BMW 520i (G30) van e92

Plaats hier de foto's van jouw BMW G3x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e92
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:56
Type Auto: BMW G30 / MINI F56
Locatie: Gelderland

Afgelopen augustus heb ik de eerste modificatie aan de 520i laten aanbrengen. Hoewel het een heerlijke reisauto is, kon ik toch niet wennen aan het geluid van de HiFi set. En dus moest er een upgrade komen. Ik heb gekozen voor de Match Up 7DSP (met een RAM cable harness), waarbij er alleen een DSP-versterker is toegevoegd die de standaard HiFi luidsprekers aanstuurt.

Het verschil in geluid is enorm. Heldere hoge tonen, een duidelijk aanwezige bass (zonder dat het een boombox wordt) en neutrale midtones. Aangezien een auto niet de meest ideale akoestische ruimte is voor een audioinstallatie, is het stereobeeld (imaging) en de plaatsing van de instrumenten (staging) opvallend goed. Als audiofiel zou ik helemaal niet enthousiast moeten zijn van de kunstmatige ingrepen van de Match Up DSP, maar ik ben onder de indruk van de mogelijkheden en geluidskwaliteit van dit apparaat.
Ik moet er wel bijzeggen dat dat voornamelijk geldt voor andere muziekbronnen dan de radio. DAB+ zendt wat mij betreft een audiokwaliteit uit wat 20 jaar geleden misschien nog acceptabel was, maar volgens de huidige mogelijkheden en standaards ver beneden peil is. Of ik ben te veel verwend door (thuis) hoofdzakelijk naar Hi-Res (24 bit/96 kHz) files te luisteren; dat kan natuurlijk ook 006 .

Ik heb de inbouw en afstelling laten doen door Concept4Cars in Ede. Het is niet mijn intentie om sluikreclame te maken, maar deel graag mijn positieve ervaringen op dit forum. Een prima ontvangst en meer dan keurige inbouw door de mannen. Na een maand de nieuwe DSP beluisterd te hebben in mijn BMW ben ik toch nog teruggewenst om een aantal zaken te fine-tunen. Samen met Josse (achter de laptop) een aantal instellingen veranderd die beter bij mijn smaak passen. Daarnaast is het input Signal van de DSP teruggebracht, waardoor de richtingaanwijzers niet meer (bij hogere snelheid) als kerkklokken door de auto heen galmen.
Ten slotte heeft Josse de DSP op een andere plaats gemonteerd. Waarschijnlijk zorgde de Match Up voor interferentie met de bestaande RAM (Receiver Audio Module) met als gevolg dat de DAB+ regelmatig "geen-signaal" kreeg (en ik dus geen geluid). Het geeft een goed gevoel om bij vakmensen altijd weer terug te mogen komen om jou als klant geheel tevreden te stellen.


BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Leuke upgrade en goed om een positieve ervaring te delen.

What's next? 001
Gebruikersavatar
Langefrans
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2017, 17:01
Type Auto: F32 420i LCI Stage II

Ik ben knap thuis in de audio, maar dit is een verhaal van een echte audiofiel, het gaat net ff verder.
Door je enthousiasme ben ik overtuigd dat het nu lekker zal klinken .. geniet er van :ja:

Overigens staat DAB+ niet heel hoog op mijn verlanglijstje .. meeste wat ik er over hoor is niet best.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Super om te horen! Blijft echt een plaatje van een auto. Ik deel je mening helemaal wat betreft DAB+. Het is oké, maar meer dan oké is het niet echt te noemen. Ik ben alles behalve een audiofiel (lees: ik heb geen verstand van, maar luister wel graag naar kwaliteit) en ik ben sinds vorige maand overgestapt van 10+ jaar Spotify naar Apple Music met zogenaamde "Lossless" audio. Ik had niet verwacht dat dit een verschil zou maken, maar het is alsof je van een straatconcert (Spotify) naar een concertzaal (Apple Music) gaat. Bizar hoe vol mijn H&K nu klinkt icm CarPlay. Hogere tonen zorgde met Spotify toch voor wat gekraak maar dat is nu helemaal weg en enorm helder. Het blijft via Bluetooth natuurlijk.

Waarschijnlijk valt dit alles in het niet vergeleken met jouw audio kwaliteit maar ik was en ben positief verrast.
Plaats reactie

Terug naar “G3x: Showroom & Projecten”