F10 N53B30 Motor loopt onrustig

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Verstandig. :ja:
Ik tank dan altijd BP Ultimate, voor mijn gevoel loopt mijn blok daar lekkerder op.


E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Al die zogenaamde "schoonmaakbrandstoffen" is een heel schimmig gebied waar heel geheimzinnig over gedaan wordt door de fabrikanten en waar al veel onderzoek naar is gedaan (en een ellenlang topic over vol is geschreven) Een goede 98 is prima, je hoeft echt geen V-Power, excellium of vergelijkbaar te gaan tanken, die zogenaamde schoonmaakmiddelen zorgen echt niet voor een rustiger lopende motor, een goed basisbrandstof kiezen dus :wink:

Mooi dat dit in ieder geval al resultaat oplevert :ja:
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Tsja, heb me er eens in verdiept, het is dezelfde brandstof, alleen worden er achteraf nog additieven aan toegevoegd. Kan me voorstellen dat die additieven wel goed zijn voor de motor.

Maar goed, als de verbranding maar goed is, dan zou gewone 98 al goed genoeg moeten zijn. Ik had het idee dat er bij 95 veel missfiring was, waardoor de motor onregelmatig liep en de boel trilde en schokte. Nu loopt de motor als een zonnetje, dus ik merk echt heel veel verschil.

Volgende week een afspraak om eens in de inlaat te kijken om zodoende een oordeel te vormen over de vervuiling en of walnutblasting een goed idee is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ik tank ook gewone 98 in mn motoren.
De lexus heb ik getest met v power... 98, en 95 e10. Op allen haalde ik dezelfde range. Ergens maybe wel logisch. Geen turbo of compressor. Simpele ottomotor met alleen nokkenasvervroeging icm met een 80 pk sterke elektromotor.
Denk dat een turbo motor meer rendement eruit zou kunnen halen? Daarvoor ben ik te weinig een natuurkundige.
Wel doe ik dus gewone 95 tanken..maar kieper ik er van de zaak van die additieven in soms. Die zitten normaal dus in v power oid. In the ende ben je net zo duur uit denk ik?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Autovisie: Thuiswerkers opgelet, tank geen E10!.
https://www.autovisie.nl/nieuws/thuiswe ... -geen-e10/
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 77
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Tomasso schreef: 17 sep 2020, 13:10 Ik heb sinds 2 maandjes een F10 met een N53B30 motor. Inmiddels al lekker mee op vakantie geweest en de auto voldoet prima, op een paar dingetjes na. Dus zo stapje bij beetje de auto in 'concours staat' aan het brengen, wat een leuk klusje is. Het volgende probleempje gaat over de motor.

Nu ik er een tijdje in rij is het motorgeluid veranderd. De auto had een tijdje stil gestaan, dus ik weet niet of het daaraan kan liggen, maar hij gromt wat meer en het lijkt of het ding wat 'wakker' is geworden. Desalniettemin vind ik de motor onrustig, zeker op hogere toerentallen. Ik heb het idee dat het aan 2 dingen kan liggen; of de motor is erg vervuild, of de VANOS werkt niet zoals het hoort.
Hi Tomasso, je hebt een N53 blok en wat ik zo snel in deze thread nog niet heb gezien is het belang van een goed werkend NOx-systeem voor de souplesse en zuinigheid van dat blok. Je symptomen komen overeen met mijn eigen ervaring (en dat van vele anderen) in de E9x met N43/N53 blokken: klinkt een beetje als een diesel, niet altijd even lekker oppakken, etc. Je kunt veel vinden op https://bimmerprofs.com/uneven-operatio ... den-cause/. In de F10 is diagnose van de NOx componenten wat lastiger maar de belangrijkste check is testen of je voldoende vaak/lang 'stratified charge' haalt https://bimmerprofs.com/f1011-stratifie ... nce-check/ door naar actuele lambdawaardes te kijken terwijl je rijdt.

Ik betwijfel of het tanken van V-Power 98 de fix is geweest. Als het NOx systeem haperde, dan heb je misschien door het maken van wat lange ritten een NOx schoonmaakcyclus kunnen voltooien. In NL is dat in praktijk lastig ivm maximumsnelheid. Vandaar dat veel rijders overstappen op de Noxem sensor ter vervanging van de NOx sensor...
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Ha Sven, zeau, moest ff het stof van het topic blazen, maar leuk dat je reageert.

