Mdlange’s F11 525d 2013

Plaats hier de foto's van jouw BMW F07/F1x
niet1
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 02 apr 2013, 20:55
Type Auto: BMW 730d F01
Locatie: Den Hoorn Z-H

mdlange schreef: 01 mar 2020, 13:36 Thanks!
Oh, goed dat je het zegt wat betreft de uitlijning, want daar twijfelde ik zelf nog over.
Ik heb de stuurstang met rust gelaten en behalve de stofkappen is er niets vervangen,maar het is dus toch wel nodig om dit nog te laten checken denk je?

Ik heb net meteen even een degelijker setje veerspanners besteld en een setje inbus doppen. Deze veerspanners voelden toch niet echt safe aan en binnenkort moet ik er nog 4 doen voor de 3 serie.
De remmen van de 5 serie zitten vast met een inbus volgens mij inbus 7. Ik heb tig inbus sleutels, maar die gaan allemaal van 6 naar 8....
Bij mij was het 9mm. Was voor een F01 7 serie. Ook zo’n vreemde maat.


Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Remmen voor vervangen en wielkuip schoongemaakt
Afbeelding
Afbeelding
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

mdlange schreef: 29 feb 2020, 20:45 Vandaag de stofhoezen van de schokdempers vervangen.
Bij onze 3 serie zijn deze ook helemaal gaar, maar daar komt binnenkort een nieuwe set schokdempers onder, dus pak ik deze meteen mee.
Ik zag echter dat een schokdemper voor de 5 serie 750,- per stuk kost. (Adaptief..)
Dus deze stofhoezen eerst maar vervangen, hopelijk gaan de dempers dan nog wat langer mee....


Een beetje timmeren hier en daar, maar verder kwam de schokdemper vrij eenvoudig los.
Afbeelding

Om de veer en schokdemper weer op dezelfde manier terug te monteren viel wel tegen. Tijdens het ontspannen van de veer draaide er steeds wat, dus moest hij een paar keer op nieuw opgespannen worden.
Ik had streepjes gezet om te zien hoe alles in lijn moest staan.
Afbeelding

Afbeelding

De achterkant ging gelukkig een stuk eenvoudiger. Wel een beetje pielen met een potkrikje onder de vering om hem in lijn te krijgen met de schokdemper. (Bij het eerste wiel zelfs een luchtbalg (luchtvering) leeg laten lopen om dit voor elkaar te krijgen.
Bleek niet nodig, want bij de andere kant lukte het ook zonder Afbeelding

Afbeelding

En de voorkant gemonteerd
Afbeelding

Achteraf wel spijt dat ik voor een aftermarket (B?) merk onderdelen ben gegaan. Ik had ze al besteld toen ik de auto net had gekocht met het idee dit ooit “even” mee te pakken.

Het was toch een behoorlijk klusje en ookal zijn de stofhoezen weer dicht en de bumpertjes weer heel... het voelt toch een beetje als troep-kwaliteit spul. Dus achteraf had ik het gewoon even bij de dealer moeten halen...

Dan kom j er achter dat je toch wel een dure auro hebt....

Dat adaptive is leuk maar met 150k zijn je dempers gewoon op. Dan is 2000 euro voor 2 dempers best prijzig...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

@NOS Ja, klopt. Nu kan ik het in dit geval nog wel voor een deel begrijpen, omdat het blijkbaar een ingewikkeld stukje techniek is waar je ook voor betaalt.
Ik heb wel eens prijzen gezien voor volgens mij een inlaatspruitstuk voor een Opel, die gingen helemaal nergens meer over...

Ik twijfel nog of ik de schokdempers tzt wil vervangen voor aftermarket, maar dan zonder het adaptieve gedeelte. Ik heb me nog niet ingelezen hierover, maar ik ben vast niet de eerste met zo’n auto.
Andere optie is eBay/demontage bedrijven in de gaten houden, daar heb ik deze schokdempers wel gezien met bijvoorbeeld 20.000km voor rond de 300,-
Maarja, wel gebruikt..

