Op vakantie in Frankrijk, wat er allemaal gebeurde...

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

dat de wegen iets bol staan, vanwege waterafvoer, is bekend, maar dat een auto binnen 100-150-200m op een strook rechts komt te rijden, is niet goed.
Ik verwacht dat bij ts de uitlijning beter kan, maar of dat voldoende is, zal moeten blijken


heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Check ook vooral eerst al je bandenspanningen en let op bijzondere slijtage, kan soms ook een groot verschil maken.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Ga het allemaal eens nakijken. Las ook iets over draagarmen. Nou ja, eerst het andere nakijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Zeau, het is even geleden, maar inmiddels weer wat verder.

Het naar rechts trekken blijft bestaan, dus ik heb allereerst de bandenspanning maar eens gecontroleerd. Perfect, niks meer aan doen.

Wat betreft slijtage aan de banden, ze zijn echt net nieuw, dus daar is weinig geks te vinden. Het zal dus waarschijnlijk een uitlijningsprobleem zijn. Toch maar eens terug naar de garage.

Hopelijk is dit het, dan ben ik goedkoop klaar.

Nu ik er een tijdje in rij is het motorgeluid veranderd. De auto had een tijdje stil gestaan, dus ik weet niet of het daaraan kan liggen, maar hij gromt wat meer en het lijkt of het ding wat 'wakker' is geworden. Desalniettemin vind ik de motor onrustig, zeker op hogere toerentallen. Ik heb het idee dat het aan 2 dingen kan liggen; of de motor is erg vervuild, of de VANOS werkt niet zoals het hoort.

Voor wat de VANOS betreft heb ik me verdiept in een heel onderzoek naar dat ding en het blijkt dat als de VANOS niet goed werkt er veel misfiring is in de cilinders, maar dat het niet door sensorsystemen wordt opgemerkt. Met andere woorden, het motormanagementsysteem geeft aan dat alles oké is, terwijl de motor dus niet goed loopt.

Het andere euvel is vervuiling. Dit is een N53B30 motor, ik begreep dat deze direct ingespoten is. Hierdoor ontstaat veel vervuiling, zoals overmatige koolstoofafzetting.

Het liefst zou ik de hele motor inwendig laten reinigen, met een flush en andere zaken. Prijs is ongeveer 450 euro, maar dan is zowel het inlaatsysteem, als de motor, als het uitlaatgebeuren gereinigd. Daarna wordt de olie vervangen en daar wilde ik olie in hebben met de kwalificatie SN, volgens mij de hoogste kwalificatie op dit moment.

De andere methode is walnut blasting, maar dan wordt alleen het inlaatgedeelte gereinigd.

Hoe dan ook, ben zo eens aan het puzzelen. Ik moet zeggen dat ik het ook leuk vind om te proberen om de auto in zo'n goed mogelijke staat te krijgen. Het rijden over de weg gaat prima, maar ik wil over de weg glijden, daar is zo'n slee tenslotte voor.

Dus maar eens kijken wat het gaat worden en welke resultaten tevoorschijn komen. Nu eerst maar eens kijken of het ding recht kan rijden...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Nu eerst maar eens kijken of het ding recht kan rijden...
Lijkt me goed om daarmee te beginnen idd :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Je heb tot volgende vakantie goed
F34 328i



Afbeelding
Sjorrit
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:20

Misschien schop ik een heel oud topic omhoog maar de ervaring die jij hebt met je 528i is totaal anders dan met mijn (inmiddels verkochte) 528i.

Je zegt dat de motor onrustig is, die van mij was juist super stil, soepel en eigenlijk deed die niet veel onder aan een 535i waar ik ooit had in proefgereden. De automaat schakelt inderdaad vroeg op en zo voelt de auto "sloom" aan maar doe de pook in de S stand en je kan er een aardig potje mee sturen. Ook de radio die bij jou geen ontvangst heeft herken ik niet, ik had nooit een probleem met de radio/navigatie.

Verbruik: ritje naar z-frankrijk met 125km/h op de cruise (we reden in 2 dagen dus geen haast) resulteerde in een nette 1:12,5, dat voor een auto van 1700 kilo is best netjes! Gegrom van de motor ken ik ook niet, het is juist een hele stille motor tot +-3000rpm, dan komt er een turbine achtig geluid en het liefst schakel ik rond de 5000rpm (in de S-stand met flippers)

navi scherm kan je dimmen in het het menu trouwens (bij auto instellingen dacht ik)
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”