Na jaren bmw loos te zijn geweest heb ik nu weer de mogelijkheid om een 5serie te kopen.
Mijn budget ligt rond de € 17500,-
Mijn interesse gaat uit naar een F10 528i of een 535i 6cil. Met dit budget kom ik uit bij bouwjaar 2010 / 2011 met km standen van +/- 200.000 km.
Gezien ik een aantal jaar mis van de technische ontwikkeling van de motoren zou ik graag jullie mening krijgen in onderstaande.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 535i twinturbo, en hier komt dan ook mijn vraag.
Zijn er veel voorkomende problemen met de turbo's van dit bouwjaar / km stand of kan ik toch beter voor de 528i gaan, want het verschil in vermogen is niet heel groot.
Alle tips en advies in deze is welkom
Keuze 528i of 535i 6 cil
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Verschil in peekaas lijkt misschien niet al te veel (258 - 306), maar de 28i is atmosferisch en de 35i is een turbo blok. Hierdoor heb je veel meer koppel, bij een lager toerental. Hierdoor zal de 35i veel sneller zijn.
Motorisch kan ik je verder niet helpen, al denk ik wel dat het atmo blok makkelijker meer kilometers aankan.
Je zult ook goed moeten kijken naar de maandelijkse kosten die de 35i meebrengt. Deze is zwaarder en lust (hierdoor) meer brandstof.Ook verzekering zal hoger zijn.
Motorisch kan ik je verder niet helpen, al denk ik wel dat het atmo blok makkelijker meer kilometers aankan.
Je zult ook goed moeten kijken naar de maandelijkse kosten die de 35i meebrengt. Deze is zwaarder en lust (hierdoor) meer brandstof.Ook verzekering zal hoger zijn.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 05 jul 2019, 17:57
Bedankt voor je snelle.reactie, het belangrijkste vindt ik de betrouwbaarheid van de motor, natuurlijk wil ik voldoende vermogen en koppel, maar als dat betekend dat bij de 535i de rurbo's problemen geven zal ik toch voor de 528i kiezen.
Het probleem is dat ik nergenst iets kan vinden over de betrouwbaarheid van de turbo's van de 535i
Gezien ik de auto ook voor mijn hobby ga rijden zijn de brandstof en belastingkosten wat minder belangrijk.
Het probleem is dat ik nergenst iets kan vinden over de betrouwbaarheid van de turbo's van de 535i
Gezien ik de auto ook voor mijn hobby ga rijden zijn de brandstof en belastingkosten wat minder belangrijk.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
De eerste generatie 528i van de F10 heeft de N53 motor, dat is nu ook geen toppunt van betrouwbaarheid. Ik zou niet durven te stellen dat deze betrouwbaarder is dan de N55 in de 535i. Ik zou eerder andersom zeggen, ook al heeft de N55 turbo’s.
De latere 528i heeft trouwens de 4-cyl N20 motor.
De latere 528i heeft trouwens de 4-cyl N20 motor.
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
De 3,0L turbo uit de F10 is de N55 met een twinscrollturbo ipv de dubbele turbo van de N54. De N55 is als geheel betrouwbaarder dan de N54, waar dan het basisblok weer beter van is. Het motortje is over het algemeen net zo betrouwbaar als de N53 in de 528i, dus daar zal het verschil niet in zitten.
Wat Eric-Jan al aangeeft is vooral het koppel van de N55 die de auto een stuk soepeler maken in de omgang en misschien net iets beter past bij de grote 5er.
Wat Eric-Jan al aangeeft is vooral het koppel van de N55 die de auto een stuk soepeler maken in de omgang en misschien net iets beter past bij de grote 5er.