Condens koplamp

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stripfiguur
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 dec 2015, 09:04
Type Auto: BMW 535d Xdrive F11

Hoi,
Gewoon even een vraag uit interesse.

Ik heb sinds een paar dagen een 5 serie uit 2017.
Deze heeft Adaptieve LED koplampen.
Het viel mij gisteren op dat er condens in de koplampen zit.
Mijn vader heeft een 3-serie uit 2014 met Adaptieve Xenon koplampen, deze heeft dit regelmatig ook, wel in iets mindere mate.

De BMW dealer waar de mijne vandaan komt zegt dat dit normaal is met wisselende koude temperaturen en vochtig weer.
Dit gaat weg tijdens het rijden omdat de lampen warm worden. (LED wordt niet warm, maar goed).
Maar toch lijkt het er vandaag inderdaad op dat de condens weer weg trekt.

Hoe kan het dat dit niet het geval is bij mijn vorige (oudere) BMW's en ik heb het ook nog niet gezien bij Audi, Mercedes oid.
Hebben meer mensen dit?

Groetjes


Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Dan kan het zijn dat ergens een afdichting niet helemaal meer goed is.
Ervaar dit namelijk met mijn mistlampen.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

de koplamp verlichting heeft een "gangenstelsel" waar de lucht door heen gevoerd wordt, zodat je heldere koplampen houdt. Soms kan dit wat dicht zitten, door vuil bijvoorbeeld.
Hier kan je niet heel veel aan doen.

De plastic koplampen van tegenwoordig hebben hier meer last van dan de glazen uitvoeringen van vroeger.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Spoetnik
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:22


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: viewforum.php?f=1

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Per4mance
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 nov 2019, 21:04
Type Auto: 420gc

Als de zon schijnt de doppen bovenop los draaien en een half uurtje laten staan. Doppen er goed opdraaien (ook achterkant controleren) en klaar.
Kromhout1956
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2021, 21:38
Type Auto: F11 523I

Hoi allemaal,

Condens in de koplampen kan voorkomen maar dan gaat het om wat witte aanslag in de hoeken vaak bij snelle afkoeling buiten of door koude regendruppels.

Maar waarom is het bij de linker koplamp veel erger en gaat het niet meer weg en vormen zich nu ook druppeltjes?
Ik heb de koplamp eruit gehad, droog gemaakt en ligt op druk gezet via 1 van de 2 ontluchtingen. Stekker gat en andere ontluchting dicht gemaakt.
Daarna afsoppen. Bij het achterste en enige deksel kwamen zeepbelletjes en lekte dus. Wegens het niet hebben van een nieuwe pakking de pakking omgedraaid en daar is ie nu dicht. Aansluitingen van de LED's en knipperlichtmodule lekken niet! Ook de stelschroeven lekken niet. Nu de koplamp op de auto gelegd en met stekker erin weer op druk gezet. Die lekt dus als een mandje! Daar komt aan alle kanten lucht uit. Vreemd want de pakking zit in de stekker en de seals op de bedrading zijn aanwezig. Als ik de stekker steviger aandruk houdt het op. Stekker dan maar met vaseline ingevet. En proberen maar.
Na een week regen en koud weer leek hij op een heel klein beetje condens droog te blijven( normaal toch?) was het vanmorgen weer raak. Alleen links fiks vocht en condens.
Het glas op het huis is echt goed dicht. De pakkingen van de leds en knipperled zijn plakkerig maar lijken me echt dicht.
Wat een ramp. Ooit bij mijn E39 uit 99 na 6 jaar ook ineens condens in beide koplampen. Daar was het vervangen van de pakkingen voldoende!
Ik las op een Duitse site dat er verbeterde pakkingen voor deze koplampen te koop zijn?
Moet zeggen dat ik het "normaal" vinden van dit euvel wel kwalijk vind van BMW. Ik ook 2 Octavia's versleten met plastic koplampen maar daar heb ik nooit condens van betekenis in gehad!
Op Duitse forums zie ik geen oplossingen. Je hebt het net zo makkelijk bij nieuwe koplampen.
Wat nu?
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Een F11 heb je toch?
Ik heb ook een f11 en heb toevallig een probleempje met de mijne die hier wellicht iets mee te maken heeft.
Bij mij is er namelijk een tms module kapot gegaan en ik vermoed dat dit ook door vocht in de koplamp komt.

Afbeelding


Deze modules kosten zo’n 450,- per stuk en moeten gecodeerd worden, dus het is wel de moeite waard om te zorgen dat je lamp goed dicht is.

Mijn plan was eigenlijk hetzelfde wat jij gedaan hebt, luchtdruk op de koplamp zetten en kijken waar hij lekt. Dat repareren en uiteraard de module vervangen.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat hij bij jou nog lekt bij de stekker?
Misschien toch nog eens proberen die toch goed dicht te krijgen. Desnoods met wat vloeibare pakking/o-ring/teflon tape, wat dan ook. Als hij maar afdicht.
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Een koplamp mag toch nooit luchtdicht zijn??

