Ervaringen Driver Assist Plus

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Nyls
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW F10 535D

06 jan 2019, 02:19

Iemand ervaringen hier met de Drive Assistant Plus van BMW?

Het lijkt mij ideaal voor de lange afstanden die ik vaak moet rijden, iemand ervaring(en) met dit pakket?

F3x 435i - Carbon Black
F10 535D - Carbon Black
E92 335D - Moonstone
E46 330ci - Sapphire Black
E36 320ci - Sterling Silver
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Contacteer:

09 jan 2019, 10:38

In mijn vorige auto had ik de gewone adaptive cruise control, in mijn huidige heb ik Driving Assistant Plus. Riep ik bij mijn F31 al dat ik (liever) nooit meer zonder ACC zou willen, nu roep ik dat ik (liever) nooit meer zonder DAP zou willen.

Het systeem is veel verder doorontwikkeld dan de ACC die ik had, zo ziet het systeem al wanneer ik bijvoorbeeld op de linkerbaan 125km/u rijd en ik wil invoegen naar de rechterbaan achter een auto die 120km/u rijdt dat het vaart moet minderen. Ik zet mijn richtingaanwijzer aan, de auto gaat van het gas en waar nodig remt het bij en ik voeg soepel in.

In combinatie met de dode hoekwaarschuwing voorkomt het dat je in gaat halen of in gaat voegen terwijl er een auto naast je zit, en in combinatie met de verkeersbordherkenning en speed assistant ziet de auto precies wanneer van snelheid veranderd moet worden.

Een voorbeeld: ik rij op een 80km/u weg op de cruise control, maar over 350m rij ik een dorp in waar je maar 50km/u mag. De speed assistant geeft aan dat je zo 50km/u moet rijden en met een tikje op het tandwieltje van de cruise control stelt de auto zich in op 50km/u. Maar omdat je pas over 350m 50km/u moet rijden remt de auto niet meteen af (zoals mijn vorige auto zou doen als ik 350m van tevoren al 3 klikjes naar beneden zou geven), maar rolt de auto uit en remt waar nodig bij zodat je exact ter plaatse van het bord 50km/u rijdt. En andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Echt briljant.

Dan het zelf sturen, verwacht hier geen Tesla achtige toestanden, je moet je handen geregeld aan het stuur houden. Ligt de snelheid laag, dan piept de auto minder snel dan wanneer je een hogere snelheid hebt. Het is dan ook meer als stuurondersteuning, dan als autonoom rijden bedoeld, vandaar de term 'driving assistant'.

Ook het inhalen en invoegen is makkelijk, houd de richtingaanwijzer naar beneden (of boven) totdat op het dashboard de linker (respectievelijk rechter) wegmarkering groen gaat knipperen. De auto stuurt nu zelf soepel naar de andere rijbaan, natuurlijk pas nadat het heeft gekeken of er geen auto's naast je zitten.

De keerzijde van dit alles is dat je wanneer je in een auto zit zonder al deze hulpjes, je je meteen een stuk onveiliger voelt. Jaren lang hebben we zonder gereden, maar deze veiligheidsfeatures wennen zo snel dat je niet snapt waarom dit niet op elke auto zit. Het zal een boel aanrijdingen voorkomen en mijn ervaring is dat je er ook veel relaxter van gaat rijden.
Nyls
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW F10 535D

10 jan 2019, 21:41

Thanks Bjorn, :ja: naar zo'n ervaring zocht ik!

Mijn vrouw rijdt sinds dit jaar Tesla, de autopilot in de Tesla werkt erg fijn, maar ook daar moet je om de 30 seconden lichtjes kracht zetten op t stuurwiel. Ik blijf "ONS" merk nog even trouw :roll:

F3x 435i - Carbon Black
F10 535D - Carbon Black
E92 335D - Moonstone
E46 330ci - Sapphire Black
E36 320ci - Sterling Silver
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Contacteer:

11 jan 2019, 09:01

Oh echt? Ik dacht dat de Tesla veel meer in staat was om zelfstandig te rijden.

BMW lijkt er ook bewust voor gekozen te hebben dat wanneer er een blokmarkering komt (bij een in- of uitvoegstrook) dat men de handjes aan het stuur moet houden. Er komt dan een waarschuwing in beeld en volgens mij verdwijnen dan ook de groene wegmarkeringen op het dashboard, wat wil zeggen dat hij de auto niet meer zelf binnen de lijnen houdt.

Ben je in de markt voor een fünfer?
Plaats reactie

Terug naar “G3x: N00B / B00N Tech”