Bandenkeus BMW M550XD f10

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
japhart
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2019, 23:21
Type Auto: BMW 550d

Heren/Dames,

Ik heb een BMW M550D f10 en al na 15000 km heb ik last van cuppen van de band, blijkt dat ik relatief lage spanning rij, 2.8 bar rondom, ik was in de veronderstelling dat het al aardig hoog was, temeer ze zo aan mij zijn afgeleverd, dus ook nooit nagezocht, maar nee dus, nog wel binnen de grenzen maar het is aan de lage kant. Geadviseerd om 3.0 voor en 3.3 achter te gaan rijden. Respectievelijk 245/35/r20 en 275/30/r20 eronder. Nu hebben de banden op zijkant 2.2mm en in midden 5.8mm profiel, ook indicatie voor te weinig spanning.

Dus lang gaan deze niet meer mee, ik begin me ook steeds meer te storen aan het geluid. Is trimmen voor deze banden nog een optie? Iemand ervaring mee? Betekent dit dat ze terug gaan naar 2.2 mm over de gehele band? Of nog minder want dan is de band nagenoeg af.

Bridgestone potenza re 050 runflat eronder. Ik vond direct al dat ze relatief veel geluid hebben naar mate de tijd verstreek meer. Mogelijk dat ik kies voor nieuwe banden iemand suggesties of ideeen? Ik heb zelfde Pirelli P Zero LS runflat in gedachte temeer omdat deze hoog scoren op geluid (scheelt 5 decibel met Bridgestone) en goede grip hebben bij nat wegdek.


Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Is de auto verlaagd, en hoe is de uitlijning van de auto? Mijn 330i had ook banden die aan de binnenkant harder sleten, te wijten aan een verkeerde uitlijning. Ik ben toen naar een meer gespecialiseerdere uitlijnboer geweest en deze deed de details van de uitlijning meer op gevoel. Daarna nooit meer last van gehad.

Qua banden, non-runflats zijn over het algemeen comfortabeler en lijken in mijn ervaring minder gevoelig voor cuppen, plus zijn meestal stiller. Ik ben zelf erg tevreden over de GoodYear Eagle Asymmetric 3’s onder mijn 330d, maar ik rij mijn auto voornamelijk op de snelweg en ben dus geen bochtenridder. Het zijn geen slechte banden hoor, maar de reden dat ik die heb is vooral wegens het comfort en het lage geluid. Voor een M550xD zou ik zelf liever een paar goeie Michelin Pilot Sport 4s’s willen. Ik denk dat deze als non runflat vergelijkbaar zullen zijn qua prijs tov “normalere” runflats. Zorg dat je dan wel zo’n banden reparatie setje in de auto hebt. :ja:
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Ik heb exact dezelfde banden maat en ik dacht toch ook op 2.8 bar te rijden..
Ik heb alleen geen run flat.
Vredestein ultrac vorti heb ik. Vind ik een fijne en stille band.
Ik zou ook na denken om af te stappen van je run flat.
Maar een f10 of f11 is toch al mega stil van binnen.. lijkt mij dat er van echt iets mis is met je banden.
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad bij mijn M550D. Heb de Dunlop fabrieks runflat banden er gelijk afgehaald en ben overgestapt naar normale Michelin Pilot sport 4S dag en nacht verschil!!!

PS: Heb nog wel een mooie Hartge tuning box voor een M550D ga je naar 430PK :ja:
Alpina B5 Biturbo
japhart
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2019, 23:21
Type Auto: BMW 550d

Dank jullie voor tips,

Afstappen voor mij van de runflat is toch een lastige, ik kom nog vaak even bij een bouwplaats of op vies semi verhard terrein, ben ook vaak in Duitsland, ik sta niet graag met een platte band aan de autobahn, dan is +200 echt hard als je ze op je af ziet komen , pak elk jaar wel een paar keer een spijker of schroef, dan is het een fijn gevoel dat je altijd onderweg bent.

Ik heb 10 jaar geleden met een 330d ook op runflat een stevige stoep gepakt met 50 bij ff niet opletten en zelf de band optisch nooit gecontroleerd, later per toeval zag ik dat er op zijkant een behoorlijk ei zat, ondertussen al 3 a 4 maand in Duitsland met +200 gereden met dat ei, hele lange trajecten en nooit problemen gehad, rft is in dat opzicht wel erg sterk, alleen simpelweg minder comfort.

Auto is origineel dus naar mijn mening niet verlaagd, in iedergeval ga ik daar geen verandering in brengen, verlaging is geen optie af fabriek volgens mij. Natuurlijk zit wel standaard het m pakket op deze auto.

@ folkert, de Michelins die je hebt scoren in iedergeval al beter dan bridgestone potenza's die ik nu heb qua geluid zie ik in de specs van de band, ook een goed alternatief.

Alleen die van Pirelli runflat type P Zero LS (Luxury Sedan volgens mij) zijn nog weer (2 dB voorbanden en 3 dB achter)stiller volgens de EU test. 2/3 dB ten opzichte van jouw michelin's en 5/6 dB ten opzichte van mijn huidige bridgestone potenza, resp ongeveer 1x meer geluid en 2x meer bandengeluid als ik de tabellen er op na sla. Nu kan ik voor 100 euro extra per band ook nog de PNCS (Noice cancelling)versie hiervan bestellen , dit geeft nog weer een verlaging van 1 a 2 dB zit een soort schuimrubber aan binnenkant band, alleen vrij prijzig en ik heb daar moeilijkheden mee gehoord betreft dichten bij lek, dus of ik daar voor ga is nog even een vraagteken.

@folkert Ik heb eigenlijk nog geen extra vermogenswensen :) :) 380 PK is mij ook wel genoeg en hij moet niet te zenuwachtig op het gas worden, ivm behoud rijbewijs. Maar bedankt voor het aanbod.

@internetboarder, de druk die er op moet is natuurlijk ook afhankelijk van model (vooral gewicht auto is daarin bepalend volgens mij), de 550d weegt bijna 2 ton. 328i gt is een iets lichtere auto.

@330d Cuppen en verschil in profiel zit niet aan 1 kant van de band, het zijn echt de buitenzijdes zowel links als rechterzijde bij de wang van de band die cuppen. Uitlijning en balancering was goed, bij zowel een hele grote bandenboer geweest als bij BMW officiele dealer.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

De nieuwe Goodyears zie er ook heel goed uit in de test.

heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
japhart
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2019, 23:21
Type Auto: BMW 550d

Banden vervangen naar Pirelli P Zero LS nu 3 a 4 week er mee aan het rijden en enorm verschil in geluid. Trilling in stuur is ook weg. Goede stootrand, (helaas te laat). Banden zijn zachter dan mijn oude, Bridgestones, rubber is zachter en erg stil. Je merkt het verschil in hardheid vooral van 0-10 km p.u. en bij inparkeren etc.. Stuurt veel lichter. Spanning naar 3 en 3.3 achter gebracht.

Tot nu toe meer dan tevereden.
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Als je een wat actievere rijder bent (dat is zeker bij zo een auto de vraag) zou ik voor Micelin Pilot Sport 4S gaan..
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Velgen/Banden”