Een familielid van me heeft een 535D 313 pk uit 2013.
Vorige week ontstond er tijdens het rijden op de snelweg een enorme tik in de motor.
Auto direct uit gedaan en afgesleept. Auto thuis nog eens onderzocht en toen eens rond gebeld.
Nu blijkt dat deze motoren ook last kunnen hebben van een rekkend distributie ketting en bij sommige blokken kan een olie kanaal naar de drijfstanglagers dichtslippen. Ik had hier nog nooit van gehoord of gelezen op internet.
We hebben het olie filter gechecken en deze zit idd vol metaal splinters, dus de motor kan wel weg...
Heeft iemand ooit gehoord dat deze motoren bekend staan om zulke kwalen?
Kapotte motor 535D F11
- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Ai dat is inderdaad wel heel zuur.
Ik weet wel dat BMW wel eens kampte met deze issues bij modellen van BJ 2008-2010 (maar waren meer bij de N47 blokken, niet bij de 3.0 blokken zover ik weet), hierbij kwam het wel eens voor dat er rek op de distributieketting zat of er braken hoekjes van de inferieure geleiders af. Lijkt wat op hetzelfde probleem als toen.
Maar gezien deze van 2013 is, is dit wel heel uitzonderlijk. Ikzelf word wel getriggerd om bij mijn volgende beurt eens even de ketting te laten controleren op speling (gezien ik ook een N57D3.0 blok heb).
Dit probleem wel bij BMW neergelegd?
Ik weet wel dat BMW wel eens kampte met deze issues bij modellen van BJ 2008-2010 (maar waren meer bij de N47 blokken, niet bij de 3.0 blokken zover ik weet), hierbij kwam het wel eens voor dat er rek op de distributieketting zat of er braken hoekjes van de inferieure geleiders af. Lijkt wat op hetzelfde probleem als toen.
Maar gezien deze van 2013 is, is dit wel heel uitzonderlijk. Ikzelf word wel getriggerd om bij mijn volgende beurt eens even de ketting te laten controleren op speling (gezien ik ook een N57D3.0 blok heb).
Dit probleem wel bij BMW neergelegd?
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
In ieder geval niet bij de oudere M57.
Bij de N57 heb ik er wel eens iets van gelezen, niet vaak...maar het schijnt te kunnen gebeuren.
Bij de N57 heb ik er wel eens iets van gelezen, niet vaak...maar het schijnt te kunnen gebeuren.
E91 335d high exec. m-pak.
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Hoeveel km heeft het blok gelopen?
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Autsch, dit is wel heel erg zonde. Gaat natuurlijk ook weer een boel geld kosten.
Is er een aanwijzing waarom deze ketting scheurt/breekt?
Achterstallig onderhoud?
Getuned?
Of gewoon omdat het kan?
Dacht dat de 6-in-lijn diesel een heel sterk blok was/is.
Je zou toch verwachten dat er een soort beveiligingssysteem aanwezig is.
Is er een aanwijzing waarom deze ketting scheurt/breekt?
Achterstallig onderhoud?
Getuned?
Of gewoon omdat het kan?
Dacht dat de 6-in-lijn diesel een heel sterk blok was/is.
Je zou toch verwachten dat er een soort beveiligingssysteem aanwezig is.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Folkert
- VIP Driver
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
- Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad
Auto is geheel origineel geen tuning oid met 169.000 km.
Altijd netjes warm gereden, volledig dealer onderhouden op de laatste beurt na.
Probleem bij BMW neergelegd maar die geven niet thuis, aangezien de laatste beurt bij de onafhankelijke garage is gebeurd.
Altijd netjes warm gereden, volledig dealer onderhouden op de laatste beurt na.
Probleem bij BMW neergelegd maar die geven niet thuis, aangezien de laatste beurt bij de onafhankelijke garage is gebeurd.
Alpina B5 Biturbo
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Die hebben zgn. niet geconstateerd dat het probleem eraan zat te komen zeker? Achteraf moeilijk te beoordelen, maar ik vraag mij af waar ze bij de dealer naar hadden gekeken voor de beurt waar hij voor gebracht werd....
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Je bedoelt de voertuigcheck neem ik aan. Van de BMW site:
Bij de BMW Service voertuigcheck worden o.a. gecontroleerd:
Accu
Autoverlichting
Bandendruk en -profiel
Koelvloeistofpeil
Motorolie
Remmen
Ruitenwisserbladen
Ruitenwisservloeistof (incl. antivriespeil)
Bij de BMW Service voertuigcheck worden o.a. gecontroleerd:
Accu
Autoverlichting
Bandendruk en -profiel
Koelvloeistofpeil
Motorolie
Remmen
Ruitenwisserbladen
Ruitenwisservloeistof (incl. antivriespeil)
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Folkert schreef:Weet iemand ook wat de autocontrole precies inhoud bij een grote beurt?
