Minuteman's F10 M5 2016

Plaats hier de foto's van jouw BMW F07/F1x
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Dennis335i schreef:477 km met een tank vind ik echt heel netjes. Ik rij met mijn m3 alleen maar kleine stukjes en rij rustig maar haal maar 280/300 km binnendoor.velgen zien er weer super uit :ja:
Tank inhoud van de M5 is ook effe groter he :wink:


Alpina B5 Biturbo
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Grr.. dit dan. Vanmorgen stond er een graafmachine geparkeerd waar ik omheen moest. De halve weg is opgebroken en werd de stoep op geleid, iets waar ik al een hekel aan heb met de 20 inch velgen. Ging natuurlijk prompt mis en dat terwijl ik toch een jaar of 8 de velgen heel heb weten te houden. :evil: :duh:

Gelukkig is het een relatief kleine schram en te repareren. Zodra de winterwissel over een maand of zoiets, geweest is rijden we naar Hendrik van Baan Velgen om dit te laten maken.

Afbeelding
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Die momenten kennen we allemaal. Dit is maar oppervlakkig gelukkig. Wel altijd frustrerend als zoiets gebeurt. Gebeurde mij pas ook. Nu is ie ook niet meer schadevrij. Maar weer s gaan bijwerken. :?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Altijd balen zoiets.. Zelf ook gehad bij mijn vorige E60, net 2 weken de Breytons eronder en door een :nou: :wtf: garage in Adam een velg beschadigd met inrijden. (gelukkig vergoed gekregen door de parkeergarage, gezien er bijna iedereen tegenaan reed met een redelijk grote auto).

Ik had hem bij Famon Velgenservice tegen een kleine prijs laten herstellen, je zag er niets meer van :ja:
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
E91325D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:59
Type Auto: BMW F80 M3

Altijd knap balen dat soort actie's. Toevallig nog met mijn vorige auto 2 week terug gehad.. Waren ze 4 onmogelijke weken in onze plaats bijna alle hoofdwegen aan het aanpakken.. Werd je lekker door de smalste straatje gedrukt..
BMW F80 M3


Eibach-Pro kit
Vorsteiner V-FF 102
Full carbon kit
MPE + downpipes
BM3
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Vandaag maar eens aan de slag geweest met de wielen. 3 auto's te gaan, mooi droog weer dus lekker aan de klus.

Het gewicht van met name de X5 wielen ging mij tegenstaan bij het monteren. Doordat de wielen zwaar en groot zijn is het een hele toer ze op hun plek te krijgen, ik denk dat een wiel zo maar 25 kilo weegt.

Daarnaast wil ik met de M5 voorzichtig zijn omdat de ceramische remschijven gevoelig zijn voor breuk. Laat er iets op vallen en er kunnen stukje afbreken. Reden te meer om voorzichtig te zijn met de wielenwissel.

Om dit wat te vergemakkelijken heb ik een dolly gekocht, hiermee kun je het wiel dat er afkomt ondersteunen en zo het wiel van de auto wegrijden. Een nieuw wiel erop en je kunt vrijwel gelijk de wielbouten erin draaien. Mochten de banden dan toch iets hoger zijn (bij de 1 was dat zo) dan is het even met de krik afstemmen en klaar. Ook had ik een slagmoersleutel gekocht om sneller de wielbouten te kunnen los- en vastmaken. 

Al met al een prima oplossing vind ik zelf.

Auto omhoog 

Afbeelding

Dolly ervoor, je kunt hem eenvoudig breder maken. Met het staande pedaal maak je hem smaller (en kun je desgewenst de auto optillen) 

Afbeelding

Deze dolly is bedoeld voor brede banden

Afbeelding

Er is ruimte genoeg om de wielbouten los te halen 

Afbeelding

Bouten los en van de auto af bewegen

Afbeelding

Zo kun je er makkelijk bij

Afbeelding

Winterwiel erop en terugrijden 

Afbeelding

Weer tegen de wielhub aanplaatsen en de wielbouten vastmaken. Soms moet je alsnog wel een beetje wringen maar het is veel eenvoudiger dan dat het was. 

Afbeelding

En klaar is Kees. 

