Ventilator blijft lopen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
driveBMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2015, 15:36

Beste BMW rijders,

Ik heb een tijdje last van de radiator ventilator die na het uitzetten van de auto(520d G30) nog zo’n 10 minuten blijft lopen.
Het vreemde is dat dit niet met warm weer of bij hard rijden voorkomt maar ook als ik 7:00 uur op mijn werk ben en heel rustig op de snelweg(110km/h) heb gereden en ook nog eens bij een buiten temperatuur van 5 graden. Overigens dit doet hij heel af en toe en niet altijd. Auto temperatuur op de klok is gewoon stabiel in het midden.
Roosters aan de grill zijn op dat moment gewoon open.
Ben al bij dealer geweest zij hebben de auto uitgelezen en motor van de roosters vervangen. Dit heeft helaas niets veranderd.
Misschien handig om te vermelden, ik rijd meestal op stand eco-pro.

Ik vroeg me dus af of jullie zoiets hadden meegemaakt en/of een goed idee hebben hoe dit kan.

Alvast bedankt


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

In deze tijd (koud buiten) bijzonder vreemd, met zo'n nieuwe auto maar weer terug naar de dealer zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
driveBMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2015, 15:36

Heb ik al gedaan maar dealer kon niets vinden. Geen foutmeldingen niets.
Maar hij moet binnenkort terug voor een onderhoud, ik zal nogmaals melden. Kijken wat ze nu te vertellen hebben.
knacker
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2023, 23:23

Beste forum,

Mijn BMW G31 touring heeft exact hetzelfde probleem.. De ventilator blijft soms door draaien na een auto rit, ook als het koud is en ik rustig rijd. Ik gebruik wel vaak de Eco Pro modus.
De motortjes die de kleppen in de grill openzetten zijn al vervangen en de garage kan niks geks vinden.

Heeft iemand inmiddels een verklaring hiervoor gevonden ? (moet ik me ergens zorgen over maken ?)

Alvast bedankt,

Danny
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
MadMax12
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 nov 2022, 10:39
Type Auto: BMW 320i F31 LCI M-Sport Shadow
Locatie: Prov. Groningen

Wij hebben een Skoda diesel gehad die hetzelfde gedrag af en toe vertoonde. Dat het te maken met het roetfilter. Deze moet eens in de zoveel tijd regenereren om te blijven werken. Omdat deze anders vol raakt. Dit proces wordt normaal tijdens een rit langer dan 30 minuten en een warme motor gedaan. Als er regelmatig korte stukjes worden gereden en de motor niet warm wordt gaat de auto toch het proces starten. Dit resulteert in het laten draaien van de ventilator bij stilstand.
Dit hoeft niet hetzelfde te zijn, maar zou heel goed wel kunnen.
2018 BMW F31 LCI 320i :Mpower: Sport Shadow (300pk/437nm MG Flasher Stage 1/xHP stage 2) (nov-'22/heden) Afbeelding
2014 Skoda Octavia Combi RS TDI (235pk/500nm) (jan-'18/nov-'22)
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Mijn 335d uit 2018 met net 65k op de teller doet dit ook, heeft inderdaad te maken met het regenereren. De eerste en laatste keer dat ik dit gehoord heb was het zelfs -15 graden buiten dus temperatuur had hier niks mee te maken. Inmiddels zo'n 2000km geleden. Tijdens het regenereren wordt de uitlaat zo warm dat de wagen koelt. Als het niet iedere rit is, geen zorgen maken. :ja:
Gebruikersavatar
MadMax12
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 nov 2022, 10:39
Type Auto: BMW 320i F31 LCI M-Sport Shadow
Locatie: Prov. Groningen

Als het wel vaak voorkomt is inderdaad het advies om even een langere rit te plannen, zodat het proces helemaal doorlopen kan worden.
Daarna zal het langer duren voor het weer voorkomt.
Wij merkten het ook heel erg in de Covid periode toen de auto ongeveer 20 dagen per maand stil stond en verder alleen naar de winkel op en neer ging.
Toen mijn vriendin weer een dag naar haar werk(80km enkele reis) moest was het meteen een periode over.
2018 BMW F31 LCI 320i :Mpower: Sport Shadow (300pk/437nm MG Flasher Stage 1/xHP stage 2) (nov-'22/heden) Afbeelding
2014 Skoda Octavia Combi RS TDI (235pk/500nm) (jan-'18/nov-'22)
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Wat ik aan mijn 335d merk is dat de auto wat rauwer lijkt te lopen, wat meer uitlaatgeluid. Ik rij vaak lange stukken (minimaal 2x per maand 750km) dus regenereren is bij mij geen probleem. Hier in DLD wel wat regelmatigere korte stukken (sportschool, supermarkt) als vrouwlief niet thuis is. Ik herken dan ook wanneer de auto met het proces begint, hij klinkt zoals gezegd net wat anders en je voelt soms lichte schokjes. Dit is echter iets wat alleen ik voel omdat ik ook ervaring met diesel heb. Daarnaast een witgrijze aanslag op mijn uitlaatsierstukken, al heb ik wel zwarte eindstukken. Als het niet iedere rit is zou ik mij geen zorgen maken, ik kan mij ook niet voorstellen dat jouw roetfilter al aan vervanging toe is bij zo'n nieuwe auto. Ze worden ook steeds beter. Mijn 330d met destijds 230k op de teller en 10 jaar oud was nog niet toe aan een nieuwe.
Plaats reactie

Terug naar “G3x: Motorisch/Performance”