
Miggel - BMW F87 M2 LCI // Upcomming Mod 5????
Moderators: Moderator team, Beheerder
- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Ja erg gave locatie
Ondertussen diverse offertes al uitgezet voor een eventuele volgende mod. Alleen kom ik er nog niet geheel uit omtrent de verlaging.
Ik had even een foto van afgelopen zondag gefotoshopt waarbij de
circa 1/1,5cm lager komt te liggen:
Voor:

Na:

Wat mij betreft kan hij dit mooi hebben, en ziet er optisch nog net dat beetje beter uit. Echter is de huidige ophanging/vering verder uitstekend.
Daarbij ook in dilemma welke set ik dan wil als ik de knoop toch door hak. Van de ene kant is Öhlins het neusje van de zalm, van de andere kant ga ik niet circuit rijden ermee (misschien eens een rondje op Zolder of de Nürburgring maar voor de rest puur een " weekend/mooi weer" beestje, dus de meerwaarde van de track instelling/afstelling is dan ook in mijn ogen overbodig.
Ik zag op andere M fora onderstaande 3 opties steeds voorbij komen:
Optie 1:Öhlins Road & Track

Optie 2: BMW M2 M Performance suspension (volgens mij is dit dezelfde set als de KW V3? Alleen dan puur met een sausje van BMW voor de M's ontwikkeld?)

Optie 3: Bilstein B16 PSS 10

Qua prijs zit er niet zo gek groot verschil tussen, enkel de Bilstein is de "goedkoopste"
Nog eens goed naast elkaar leggen en over nadenken.

Ondertussen diverse offertes al uitgezet voor een eventuele volgende mod. Alleen kom ik er nog niet geheel uit omtrent de verlaging.
Ik had even een foto van afgelopen zondag gefotoshopt waarbij de

Voor:

Na:

Wat mij betreft kan hij dit mooi hebben, en ziet er optisch nog net dat beetje beter uit. Echter is de huidige ophanging/vering verder uitstekend.
Daarbij ook in dilemma welke set ik dan wil als ik de knoop toch door hak. Van de ene kant is Öhlins het neusje van de zalm, van de andere kant ga ik niet circuit rijden ermee (misschien eens een rondje op Zolder of de Nürburgring maar voor de rest puur een " weekend/mooi weer" beestje, dus de meerwaarde van de track instelling/afstelling is dan ook in mijn ogen overbodig.
Ik zag op andere M fora onderstaande 3 opties steeds voorbij komen:
Optie 1:Öhlins Road & Track

Optie 2: BMW M2 M Performance suspension (volgens mij is dit dezelfde set als de KW V3? Alleen dan puur met een sausje van BMW voor de M's ontwikkeld?)

Optie 3: Bilstein B16 PSS 10

Qua prijs zit er niet zo gek groot verschil tussen, enkel de Bilstein is de "goedkoopste"
Nog eens goed naast elkaar leggen en over nadenken.

- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Dat zou inderdaad het beste zijn
Maar goed heeft geen haast.
Daarbij nog een ander obstakel is het monteren, hier in België gelden blijkbaar weer strengere eisen als je je auto wilt verlagen/aanpassen met andere veren...
Je moet verplicht naar een erkend installateur om de vering te laten plaatsen (geen probleem gezien ik hem dan ook opnieuw wil laten uitlijnen/uitwegen per wiel voor de optimale settings (corner balance).
Daarbij moet de wagen dan voorzien worden van 2 "attesten", het originele “montage-attest” van de verlaging uitgereikt door de installateur en het originele “validatieverslag” uitgereikt door GOCA.
Vervolgens moet je wagen opnieuw naar de keuring voor de wielgeometrie waarbij weer een volledige technische keuring en specifieke keuring word uitgevoerd
Lekker extra rompslomp... Dat was dan in NL gelukkig vroeger anders toen ik dit gewoon zelf deed monteren en vervolgens hem door een garage liet uitlijnen etc.

Daarbij nog een ander obstakel is het monteren, hier in België gelden blijkbaar weer strengere eisen als je je auto wilt verlagen/aanpassen met andere veren...
Je moet verplicht naar een erkend installateur om de vering te laten plaatsen (geen probleem gezien ik hem dan ook opnieuw wil laten uitlijnen/uitwegen per wiel voor de optimale settings (corner balance).
Daarbij moet de wagen dan voorzien worden van 2 "attesten", het originele “montage-attest” van de verlaging uitgereikt door de installateur en het originele “validatieverslag” uitgereikt door GOCA.
Vervolgens moet je wagen opnieuw naar de keuring voor de wielgeometrie waarbij weer een volledige technische keuring en specifieke keuring word uitgevoerd


Lekker extra rompslomp... Dat was dan in NL gelukkig vroeger anders toen ik dit gewoon zelf deed monteren en vervolgens hem door een garage liet uitlijnen etc.

- Dutch79
- VIP Driver
- Berichten: 10894
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 BMW 330i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Vooralsnog is dit iets waar idd in NL nog soepeler mee wordt omgegaan. Hopelijk blijft dat zo, want alles wordt tegenwoordig met regels en procedures dicht getimmerd/gereguleerd
Lijken me 3 mooie sets. Zou zelf goed kijken wat de verschilllen en ervaringen zijn met deze sets die bekend zijn. Of je bv electronische verstelling wil (behouden). Dat heb je bij de Ohlins sowieso niet denk ik?