Ik ben nu zo'n beetje anderhalf jaar verder en heb de auto echt leren kennen. Wat ik in het begin al aangaf, hij mag dan 258 PK hebben, tenzij ik bij het stoplicht het gaspedaal helemaal diep induw, met moeite hou ik de Golfjes of de Renaultjes bij. Ik ben dan ook niet onder de indruk van die hoeveelheid PK's.

Maar, op de snelweg blijft het ding maar gaan, hij mag dan niet snel accelereren, hij is ook niet te stoppen. 230 gaat met gemak.

Maar goed, nu de motor. Een maat van me heeft een Z4 met hetzelfde blok. Die loopt heel soepel en gelijkmatig, klinkt ook als een nieuwe auto zal ik maar zeggen. Mijn motor klinkt wat dieper en meer gegrom, maar af en toe klinkt het als een tractor. Laag in de toeren een hoop geratel en getik. Maar er is meer, het rammelt/bonkt ook een beetje als ik de koppeling gebruik, net alsof er ergens iets los zit. Zodra je eenmaal rijdt is er niks aan de hand.

Het blok zelf voelt onrustig, het blok van de Z4 loopt verfijnd, dit blok loopt grof.

Dusch, na 1,5 jaar; de auto rijdt heerlijk. Met optrekken ben ik vaak de langzaamste, tenzij ik tot 7000 toeren optrek, dan hou ik een Ford focus ecoboost prima bij. Waarschijnlijk door alle turbo's die in die motoren zitten. Het is wel een krachtige motor, hij blijft maar gaan. Vergeleken met een ander N53B30 blok loopt mijn blok onrustig en 'grof'. Daarnaast lijkt het alsof er iets los zit of hangt, maar in de garage konden ze zo 1,2,3 niets vinden.

De NOX sensor gaat me nog boven mijn pet, geen idee wat het ding doet/regelt, maar ik zal me er eens in verdiepen. Bedankt voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Een Z4 is niet met een N53-blok geleverd, daar zit de laatste generatie N52(K?) motor in (die met een vergelijkbare zwarte kap, zoals de N53). De N52 is indirect ingespoten, en dat is dan ook reden waarom deze zijdezacht loopt en die van jou veel ruwer loopt, en minder mooi klinkt.

De moderne turbomotoren zijn inderdaad bloedje snel, vooral vanaf de lijn, de atmosferische 6-in-lijns zijn vooral machtig op de snelweg, zoals je zelf ook aangeeft. Ben zelf ook van 3L atmos, naar 2L turbo gegaan, en die laatste voelt toch altijd sneller. Echter laatst weer in een 6cil atmosferisch gereden, dan mis je het toch, geeft toch een bepaalde emotie die je niet hebt in een 2L turbo.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Je hebt niks aan emotie als je voorbij gesjeest wordt door een turbo :lol:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Een Tesla is ook snel, maar niet perse het leukste om te rijden.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

En wat leren we hier van? Zes in lijn + turbo is een gouden combinatie :Klappen:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Die klinkt niet goed, het is altijd wat. Onvoldoende emotie dus :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Zeau, na een lange tijd met veel plezier met de auto gereden te hebben, want nog geen echte problemen mee gehad, kwam nu het eerste echte probleem om de hoek kijken. In de auto hing een lucht van iets wat verbrand was en dat werd in korte tijd steeds erger. Nadat ik bij de BMW dealer was geweest was het me duidelijk, er lekt olie op het uitlaatspruitstuk en de katalysator, wat zorgt voor een brandlucht.

Enfin, na me ingelezen te hebben en na veel Googlen uiteindelijk de knoop doorgehakt. Ik las dat het N53 blok op verschillende plaatsen last kan hebben van olielekkage. In dit geval zou de boosdoener de pakking van het kleppendeksel kunnen zijn. Daarnaast las ik dat het kleppendeksel, omdat het van kunststof is, nog wel eens scheurtjes wil vertonen. Om beide problemen maar meteen te voorkomen in de nabije toekomst heb ik een kleppendeksel met pakking besteld.

Afbeelding

Het is een Febi Billstein geworden vanwege de goede recensies. Ridex (etc.) levert ze ook, maar ik begreep dat de ene kwaliteit de andere niet is en dat Febi 1 van de kwalitatief betere merken is. Oké, so be it.

Helaas zag ik op YouTube alleen maar tutorials van N52 motoren, maar geen N53, maar ik ga het als absolute leek toch zelf proberen. Op het wensenlijstje staan nu nog pakkingslijm, pakkingschrapers en goed gereedschap zoals een goede ratel/doppenset. Ik gebruik het bijna nooit dus het hoeft geen super A+ onbetaalbare bombenfest kwaliteit te zijn, maar wel iets waar ik voor nu lekker mee uit de voeten kan.

