begrijp zijn de injectoren gewisseld, is het probleem op dezelfde bank gebleven en omdat ze verder niets kunnen vinden, willen ze toch de injectoren maar vervangen?

Bij deze motoren kunnen er diverse redenen zijn voor een slechte loop. Zonder storingscodes is het gissen. Zelf vorig jaar wel alle injectoren vervangen. Was er 1 zeker volledig naar zijn grootje. Nu sinds een week weer rough ideling 3074 op cil5. Bimmerlink om makkelijk uit te kunnen lezen en inpa voor verdere analyse.

Kortom, als er injectoren vervangen moeten worden is per bank het beste. Ik zou alleen niet overtuigd zijn dat dat het is.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Vandaag even zo'n ODB lezer geleend van een vriend, de auto een heel klein blokje om gereden, en de volgende meldingen kwamen eruit, zie hieronder.
Geen andere meldingen verder. Enige wat ik me afvraag, afgaande op de info van BMW dealer- wordt dit allemaal veroorzaakt door een enkele rotte injector...? Of wil dit zeggen dat er eigenijk meerdere niet meer goed zijn? In hun rapport stond nl specifiek injector van cilinder 2. Melding cilinder 6 heb ik niet eerder over gehoord namelijk.
Anders ga ik me mentaal maar voorbereiden en de knoop doorhakken en 6 nieuwe injectoren zoeken.. (chi-ching!)



P0302 -> MISFIRE CILINDER 2
Raw code: 0302
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Cylinder 2 - misfire detected
BMW: Cylinder 2 Misfire Detected

============2==============
P0301 -> MISFIRE CILINDER 1
Raw code: 0301
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Cylinder 1 - misfire detected
BMW: Cylinder 1 Misfire Detected

============3==============
P0303 -> MISFIRE CILINDER 3
Raw code: 0303
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Cylinder 3 - misfire detected
BMW: Cylinder 3 Misfire Detected

============4==============
P0300-> MISFIRES ALGEMEEN
Raw code: 0300
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Random/multiple cylinder(s) - misfire detected
BMW: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

============5==============
30E9 -> AGING CAT
Raw code: 30E9
ECU: Engine control unit
Status: Pending fault present, Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request

============7==============
2E1D -> CILINDER 6
Raw code: 2E1D
ECU: Engine control unit
Status: Pending fault present during this driving cycle
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

30e9 wijst in ieder geval naar de NOx sensor. Die ga je met nieuwe injectoren denk ik niet wegkrijgen. Volgens deze melding heb je op beide banken problemen, dat zou bijv ook door valse lucht kunnen komen.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Ja- ik weet niet of dat alsnog ook niet door kapotte luchtmassameter zou kunnen komen...?
Het zal aan mij liggen- maar ik heb nog niet erg het gevoel dat er nu alsnog direct gemakkelijk een reden aan te wijzen is ; )
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Of gewoon ergens valse lucht naar binnen. Met 180k km zou er ook wat koolafzetting op de kleppen kunnen zitten. Wellicht de air adapties proberen uit te lezen. Deze motor is ook bijzonder kieskeurig qua bougies: https://bimmerprofs.com/spark-plugs-n43 ... s-engines/

Het lastige is dat de analyse die de dealer heeft gemaakt lastig te volgen is. Als ze er nieuwe injectoren inzetten en het werkt nog steeds niet zeggen ze meestal niet, oh onze fout, we zetten de oude weer terug.

Als er 1 injector kaduuk is kan dat makkelijk foute bij de andere 2 veroorzaken. Echter nu zijn er misfires op beide banken. Dat lijkt mij niet aan 1 injector te kunnen liggen. Ik ben echter ook maar een leek die mijn eigen n53 probeert te begrijpen
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Hmm je hebt een 30E9, ik zou die eerst eens oplossen, want deze code resulteert dat je motor niet in alle modi kan draaien. En daar kan die ook onrustig van lopen. Die krijg je trouwens alleen weg met een NOXEM.

Injectoren kun je altijd nog vervangen als állerlaatste stap, eerst zorgen dat de rest goed is.

Trouwens de dealer zegt per definitie dat je alle 6 injectoren moet vervangen, dat staat zo in hun systeem. Ik had destijds een lekkende injector (cil 2 ofzo), en dealer zei, alle injectoren vervangen. Ik heb het toen gedaan, maar zou dat nu niet meer doen, gewoon alleen de probleeminjector vervangen.

Lees ook: https://bimmerprofs.com/injectors-of-one-bank/

Frappante is trouwens dat zelfs na de nieuwe injectoren (en ook hebben van Noxem), ik nog steeds soms misfires had. Die heb ik er nooit uitgekregen. Een N43/N53 echt perfect draaiend krijgen, is een queeste. Hulde (of geluk) voor degeen die het lukt.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Hee Jimmer, dank, dat is nuttige info.
Dat het een lastige motor is heb ik door inmiddels, hoeft van mij niet eens perfect te lopen, maar ik kan nu dus helemaal niet rijden : (

Over Noxem wel al veel gelezen- maar kan elke garage/specialist dat installeren? Ik hoor aan de andere kant ook weer dat er mensen zijn die jaren met die melding rondrijden nl..
Ik ben erg geneigd simpelweg de injector van cilinder 2 te gaan vernieuwen, ook omdat dat als grote boosdoener werd aangegeven door BMW. Valse lucht werd al eerder uitgesloten, ze hebben ook de leidingen/aanvoer etc helemaal doorgelopen.
Maar waar die misfire van cilinder 6 dan vandaan komt is me toch ook een raadsel want die was er eerst echt niet- of zou dat simpelweg komen doordat de motor nu zo bar en boos draait dat alles een beetje ontregeld is? Dat zou ook de NOX-sensor verklaren.

Anders zou ik denken: noxem en 1 nieuwe injector en dan op hoop van zegen dat het is opgelost : )
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

Zijn nog wel wat truck'jes uit te voeren....maar dat vergt "handen uit de mouwen steken". Zie dit maar als "food for thought"


Ik snap je frustratie...

- brandstof drukverlies test a.d.h.v. lage brandstofpomp druk. (auto open op contact en kijken hoe snel de druk afbouwt) gaat dit snel...lekkende injector.
- kijken hoe de misfires zich gedragen bij stationair, rijdend laag, mid hoog toeren. Inderdaad zoals iemand omschreef.... injector 6 kan gevolg zijn van een slecht werkende cilinder 3 en 2 bij fire order --> 1/5/3/6/2/4. Ik zou het nog even bij BANK 1 zoeken...LMM heeft effect bij beide banken.
- sproeipatroon check door verdachte injector(en) uit te halen en "op z'n kop" aan te sluiten en --> KORT testen door alleen te cranken. of bougies stekkers te ontkoppelen. (hier kun je ook evt lekkende injectoren spotten)
-InPA (live) data is vitaal....bimmerprofs legt voldoende uit. Dit is best wel een bulk aan informatie.
-Hoe verleidelijk het ook is om goedkoop te gaan...je weet niet wat je koopt bij zulke aanbieders....(ook hier heeft casper van bimmerprofs over geschreven). Voor sommige onderdelen is het te overwegen.

Ik ben ook bimmerprof fan sinds 2016....heb zowat alle blogs gelezen....en vond het ook interessant hoe de N53 en n54 blok werkt.
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”