Januari 2019 een mooie 520i uit 2013 aangeschaft, 125000 op de teller.
Juli dat jaar in Italie een eerste storing. Foutcodes door Italiaanse garage gereset. Bij terugkomst in NL door garage na laten kijken, geen oorzaak kunnen vinden. Hele winter zonder problemen gereden.
Juni 2020 weer een langer tripje met warm weer, zelfde foutcodes. Bij terugkomst in NL op aanraden van de garage ketting en geleiders laten vervangen.
Foutmeldingen blijven terugkomen. Uiteindelijk afgelopen eind November nokkenasverstellers vervangen.
2 januari jl hield de motor er na een weer wat langer tripje helemaal mee op. Motor viel tijdens het rijden op de snelweg uit. Melding lage oliedruk, direct stoppen. Afgesleept door ANWB. Garage geeft aan dat de krukaslagers 'verbrand' zijn en dat een nieuwe/gereviseerde motor de enige optie is.
Auto is niet gechipt verder. Zie meer van dit soort topics:
- viewtopic.php?t=24891
- viewtopic.php?t=25083
Lees in deze topics ook over revisiemotoren die inclusief montage 3000-4000 moeten kosten. Echter heb ik een offerte van een specialist die al op ruim 11000 zit (incl btw). Wacht nog op offerte van de garage zelf, maar een
Auto zo gerepareerd in normale staat nog zo'n 16000 waard moeten zijn. Wat mij betreft dus de vraag of dit een reparatie van 11000 waard is(?)
Wat zouden jullie doen? Enig advies in deze?
Defecte N20 in 520i 2013, 1,5 maand na vervanging nokkenasverstellers
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nieuwe lagers hoeft toch niet 11K te kosten? Wat omvat die 11K verder dan allemaal? Nieuwe motor klinkt wat overdreven.
Hoe dan ook, geen goed nieuws. Als de N20 maar niet de nieuwe N45 wordt. Gaat lekker met die 4-cilinder BMW's... Of is dat wat te kort door de bocht?
Hoe dan ook, geen goed nieuws. Als de N20 maar niet de nieuwe N45 wordt. Gaat lekker met die 4-cilinder BMW's... Of is dat wat te kort door de bocht?
-
- Just getting started
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 11:23
De specialist geeft dit aan:
Als een drijfstanglager vast- of heetloopt is er meestal zoveel schade aan het onderblok dat het niet meer te herstellen is. Wij krijgen de afgelopen tijd steeds vaker aanvragen voor de N20 motor zoals die ook in deze auto zit. (...) Zo’n lagerschade ontstaat vaak door een smeerprobleem en genereert een hoop slijpsel in de motor, waarbij de turbo ook schade op loopt. Die zit dan ook in de begroting.
Als een drijfstanglager vast- of heetloopt is er meestal zoveel schade aan het onderblok dat het niet meer te herstellen is. Wij krijgen de afgelopen tijd steeds vaker aanvragen voor de N20 motor zoals die ook in deze auto zit. (...) Zo’n lagerschade ontstaat vaak door een smeerprobleem en genereert een hoop slijpsel in de motor, waarbij de turbo ook schade op loopt. Die zit dan ook in de begroting.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
OK, geen kwestie van de lagerschalen 'simpelweg' vervangen dus (net zoals bij de S65 E9X M3 bv).
- veejay
- VIP Driver
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19
Er zijn heel veel N20's (je hoort alleen over de probleemgevallen), de mijn is inmiddels bijna 9 jaar met 135K. Ketting preventief vervangen en probleemloze auto verder voor mij.
Vervelend als er toch wat gebeurt, een nieuwe revisie motor met inbouw zou rond de 5K moeten lukken denk ik. Of je de reparatie aan wilt is een kwestie van hoelang je nog met de auto zou willen doen.
Hier wat meer info (mocht het helpen):
https://bmwtuning.co/bmw-n20-common-problems/
viewtopic.php?f=74&t=20764
Vervelend als er toch wat gebeurt, een nieuwe revisie motor met inbouw zou rond de 5K moeten lukken denk ik. Of je de reparatie aan wilt is een kwestie van hoelang je nog met de auto zou willen doen.
Hier wat meer info (mocht het helpen):
https://bmwtuning.co/bmw-n20-common-problems/
viewtopic.php?f=74&t=20764
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01
Wat een anti climax, vervang je preventief de ketting en spanners, zit je met lagerschaalproblemen. Ik vind 11000 wel aan de hoge kant. Zou eerder 7k verwachten. Maar goed, erg balen. Ongelooflijk eigenlijk dat BMW dit soort motoren heeft gebouwd. Ben altijd bang geweest met de N20 voor dit soort zaken.
Huidige:
Mini One D 2016
Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Mini One D 2016
Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Tsja, niet om op de 4-cilinder rijders te 'haten', maar heb 't idee dat de 6-cilinders gemiddeld genomen toch wat beter in elkaar zitten (elke motor heeft natuurlijk wel zo z'n issues). Speelt bij mij dan toch wel in het achterhoofd mee als ik voor een opvolger ga kijken (los van de wens voor de hogere performance). Je moet er sowieso 'n beetje geluk mee hebben en bepaald (preventief) onderhoud niet nalaten, want dan zal de kans dat 't mis gaat natuurlijk groter zijn.
Sterkte in ieder geval!
Sterkte in ieder geval!