Overigens zat ik te denken om vooraf de motor te flushen en de olie te (laten) vervangen, dan is die ook fris en fruitig.

Hoe dan ook, dit kan of grandioos mis gaan, of straks heb ik een lekvrije motor die het ook nog eens doet Afbeelding Op hoop van zege!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Inmiddels al een tijdje aan het prutsen geweest, maar krijg het helaas niet voor elkaar. Desalniettemin ga ik het vandaag nog een keer proberen. Wat me opvalt is dat er vrijwel nergens filmpjes of tutorials van de N53B30 motor zijn, het is of de N52 of de N54/55. In de basis lijken ze op elkaar, maar er zijn toch echt wel verschillen.

Waar gaat het mis? De pakking zit klemvast in het kleppendeksel. Toen ik het deksel voor de eerste keer ging plaatsen, bleef de pakking haken achter de laatste injector. Doordat het een rothoek is met weinig zicht en nog minder ruimte, had ik dit in eerste instantie niet in de gaten. Toen alles bevestigd was en ik de auto startte, was er direct olielekkage op de meest rottige plek natuurlijk. Goed, ding er weer af, pakking, recht, opnieuw plaatsen.

Maar, 2 bouten braken af in het blok op de meest onhandige plek ever. Veel achteruit praten en wanhoop vielen mij ten deel. Enfin, deksel er weer af, dremel erbij, gaatje in de bouten geboord en daarna met een linksdraaiend ding om schroeven te verwijderen er uit gedraaid. 't Was ff een klusje, maar dat ging verder prima.

Nog maar eens wat gelezen, blijkbaar is het handig om de pakking met een paar drupjes lijm vast te zetten in het deksel. Best. Echter, eerst moest het hele deksel, de pakking èn het motorblok worden schoongemaakt.

Ik had namelijk vloeibare pakking van Loctite gebruikt, maar omdat het een gepruts was met het deksel en de beperkte ruimte, zat de pakking inmiddels overal. Flinke klus om alles zoveel mogelijk te verwijderen, maar het is gelukt.

Enfin, kleppendeksel opnieuw plaatsen. Dat kan dus niet zomaar. De bouten die in het deksel zitten zijn rekbouten en mogen maar 1 x gebruikt worden. Dat sucks. Dus, nieuwe bouten besteld bij BMW. € 163,-! Afbeelding Wauw! Ongeloveloos, wat een geld zeg. Maar goed, wat moet, dat moet.

Dingen zijn inmiddels binnen en zitten in het deksel, dus klaar voor nieuwe plaatsing. Op de rand van het blok zitten hier en daar wat kleine beschadigingen, vandaar dat ik toch maar eerst weer die blauwe smurfenloctite gebruik.

Nu moet ik echter gaan oppassen. Ik heb een gloednieuwe momentsleutel van HBM die ingesteld was op 7 Nm. De vorige keer braken de bouten daarmee al af. Da's gek, want het aanhaalmoment voor de bouten van het kleppendeksel is 8,5 Nm.

Ik heb een grotere momentsleutel van HBM en die geeft ook echt een klik als ik het goede aanhaalmoment heb bereikt, deze doet echter niks. Eerst maar eens testen of dat ding wel oké is. Ondertussen las ik verder over prachtige Hazet momentsleutels, maar voor die ene keer dat ik dit doe is dat wel erg veel geld. Daarnaast las ik dat de goedkope HBM sleutel maar een minimale afwijking heeft en in die zin niet onder doet voor een duurdere sleutel (waar ook een afwijking in zit), alleen krijg je daar een ijkingsrapport bij. Hoe dan ook, ik moet nu roeien met de riemen die ik heb.

Inmiddels is het ook persoonlijk geworden. Ik laat me niet kisten door zo'n freaking bimmer, dit gaat linksom of rechtsom slagen.Afbeelding

Hierbij een plaatje van de naakte binnenkant, nu op naar succes!

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

En nog een keer. Smurfensnot zit er op, het deksel inmiddels ook. Ik heb deze keer de brandstofrail ook verwijderd, wat een verademing zeg. Het deksel gaat er 10 x beter op zo op deze manier. Enfin, morgen alles nog even nakijken, alles op het goede aanhaalmoment, injectors nakijken of ze echt goed schoon zijn en dan de boel goed aansluiten. Ben onmeunig benieuwd...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Motorisch/Performance”