Waterafvoer motorruimte passagierskant F10 schoonmaken

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
kc1977
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2020, 11:09

Na een flinke regenbui, beslaan bij mij de ramen. De auto is nergens vochtig/nat van binnen. Ik heb de afwatering bekeken in de motorruimte en deze zit aan beide kanten helemaal verstopt. Aan de bestuurderskant heb ik dit weten schoon te maken, veel blad en zeker 3cm aan vergane balderen zat erin. Dit is nu schoon.
Aan de passagierskant is het een ander verhaal. Dit zal net zo verstopt zitten, maar hier kom je niet bij omdat het kachelhuis erboven zit.... Ik heb de dealer gebeld en gevraagd wat dit zou kosten om het te laten reinigen. Ze denken er ongeveer 3-4 uur mee bezig te zijn, a € 125 per uur?!!?!. WTF?
Vervolgens een andere garage gebeld, deze adviseerde mij om in ieder geval het kachelhuis niet te demonteren.

Links loopt het goed weg, komt achter het voorwiel eruit.
Ik wil nu met lucht het blad en de troep eruit blazen, stofzuiger erbij houden en hopen dat alles wat omhoog wordt geblazen, wordt opgezogen door de stofzuiger.
Ik weet echter niet of ik de troep in het kachelhuis blaas? Dan heb ik weer een ander probleem...
Of moet ik vanaf de onderkant gaan blazen?
Wie heeft hier ervaring mee om hier het blad en troep weg te krijgen?


jaap968
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 dec 2013, 16:29

Geen ervaring mee en moet eigenlijk ook eens bij die van mij kijken maar zou je er niet met een stofzuiger die geschikt is om ook water op te zuigen bij kunnen en zo door herhaald nat maken en opzuigen het vrij kunnen maken?
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Ik moet bekennen dat ik het 1x bij de E91 met een beetje gootsteenontstopper heb opgelost :oops: ... Is natuurlijk een slecht idee om met loog aan de gang te gaan! Maar ja was geen doorkomen aan. Daarna heel veel spoelen met water om de natronloog en opgeloste bladerzooi weg te spoelen en vanaf dat moment bijhouden. Zeker in de herfst wekelijks even de kap open en alles verwijderen. Gelukkig hebben de nieuwe buren flink wat bomen weggehaald vorig jaar dus dat scheelt nu een stuk in vervuiling van de regengoten aan het dak en de bladeren onder de motorkap.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
TWD2010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2021, 15:14

Ik heb bij 250.000 km airco problemen gehad, die lijken op die jouw symptomen. Mijn F10 is overigens altijd bij de erkende BMW dealer in onderhoud geweest.

Eerst hebben ze daar koelvloeistof met een fluorescerende marker toegevoegd zodat ze een maand later konden zien wat er aan de hand was met de condensor. Die is vervangen en probleem is weg. Geen vochtaanslag op ramen en snelle koeling of verwarming.

Daarnaast valt mij op bij de F10 dat aan de buitenkant (overgang ruit naar voorklep) de luchtinlaat vol met bladeren en uitgeharde modder of zand zit na een aantal jaar.

Je kan zelf de reiniging doen: voorklep open en net onder de ruitenwissers zitten zwart plastic panelen, gedeeltelijk geperforeerd en via plasticplug drukknoppen aan het chassis. Die panelen kan je links en rechts uitnemen en volledig reinigen (normale schoonmaakmiddelen of warm water is voldoende: nooit bijtende/corrosieve producten gebruiken zoals ontstopper e.d.) en zo nodig aan de chassiskant stofzuigen.
Ik hoop dat deze suggestie voor anderen ook werkt.

Cheers
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Waarom je kachelhuis niet demonteren???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
TWD2010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2021, 15:14

mjw schreef: 31 jan 2021, 12:02 Ik moet bekennen dat ik het 1x bij de E91 met een beetje gootsteenontstopper heb opgelost :oops: ... Is natuurlijk een slecht idee om met loog aan de gang te gaan! Maar ja was geen doorkomen aan. Daarna heel veel spoelen met water om de natronloog en opgeloste bladerzooi weg te spoelen en vanaf dat moment bijhouden. Zeker in de herfst wekelijks even de kap open en alles verwijderen. Gelukkig hebben de nieuwe buren flink wat bomen weggehaald vorig jaar dus dat scheelt nu een stuk in vervuiling van de regengoten aan het dak en de bladeren onder de motorkap.
Die natronloog is iets wat je nooit moet doen. Loog zal de aluminiumdelen volledig corroderen, met staal is dit niet zo. Je boft nog denk ik, hoewel de aluminium delen indien aanwezig een laagje dunner zijn geworden. Als je ueberhaupt "hard core" er in gaat dan beter goede detergentia toepassen zoals een industriële zeep die wel geschikt is bij eventueel contact met metalen. Of nog beter geen helemaal geen chemische middelen. Raadpleeg je dealer.
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: N00B / B00N Tech”