Extreem olie verbruik F11 535i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
jaap968
Being a part of it
Being a part of it

05 nov 2019, 10:01

Gisteren kreeg ik onderweg een melding (oranje) oliepeil laag, bij eerste gelegenheid 1 liter bijvullen. Dit was ongeveer 20000km na laatste oliewissel. Oliepeil was eigenlijk heel lang op max gebleven maar paar weken terug teruggelopen naar een kwart (volgens detail meting). Nog een detail meting gedaan en oliepeil inderdaad op min (zo onhandig dat er geen ouderwetse peilstok is). Vervolgens thuis een halve liter (was beetje voorzichtig omdat oliepeil eigenlijk heel lang stabiel was op max) maar vandaag na nog geen 30km rijden weer een waarschuwing (rood) maar nu dat oliepeil onder min was en onmiddellijk olie bijvullen. Kan me haast niet voorstellen dat olie snel verdwenen is want geen zichtbare olie onder auto of rookwolken achter auto. Zou de sensor defect kunnen zijn of waar zou olie kunnen blijven. Durf nu eigenlijk niet verder te rijden.

Dutch79
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Type Auto: E90 BMW 330i

05 nov 2019, 10:14

De ervaring dat de blokjes gedurende de eerste halve / driekwart liter minder snel teruglopen heb ik ook, maar ik weet niet in hoeverre de peilmeting van de F-serie anders/beter is.
Het gaat sowieso even duren voordat de meting weer een correct niveau aangeeft na het bijvullen, maar wat ik wel zorgwekkend vind, is dat je toch weer een melding krijgt. Dat heb ik na het bijvullen nooit nogmaals gekregen. Het kan best zijn dat je na een volle liter die melding niet zou hebben gekregen en dat er dus nog niks aan de hand is. Maar zoals je zegt, kun je niet handmatig checken ter controle... :?
Ik vermoed dat je nog een extra cyclus (opwarmen tot volledige bedrijfstemperatuur) nodig hebt en dan geen melding meer krijgt. Dan kun je nog een extra halve liter bijvullen. Die halve liter zit er toch in, en oliedruk is blijkbaar in orde dus denk dat t wel goed komt na een extra rit.

Als je het echt niet vertrouwt, zou je kunnen aftappen en meten hoeveel liter er uit komt. Maar of je dat heel precies kunt vaststellen is ook maar weer de vraag. Dan zou je gewoon meteen een oliewissel kunnen doen met de hoeveelheid olie volgens specs.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i.
2point8 Photography
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Type Auto: BMW E91 335i N54

05 nov 2019, 12:31

Geen rokende uitlaat? Geen plas onder de auto?

Laat hem eens 15min stationair draaien en trap dan eens het gaspedaal eens goed in en kijk naar de uitlaatgas kleur.
jaap968
Being a part of it
Being a part of it

05 nov 2019, 13:13

In ieder geval geen plas onder de auto, oprit is helemaal schoon/droog. Zie ook geen olie ergens langs blok of op/onder de bodemplaat. Bij koude start vandaag wel wat condens uit uitlaat (tenminste ziet er uit als de normale condens die altijd heb en ruikt ook niet naar verbrande olie) maar dit is gelijk weg als je wat gas geeft. Zal later nog een proberen hem langer stationair te laten draaien. Olie zelf is netjes van kleur, in ieder geval geen 'mayonaise' wat op bijvoorbeeld lek tussen koelvloeistof en olie zou duiden.
Denk straks voor ik weer naar huis rij toch maar andere helft van olie erbij en kijken of dat helpt. BMW dealer ook niet veel nut, had even gebeld maar als antwoord gekregen gooi er nog maar een liter of anderhalf in.
Dutch79
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!

05 nov 2019, 13:17

"een liter of anderhalf?" :shock:
Teveel olie is ook schadelijk. Hoe kunnen ze dat nou zeggen?

Die halve liter lijkt me inderdaad goed. Vandaag of morgen staat je peil waarschijnlijk wel weer OK.
We horen 't wel!
2point8 Photography
RRenken
Seriously addicted
Seriously addicted

05 nov 2019, 15:30

BMW dealer ook niet veel nut, had even gebeld maar als antwoord gekregen gooi er nog maar een liter of anderhalf in.
Lijkt mij niet de juiste oplossing.
Maar ook vreemd dat je na 30km ineens de melding van minimum oliepeil hebt.

Ziet eruit als een kapotte/niet goed functionerende sensor.
Half litertje bijgooien en kijken wat de digitale peilstok weergeeft lijkt me voor nu de beste oplossing.
BMW E91 2007 | Zie hier de Showroom
jaap968
Being a part of it
Being a part of it

05 nov 2019, 17:23

Nog even een beetje op internet zitten zoeken en blijkbaar kan olie ook in je koelvloeistof terecht komen doordat pakkingen van oliefilterhuis/oliekoeler niet meer goed afdichten. Je zou dan olie in je koelvloeistof expansievat moeten zien. Zal dit straks ook nog controleren, denk alleen dat als er binnen 30km een halve liter verdwijnt de pakking zowat moet zijn verdwenen.
Arjan
Administrator
Administrator
Type Auto: 418iB

05 nov 2019, 18:21

Eigenlijk altijd het advies aanhouden, dus 1 liter bijvullen als het systeem het aangeeft, niet in delen en ook nooit meer dan het advies. Heb je een oliepijlmeting uitgevoerd na het bijvullen of werkt dit anders bij de 535i?

Wat een belachelijk advies ook, een liter of anderhalf :duh:
In het ergste geval kan je olie gaan aftappen omdat de meting helemaal de weg kwijt is!
NOS
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Type Auto: BMW 325i e91 (oldskool str8-6) HIgh EX

05 nov 2019, 19:04

Of je krijgt een melding van teveel. Mercedes heeft dit oa. Ook niet leuk.
Of..je keeringem en pakkingen sloop je.
Of...je gaat lucht slaan in je olie....
Nobody said it was easy....
jaap968
Being a part of it
Being a part of it

05 nov 2019, 20:43

Nog een halve liter bijgevuld en naar huis gereden, halverwege met motor op bedrijfstemperatuur weer een meting gedaan en gaf 3/4 vol aan en later thuis nogmaals en peil staat op max 006 . Blijkbaar 'paniek' om niks maar feit dat meting (en melding) na eerste keer halve liter bijvullen een lager niveau en waarschuwing aangaven dan daarvoor vond ik verdacht. Kan het technisch niet verklaren maar blijkbaar moet je inderdaad gelijk een liter bijvullen of de sensor heeft een aantal cycli nodig om weer juiste peil te bepalen. Even in de gaten houden maar de komende tijd.
Dutch79
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!

06 nov 2019, 08:04

Klopt. Heb zelf nooit een halve liter bijgevuld bij de melding, dus vandaar waarschijnlijk toch weer n melding. Maar inderdaad kost het even tijd voordat ie weer een correcte meting kan doen (minimaal een volledige koud/warm cyclus). Wat ik gisteren al aangaf.
2point8 Photography
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Motorisch/Performance”