Al met al een geslaagd experiment dat ik vaker zal gaan toepassen. Het wisselen gaat op deze manier erg eenvoudig en kost veel minder inspanning en tilwerk. Klein nadeel is dat de dolly zelf ook wel wat weegt dus helemaal licht werk wordt het natuurlijk niet. 

Nog een filmpje gemaakt waarbij je kunt zien dat het wiel eenvoudig tegen de hub aan de plaatsen is en dat de rolletje op de dolly hun werk goed doen. 

[youtube][/youtube]

Het gebruik van de Milwaukee slagmoersleutel is erg fijn. Je merkt wel dat hij best even moet werken op de vastzittende wielbouten maar ze kwamen er allemaal af. Je kunt hem een beetje instellen en de vast stand is nu ongeveer 100 nm. Hiermee moeten de wielbouten nog een klein zetje krijgen met de momentsleutel en dan zit het goed.

Kortom, lichter werk, minder sjouwen, minder op de grond zitten om het wiel op de hub te krijgen, sneller de wielbouten los en vast, ik ben er wel content mee.  
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Hier hebben we natuurlijk niet veel aan.... :mrgreen:
Kost dat...?, waar te koop...???

Ik heb dezelfde uitdaging als je beschrijft. 4 auto's en na 1 auto ben je het gezeul wel zat.
Op deze manier rag je ook je velg niet over de stofplaat heen.
Life is short. Make sure you live it well
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

:lol: De dolly heb ik hier vandaan: http://www.beta-gereedschap.nl/webshop/ ... 030090001/

De Milwaukee hier:

http://www.toolnation.nl/milwaukee-ipwe ... oersleutel&

En vergeet niet een slagdop te kopen met een nylon mantel zodat je velg niet beschadigd.

http://www.beta-gereedschap.nl/webshop/ ... 007200617/ (leuk dat hier een 0 0 7 in een James Bond Smilie wordt weergegeven maar nu doet de URL het niet meer)

De krik is van Blue Point (Snap-on) en extra laag om goed onder de M5 te kunnen komen, echt een eindeloos ding. De momentsleutel is ook van Snap-on met een kop die iets kan kantelen.
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Leuk spul! Slagmoersleutel is elektrisch? Zie je niet veel. Als je geen compressor hebt, dan is eentje op accu nog handiger want dan ben je echt mobiel. Dan moet je wel een goede hebben en die is dan nog wel n slag duurder. Heb zelf ook net n nieuwe in bestelling van Hazet.
Vooral voor de wielenwissels gaat dat wel erg fijn werken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Ik heb verschillende slagmoersleutels overwogen. Eerst wilde ik lucht maar dat leek mij te onhandig (heb geen compressor etc.) , daarna eentje op een accu maar ik gebruik het maar 2 keer per jaar dus daarna maar elektrisch.

Werkt altijd, geen defecte accu's na 3 jaar en kun je ook nog eens makkelijk ergens mee naartoe nemen ipv. een lucht sleutel. Voor mij is het ideaal.
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Accu's gaan lang mee hoor. Li-ion doe je lang mee en accu is bij n goed merk ook nog heel lang na te leveren. Maar goed, dan maar n stroomkabel eraan. Voor.n Milwaukee is de prijs wel gunstig.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Werkt prima zo'n slagmoersleutel. Heb hier thuis nog 1 voor op lucht liggen werkt in princiepe prima. Maar je bent niet echt mobiel. Ik wil nog wel eens wielen wisselen bij onze loods. Dus er is nu een set van makita onderweg.

Heb me trouwens ook al eens raar vertild aan de wielen van een x3. Die dingen zijn echt niet te tillen dus dan is zo'n dolly een prima oplossing
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Vandaag bij Hendrik geweest om de geschaafde velg weer netjes te maken. Mooie winkel wel overigens :ja:

Ik trof eind vorig jaar een andere 5 met de standaard grijze kleur. Voor degenen die denken dat grijs gewoon maar grijs is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Ze zijn dus niet dezelfde kleur 002 maar dat bedoel je ook zeker 002 of zeg ik nu wat stoms 004 Anyhow We love :Mpower:
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Echt de juiste benaming liquid :ja:
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Showroom & Projecten”