Lijken me 3 mooie sets. Zou zelf goed kijken wat de verschilllen en ervaringen zijn met deze sets die bekend zijn. Of je bv electronische verstelling wil (behouden). Dat heb je bij de Ohlins sowieso niet denk ik?
- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Ben maar blij ja, van de ene kant is het wel goed dat ze zo strikt zijn (beetje veiligheid / waarborging dat alles goed is uitgevoerd) maar van de andere kant alle tijd en extra kosten welke je hiervoor moet maken is gewoon minder.
V.w.b de elektronische settings ben ik nog een beetje zoekende wat de
nu exact aanpast in welke modus. Daar vind ik niet echt goede antwoorden op.
Comfort mode > ga ik niet eens nakijken want deze modus gebruik ik sowieso nooit
Sport mode > krijg ik onderstaande configuratie mogelijkheden:

Nu wil ik eigenlijk exact eens weten wat er nu precies word aangepast aan het onderstel en de aandrijflijn.
Ik merk zelf dat het stuur zwaarder en directer aanvoelt (vind ik persoonlijk zeer prettig i.p.v. dat soepele sturen) en dat de schakelmomenten anders zijn. Maar word er ook iets aangepast aan de vering gezien dat in het rood wel word aangeduid??
Sport+ mode > volgens mij dezelfde settings als de Sport mode, alleen dan met beperkte tractie die "driften" toelaat zonder meteen in te grijpen. En merk dat de gasresponse/schakelmomenten nog wat anders zijn dan de Sport mode, hij houd de toeren veel langer aan en schakelt minder vlug door, daarbij nog de rev-match functie (vind ik persoonlijk erg gaaf).
Je merkt dat in deze Sport+ mode de wagen continue in "beastmode" is.
Ik wil kijken of die rev-match functie ook in de gewone "Sport" mode gecodeerd kan worden maar weet niet of dat mogelijk is?
V.w.b de elektronische settings ben ik nog een beetje zoekende wat de

Comfort mode > ga ik niet eens nakijken want deze modus gebruik ik sowieso nooit

Sport mode > krijg ik onderstaande configuratie mogelijkheden:

Nu wil ik eigenlijk exact eens weten wat er nu precies word aangepast aan het onderstel en de aandrijflijn.
Ik merk zelf dat het stuur zwaarder en directer aanvoelt (vind ik persoonlijk zeer prettig i.p.v. dat soepele sturen) en dat de schakelmomenten anders zijn. Maar word er ook iets aangepast aan de vering gezien dat in het rood wel word aangeduid??
Sport+ mode > volgens mij dezelfde settings als de Sport mode, alleen dan met beperkte tractie die "driften" toelaat zonder meteen in te grijpen. En merk dat de gasresponse/schakelmomenten nog wat anders zijn dan de Sport mode, hij houd de toeren veel langer aan en schakelt minder vlug door, daarbij nog de rev-match functie (vind ik persoonlijk erg gaaf).
Je merkt dat in deze Sport+ mode de wagen continue in "beastmode" is.
Ik wil kijken of die rev-match functie ook in de gewone "Sport" mode gecodeerd kan worden maar weet niet of dat mogelijk is?

- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Als het goed is, houdt je bak in sport+ de versnelling vast (in sport werkt de kickdown nog steeds) en grijpt DTC iets later in. Verder geen verschillen volgens mij tenzij ze nog wat gimmicks hebben toegevoegd voor de M-versies.
BMW 330D M Sport EB (F31) 

- Dutch79
- VIP Driver
- Berichten: 10894
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 BMW 330i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Qua vering aanpassen: dat denk ik wel. Bij de F3X is die mogelijkheid er ook al. Zoals je aan de sets (op foto althans) kunt zien, is er een electronische aansluiting waarmee de dempers blijkbaar adaptief worden aangepast (optie 2 en 3).
Maar goed, ben verder niet thuis in de M's, dus kan je er niet veel over vertellen
Als je naar de productinfo van de sets kijkt, wordt daar toch wel wat over gezegd?
Maar goed, ben verder niet thuis in de M's, dus kan je er niet veel over vertellen

Als je naar de productinfo van de sets kijkt, wordt daar toch wel wat over gezegd?
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F36 420i & E81 118i
- Locatie: Zonnigste stukje Nederland
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport ||| BMW E81 118i LCI ‘08
Sport |||


- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Thanks Jeremy
Online lees ik enkel dat de Bilstein PSS10 de mogelijkheid zou hebben om elektronisch de demping aan te passen.
Ik heb de dealer eens gemaild met al deze vragen, wordt vervolgd

Klopt inderdaad v.w.b. de versnelling vast houden in Sport+
Ja dat dacht ik dus ook, echter als ik de product documentaties lees van de 3 sets staat er verder niets over benoemd dat elektronisch iets aangepast kan worden na de installatie.. Zowel de Rebound/Compression kan je aanpassen op dempers zelf (handmatig) door aan de rebound/bump wieltjes te draaien.
Online lees ik enkel dat de Bilstein PSS10 de mogelijkheid zou hebben om elektronisch de demping aan te passen.
Ik heb de dealer eens gemaild met al deze vragen, wordt vervolgd