Als de auto netjes loopt..draait en oppakt. Geen fc instaan en geen vreemd oliegedrag is is er geen reden om rek te controleren op de ketting. Tenzij het een issue is zoals bv bij sommige tsi of tfsi motoren. Je kan dan vrin simpele programmas aansturen om te kijken hoe de synchronisatie is. Maar..zoals al gezegd..is bovenstaande ok..dan is er geen reden voor om het te doen.
En sja..daar kan j hen niet aansprakelijk voor stellen dan toch?
Bmw diesel us 180.000 km voor je dpf toch?
Dat ia een interval..wat niet betekent dar het filter makkelijk 180.000 aanlkan. Problemem kunnen altijd komen.
Anyway...
Ding raakt verstopt...dme geeft geen fc aan omdat bv de slang van je differentiaal sensor deels verstopt zit.
(Dat gebeurt echt ). Je roetfilter raakt verstopt. Je dme wil regeneren ( doet dit steeds) maar ivm verstopping wordt ie steeds afgebroken. Er komt steeds meer diesel langs je zuigerveren in je carter terecht. Olie wordr dunner en schraler. Oliefilm trekt het niet meer en je bigendlagers lopen uit...
Case closed.....
Moet je dealer die slangen doorblazen preventief? Sja..de specialist zal dit doen. Een dealer? No way... gezien get krappe schema absoluut geen agendapuntje.
Want als je fsctuur hoger uitvalt..vallen de meeste klanten erover. Want leg bovenstaande maar es uit aan leken?
Die zeggen..joh.. hij liep goed hoor. Dir is rekening spekken.
En een discussie cq ruzie gebaseerd op wantrouwen is geboren.
Nobody said it was easy....
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Folkert schreef:Weet iemand ook wat de autocontrole precies inhoud bij een grote beurt?
Ik ben 1 tot 1.5 uur bezig met je auto te checken en de offerte op te stellen.
Daarbij los ik dus je wielen..en controleer je remmen oo gangbaarheid. Bij een dealer kennen ze dit niet. Specialist wel.
Ik blaas dus wel je slangen oa door van je dpf.
En vang soms..vooral bij hogere standen je olie op en filter het op papier..
Daarnaast maal ik een ritje met je auto en check ik de drukken can ke turbo.dpf..raildruk etc etc. Niet zomaar. Ik controleer ze tov nominale waardes. En war ik uit mn hoofd weet. Wat ook niet alle klanten willen. Want..hij loopt goed toch? En das wel mooi..want elke klant weet via google hoe een auto moet lopen..
Draai ik het vak of beroep om..dan slaat dat nergens op :p
Nobody said it was easy....
- Folkert
- VIP Driver
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
- Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad
Ik heb vorige week mijn auto naar bmw dealer gebracht voor een grote beurt met ook die voertuigcheck en remvloeistof wissel.
Ze hadden remmen gechecked en zat nog voldoende voering op zeiden ze.
Gister Winter velgen gemonteerd en ik zag dat de velgen nooit waren gedemonteerd. Was duidelijk te zien! Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat beide achterste schokbrekers hoezen stuk zijn!
Dit is toch niet normaal is nooit naar gekeken!!
Ze hadden remmen gechecked en zat nog voldoende voering op zeiden ze.
Gister Winter velgen gemonteerd en ik zag dat de velgen nooit waren gedemonteerd. Was duidelijk te zien! Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat beide achterste schokbrekers hoezen stuk zijn!
Dit is toch niet normaal is nooit naar gekeken!!
Alpina B5 Biturbo
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Je merkt het vaak aan.....een klemmende velg op de naaf. Doet ie dat...dan is het onderhoud typisch dealer.
Voeringen checken ze dmv je idrive..en ff kijken door k velg heen.
Maar...hoe het hoort..velg eraf. Naaf cleanen als ie klemt. Remzuiger controleren op gangbaarheid en blokken ook in de zadelhouder. Daarnaast je geleidingspennen checken op gangbaarheid. Doe dit keurig elke grote beurt of max 2 jaar..en je bent bijna alle issues voor.
Voeringen checken ze dmv je idrive..en ff kijken door k velg heen.
Maar...hoe het hoort..velg eraf. Naaf cleanen als ie klemt. Remzuiger controleren op gangbaarheid en blokken ook in de zadelhouder. Daarnaast je geleidingspennen checken op gangbaarheid. Doe dit keurig elke grote beurt of max 2 jaar..en je bent bijna alle issues voor.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Tsja, met het vervangen van m'n remblokken reinig en smeer ik de geleiderpennen ook (siliconenvet), maar bij welke garage doen ze dit nou. Dat zijn er denk ik maar weinig, want kost meer tijd en dat zou je dan extra moeten doorberekenen. Zou er niet vanuit gaan dat alle 'specialisten' dit ook doen. Daarom doe ik zoiets wel gewoon zelf