Maar 4 nieuwe bij de dealer kopen vind ik nog een beetje zonde van het geld...Misschien als er 1 echt stuk/lek is, en dan eerst 2 vervangen... dan voelt het toch minder erg
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik heb wel eens prijzen gezien voor volgens mij een inlaatspruitstuk voor een Opel, die gingen helemaal nergens meer over...
Ja, kostte 2K, terwijl 't voor een 5-serie €800 oid is. Omgekeerde wereld :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Maar waar merk je dit nu eigenlijk aan.
Tuurlijk, als een BMW gaat deinen dan zijn de dempers wel op. Maar daar zit een heel breed grijs gebied voor.
Mijn 3 heeft nu 137dkm gereden en voelt nog zeer gezond.
Met 60 over een drempel in de polder doet ie zonder problemen en de veren staan na 1-2 bewegingen weer vlak. Terwijl je een nieuwe standaard Golf pas bij 2-3 bewegingen vlak ziet staan.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Het lastige is dat het verslijten van de schokdemper heel geleidelijk gaat. Je merkt pas hoeveel ze achteruit zijn gegaan als je nieuwe monteert.

Ik heb al mijn BMWs (5 stuks in 20 jaar) vanaf nieuw gereden en in mijn ervaring beginnen alle dempers zo tussen 100-110 KKM merkbaar - en dan ook steeds sneller - achteruit te gaan. De 'zeg maar een ton' is ook de termijn die door vering-specialisten het meest wordt genoemd. Als je een schokbreker na een ton op een demper-testbank zet is veel van de originele demping verdwenen. Dan worden ze voor de APK nog steeds goedgekeurd omdat dan eigenlijk vooral wordt gekeken of ze niet lekken.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Oke, dat is duidelijk. Na de 100dkm worden ze slechter.
Maar ik denk, dat er veel autos op de weg rijden, waarvan de schokbrekers nog niet vervangen zijn. Leaseauto's bijvoorbeeld met 180dkm op teller???
En ik begrijp erg goed dat een hoop autos blijven rijden. Als het nog steeds goed aanvoelt, dus niet deint, blijven veel mensen doorrijden, ondanks dat het misschien niet meer 100% veilig is.
Lastige discussie
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

waarom denk ji jdat veel lease autos op 150 de deur uitgaan.... ;)
Wat jij op vindt vind een ander weer niet. Maar wat rvl zegt....nieuwe erop..en je meerkt het meteen
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dus eigenlijk zeggen jullie, of de schokbrekers vervangen, of een nieuwe kopen........ :ja:
Straks thuis even in de groep gooien.

Een mooie 330i uit 2018 m-sport. :In love:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Hehe

Jij snapt het :Klappen:
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

ejt schreef: 03 mar 2020, 14:46 Straks thuis even in de groep gooien.
Veiligheid doet het meestal heel goed in die context. Kids? Nog beter... :mrgreen: En het is ook gewoon waar trouwens.

Er rijdt een griezelige hoeveelheid auto's op hele matige en tot op de draad versleten schokdempers rond. Je wil niet weten wat er gebeurt als zo'n auto boven brommer-snelheid opeens uit moet wijken. En de meesten komen ook gewoon door de APK. Zou eigenlijk niet moeten kunnen maar ja...
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Sterker nog



Een schokbrekers die zweet is een AC. Geen eens afkeur. En..wat is -zweten? ...
Je hebt gelijk..mensen met een auto met 250 k op de.teller en denken dat ie nog helemaal top is..
Geef alrijd het advies


Vervang die dingen..je merkt het meteen. Uitwijken, remweg, bandenslijtage etc.
Nobody said it was easy....
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Na een kilometertje of 15-20.000 is het allermooiste al van een demper af hoor.

Uiteindelijk maak het niet zoveel uit. Als je geen bochtenridder bent of nooit op hoge snelheid rijdt is het allemaal niet zo spannend.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Tja... in principe slijten ze van kilometer 1 maar ik heb nog nooit ervaren dat ze al zo snel en merkbaar achteruit gaan.

Je tweede opmerking vind ik echt onzin Thys. Versleten schokbrekers en een daardoor slecht dweilerig weggedrag is voor iedereen en slecht verhaal. En plotseling moeten uitwijken heeft hetzelfde effect bij een rustige rijder als bij een bochtenridder.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Showroom & Projecten”