Apple CarPlay Retrofit mogelijk?

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Bij het samenstellen van mijn auto heb ik niet gekozen voor Apple CarPlay, je moet immers ergens een grens trekken en dit was een optie die niet erg hoog op mijn lijstje stond. Zo heb ik ook op het laatste moment het draadloos laden en de uitgebreide Bluetooth met WiFi hotspot en extra microfoons laten vallen, of beter, vervangen door SoftClose Automatic. :mrgreen:

Geen moment spijt van gehad, ik dacht namelijk dat Apple CarPlay iets softwarematigs was en dat dat achteraf wel te regelen zou zijn via de ConnectedStore (of een andere minder legale methode 008 ).

Helaas, Apple CarPlay blijkt niet beschikbaar voor mijn auto. Volgens de dealer omdat ik een stukje hardware mis, de WiFi hotspot.

Nu heb ik geen ervaring met Apple CarPlay, maar waarom zou dit niet gewoon werken via Bluetooth of zelfs de USB verbinding?

Is er iemand op dit forum die achteraf toch Apple CarPlay aan de praat heeft gekregen in zijn waggie?


Elemli
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:24
Type Auto: 520i Touring G31 High Exec M-Sport Limited Demo

Ik heb geen ervaring, maar had wel gelezen op andere fora dat het wel kan.

Had de link van de aanbieder nog opgeslagen:

https://www.ebay.com/itm/BMW-MINI-Apple ... 209?_ul=NL

Het schijnt ook zonder wifi antenne te werken maar niet altijd stabiel bij sommigen. Een ander had via Ali een goedkope wifi antenne gekocht om het op te lossen.

Ik heb zelf Wifi maar twijfel over Carplay omdat ik verschillende ervaringen lees. Kennelijk werkt het niet helemaal goed met iDrive.





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Thanks Elemli, dat het zonder WiFi schijnt te werken biedt perspectief.
Elemli
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:24
Type Auto: 520i Touring G31 High Exec M-Sport Limited Demo

Zonder tekort te doen aan deze fantastische forum... op Bimmerpost had ik toen het en ander erover gelezen, maar misschien staat er ook iets op deze forum. Succes en hoor graag je ervaringen met Carplay


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
driveBMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2015, 15:36

Bij mij is het standaard al geleverd dus heb niet echt naar gezocht voor mogelijke install mogelijkheden, maar een vriend van mij heeft een mini countryman van 2017. Bij deze modellen is het carplay helemaal niet te verkrijgen bij aankoop, hij heeft via een site/forum een usb stick ontvangen/gekocht waarbij hij deze in de usb socket heeft aangesloten en na 15 minuten had hij carplay, vol werkend.
Ik was zelf eerste instantie ook niet echt fan van carplay maar na gebruik van hebben gemaakt zie ik wel voordelen in. als voorbeeld, ik gebruik spotify om muziek te luisteren in de auto. met carplay hoeft ik mijn telefoon niet aan te raken om het te muziek te starten maar zonder carplay moet ik eerst spotify op de telefoon zelf starten en daarna pas is deze op de auto te bedienen.
Dit geldt nu ook voor flitsmeister(beta versie) en als je andere apps van carplay gebruikt.
nadelen ja helaas, namelijk met bellen via carplay zie je niets op hud en telefoon geluid is ook niet in te stellen(microfoon)
niet zo super belangrijk maar goed om te melden

groet
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Ik had het juist gezien bij vrienden van ons die een Countryman (van 2018) hebben. Leek me wel een leuke toevoeging.

Dat wat jij omschrijft lijkt dus hetzelfde als wat Elemli ook als optie oppert. Wel vreemd dat de dealer dit alleen zegt te kunnen doen wanneer er een WiFi antenne aanwezig is. Weet jij of die Mini van je maat wél WiFi heeft?
Gebruikersavatar
driveBMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2015, 15:36

Geen idee. Hoe kunnen het checken? Hij weet het ook niet namelijk.
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Bij de G30/G31 gaat dat volgens mij samen met de functie WiFi hotspot en draadloos laden. De Mini van vrienden van ons (met CarPlay) heeft deze functies allebei.
Elemli
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:24
Type Auto: 520i Touring G31 High Exec M-Sport Limited Demo

Volgens deze site is alleen NBT-EVO Professional navigatie systeem (Optie 609) met iDrive versie 5/6 vereist.

http://bmw-minifsccode.nl




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Oke, vandaag de stoute schoenen aangetrokken en voor omgerekend 58 euro een flash bestandje gekocht. Was even spannend toen de iDrive veranderde in een blauw scherm, maar toen de tekst daarop aangaf dat een en ander geïnstalleerd werd kreeg ik weer vertrouwen.

Na enkele reboots werkt CarPlay nu zoals het zou moeten werken. Screen mirroring (wat samen kwam met dit bestand) werkt alleen voor Android, dus daar heb ik niks aan.

Eén klein bugje zit er wel in, het menu van screen mirroring waarmee je een apparaat kunt toevoegen staat soms al over het hoofdmenu heen. Ik denk echter dat je daar in de praktijk geen last van zal hebben.

Tot slot, het werk zowel via Bluetooth als via USB, de WiFi antenne is dus niet nodig voor dit product.
Elemli
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:24
Type Auto: 520i Touring G31 High Exec M-Sport Limited Demo

goed om te horen.

Nu ik dit lees voor deze prijs wordt het wel erg aantrekkelijk. Heb geen zin om een life-time abonnement ad 399€ te nemen via BMW.

Ik zie dat die ebay advertentie die ik had gepost ondertussen helaas js verdwenen. Mag ik vragen waar jij hem vandaan hebt?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Elemli
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:24
Type Auto: 520i Touring G31 High Exec M-Sport Limited Demo

Dankjewel voor de link. Heb het inmiddels besteld en geïnstalleerd.

Carplay liep vast nadat ik er voor het eerst ermee had gebeld (uitgaand gesprek). Wilde spotify niet meer afspelen en andere apps en functies deden het ook niet. Carplay uitgezet en opnieuw ingeschakeld. Kreeg toevallig gelijk binnenkomend gesprek maar na dit gesprek ging het wel goed over na Spotify.

Los daarvan blij met de simpele menus van Spotify, Waze, RadioNed. Als binnenkort Flitsmeister ook live gaat (nu beta versie) wordt het helemaal top. Dan kan alles sneller, makkelijker en (relatief) veiliger via iDrive ipv op telefoon.

Minpunt:
- carplay gebruikt data van GSM (gebruik alleen werk telefoon), terwijl ik voorheen de gsm (en dus Spotify, soms ook Waze) had gekoppeld met de wifi (en data) van de auto.
- HUD toont geen carplay info (bijv. nrs). Misschien ook beter ivm veiligheid.

(Ik weet het... ben krenterig en ook nog zeuren).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Zo jullie durven 006

Aanbieder heeft 100% positieve feedback, zit wel goed dus :ja:
Plaats reactie

Terug naar “G3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”