Er zitten toch luchtkanaaltjes in voor de condens af te voeren?

Juist bij luchtdicht houd je last van vocht als je het mij vraagt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Ja, klopt. Volgens mij kun je juist lucht zetten op die ventilatie opening om te checken waar hij lek zou kunnen zijn. (Stekker moet je dan ook even afdichten)

Lucht/waterdicht behalve op de ventilatie dus denk ik...
Ik weet er zelf nog weinig van hoor, maar ik probeer het wel een beetje te begrijpen want die modules zijn best prijzig en 1x vervangen vind ik genoeg

Mijn kapotte module wijt ik zelf aan het feit dat ik door het thuiswerken weinig rijd.
Voorheen reed ik meer dan 1000km per week. Nu staat ie na een wasbeurt wel eens een week stil.
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Ik wijt dat aan bmw hoor

Heb ook nog een golf 4 met xenon

Nog nooit een druppel gezien in 20 jaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Hahaha, ja ben ik het mee eens hoor.

En golf 4 zijn ook wel top auto’s vind ik.
Erg goede bouwkwaliteit bij vw in die jaren.
Kromhout1956
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2021, 21:38
Type Auto: F11 523I

Ik heb een F11 uit 2011 met xenon en led. Teveel vocht in alleen de linker koplamp.
En ja vooral met dat but weer de laatste tijd wel eens een licht vlekje in de rechter gezien maar toen ik me omdraaide was dat weg.
De linker echter wordt steeds erger. Er zit alleen maar een dop aan de achterzijde te bereiken via de wielkast. Bij mooi weer de dop eraf en hij droogt.
Bij regen terwijl er niet mee gereden wordt, beetje zon erop en weer koude regen en ja hoor. daar is het weer inmiddels compleet met druppels.

De koplamp gedemonteerd gehad zoals geopperd in dit forum, stekkergat dicht en licht druk op ontluchting gezet. Geen lekkage (afgesopt)
Ik wordt er niet goed van.
Auto net binnen gezet , kap open en je ziet regenwater via de rand in het scherm zo op de koplamp lopen. Dwz de rand van het glas op het huis maar vooral de witte stelschroef staat helemaal blank. Ik vermoed dat daar toch water binnenkomt die vervolgens op het glas condenseert.
Het is echt een BMW kwaal hoor. Dit gezeik in het verleden ook met mijn e39 gehad.
Ik ga hem er nu weer uit halen en alles van nieuwe afdichtingen voorzien en een klodder vaseline op de afstelschroeven.
Dan maar weer zien of het geholpen heeft.
oh ja, de in en uittredende lucht ivm temperatuurwisselingen mag nooit zoveel vocht opleveren.
I love BMW maar dit is echt :wtf:
Kromhout1956
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2021, 21:38
Type Auto: F11 523I

Zoals gezegd
Koplamp links van f11 weer gedemonteerd gehad. Zat redelijk wat water in maar de besturingsmodule was nog droog en ziet er goed uit. Heb dan ook mog geen storing. Koplamp droog gemaakt. Overigens eerst geprobeerd of ik door met een luchtspuit langs randen en aansluitingen te blazen iets zag gebeuren. Nee dus. Ik bedoel als het glas lek is zou ik dat nu zien.
Weer dmv slang (8mm?) 1 ontluchting dicht gemaakt en de andere dmv slang gebruikt om er droge lucht op te zetten. Stekkeraansluiting met tape dicht geplakt. Daar lekt ie natuurlijk wel maar zo hoef ik niet bang te zijn dat ik het huis opblaas en barst. (Dan weet ik wel waar ie lekt🤔).
Alles zit dicht. Geen belletjes. Behalve bij de stelschroeven nu. Stekker met vaseline ingesmeerd en de stelschroeven afgeplakt zodat ze niet meer nat kunnen worden door water wat langs de motorkap en binnenscherm loopt.
Nu weer afwachten want het is mooi weer geworden. Een wasbeurt heeft nog geen condens of vocht opgeleverd.
Kromhout1956
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2021, 21:38
Type Auto: F11 523I

23 juni

Na een paar weken mooi weer en dus geen vocht in de koplampen nu weer regen gehad in combinatie met grote temperatuurwisselingen en ......
ja hoor daar is ie weer. CONDENS. Nu in beide koplampen. Toen ik maandagochtend in de auto stapte was er nog niets te zien. Door een fikse regenbui 24km gereden.
En toen was het er weer. Of het vocht er al in zat weet ik niet maar nu wel condens in beide lampen. Best wel veel. nu, vandaag is het in de linker koplamp inmiddels weg. De rechter zit nog condens in maar het wordt wel minder.
Ik houd het nog ff in de gaten voor ik ze er weer uit haal.
Wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Hopelijk gaat er bij jou niet meer stuk.
Bij mij was het probleem nog niet verholpen na het vervangen+coderen van de kapotte module. De hele koplamp moest vervangen worden…
(Xenon met bochtenverlichting enz, duur ding dus)
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”