Ervaringen Driver Assist Plus

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Nyls
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 28 jan 2013, 15:09
Type Auto: BMW F82 M4
Locatie: Gelderland / Zuid-Holland

Iemand ervaringen hier met de Drive Assistant Plus van BMW?

Het lijkt mij ideaal voor de lange afstanden die ik vaak moet rijden, iemand ervaring(en) met dit pakket?

Thanks :ja:



F82 M4 - Azuritschwarz
F36 435i - Carbon Black
F10 535D - Carbon Black
E92 335D - Moonstone
E46 330ci - Sapphire Black
E36 320ci - Sterling Silver
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

In mijn vorige auto had ik de gewone adaptive cruise control, in mijn huidige heb ik Driving Assistant Plus. Riep ik bij mijn F31 al dat ik (liever) nooit meer zonder ACC zou willen, nu roep ik dat ik (liever) nooit meer zonder DAP zou willen.

Het systeem is veel verder doorontwikkeld dan de ACC die ik had, zo ziet het systeem al wanneer ik bijvoorbeeld op de linkerbaan 125km/u rijd en ik wil invoegen naar de rechterbaan achter een auto die 120km/u rijdt dat het vaart moet minderen. Ik zet mijn richtingaanwijzer aan, de auto gaat van het gas en waar nodig remt het bij en ik voeg soepel in.

In combinatie met de dode hoekwaarschuwing voorkomt het dat je in gaat halen of in gaat voegen terwijl er een auto naast je zit, en in combinatie met de verkeersbordherkenning en speed assistant ziet de auto precies wanneer van snelheid veranderd moet worden.

Een voorbeeld: ik rij op een 80km/u weg op de cruise control, maar over 350m rij ik een dorp in waar je maar 50km/u mag. De speed assistant geeft aan dat je zo 50km/u moet rijden en met een tikje op het tandwieltje van de cruise control stelt de auto zich in op 50km/u. Maar omdat je pas over 350m 50km/u moet rijden remt de auto niet meteen af (zoals mijn vorige auto zou doen als ik 350m van tevoren al 3 klikjes naar beneden zou geven), maar rolt de auto uit en remt waar nodig bij zodat je exact ter plaatse van het bord 50km/u rijdt. En andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Echt briljant.

Dan het zelf sturen, verwacht hier geen Tesla achtige toestanden, je moet je handen geregeld aan het stuur houden. Ligt de snelheid laag, dan piept de auto minder snel dan wanneer je een hogere snelheid hebt. Het is dan ook meer als stuurondersteuning, dan als autonoom rijden bedoeld, vandaar de term 'driving assistant'.

Ook het inhalen en invoegen is makkelijk, houd de richtingaanwijzer naar beneden (of boven) totdat op het dashboard de linker (respectievelijk rechter) wegmarkering groen gaat knipperen. De auto stuurt nu zelf soepel naar de andere rijbaan, natuurlijk pas nadat het heeft gekeken of er geen auto's naast je zitten.

De keerzijde van dit alles is dat je wanneer je in een auto zit zonder al deze hulpjes, je je meteen een stuk onveiliger voelt. Jaren lang hebben we zonder gereden, maar deze veiligheidsfeatures wennen zo snel dat je niet snapt waarom dit niet op elke auto zit. Het zal een boel aanrijdingen voorkomen en mijn ervaring is dat je er ook veel relaxter van gaat rijden.
Nyls
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 28 jan 2013, 15:09
Type Auto: BMW F82 M4
Locatie: Gelderland / Zuid-Holland

Thanks Bjorn, :ja: naar zo'n ervaring zocht ik!

Mijn vrouw rijdt sinds dit jaar Tesla, de autopilot in de Tesla werkt erg fijn, maar ook daar moet je om de 30 seconden lichtjes kracht zetten op t stuurwiel. Ik blijf "ONS" merk nog even trouw :roll:

F82 M4 - Azuritschwarz
F36 435i - Carbon Black
F10 535D - Carbon Black
E92 335D - Moonstone
E46 330ci - Sapphire Black
E36 320ci - Sterling Silver
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Oh echt? Ik dacht dat de Tesla veel meer in staat was om zelfstandig te rijden.

BMW lijkt er ook bewust voor gekozen te hebben dat wanneer er een blokmarkering komt (bij een in- of uitvoegstrook) dat men de handjes aan het stuur moet houden. Er komt dan een waarschuwing in beeld en volgens mij verdwijnen dan ook de groene wegmarkeringen op het dashboard, wat wil zeggen dat hij de auto niet meer zelf binnen de lijnen houdt.

Ben je in de markt voor een fünfer?
Gebruikersavatar
driveBMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2015, 15:36

Hoi,

Ik heb hier ook een model met driving assistant plus.
Ik kan me in groot deel van het verhaal aansluiten van Kingfisher, het went heel snel en je kunt er op gegeven moment niet fijn mee rijden als je hem niet meer hebt.
Grootste nadeel vind ik helaas de Nederlandse in en uitvoegstroken op de snelwegen. Deze worden geregeld niet of niet goed herkend door het systeem en je moet ingrijpen, als je een snelle rijder bent, heb je hier geen last van op de linker baan:))
Deze zomer op vakantie geweest naar Kroatie en terug via Hongarije. in de meeste landen heb je hier geen last van. Gek genoeg werken sommige functies in sommige landen niet als je het land binnen rijd.
Bijv. rijstrook wisselen, speed limit info en voorrangsborden.
Maar al bij al wil ik hem niet missen, de stuur is vrij lang los te laten door een tik te geven met me been als je dat wilt

.
mystudio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2020, 22:05

Kingfisher schreef: 09 jan 2019, 10:38
Ook het inhalen en invoegen is makkelijk, houd de richtingaanwijzer naar beneden (of boven) totdat op het dashboard de linker (respectievelijk rechter) wegmarkering groen gaat knipperen. De auto stuurt nu zelf soepel naar de andere rijbaan, natuurlijk pas nadat het heeft gekeken of er geen auto's naast je zitten.
Hee, dat is grappig. Ik heb dezelfde functionaliteit, maar, ik merk dat hij soms wel en soms niet naar de linkerbaan wil als ik de richtingaanwijzer uithoud. Ik zie ook nooit de wegmakering groen knipperen. Hij is aan beide kanten groen zolang hij de wegmarkering herkent, zodra ik de richtingaanwijzer naar links doe wordt 'ie grijs.......is er nog een bepaalde setting waar ik rekening mee moet houden?
Comfort Access pakket | Comfort pakket stoelen | CoPilot Pack | Driving Assistence Plus | Parking Pack | Safety Pack | HUD | Harman Kardon | adaptief | luchtvering | adaptief led | high beam assistence
mystudio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2020, 22:05

Ben er inmiddels achter. De functionaliteit werkt helaas niet meer in Nederland. Het is uitgeschakeld. Wellicht zelf wel weer aan te zetten met een van de BMW softwaretools. Zal er eens induiken.
Comfort Access pakket | Comfort pakket stoelen | CoPilot Pack | Driving Assistence Plus | Parking Pack | Safety Pack | HUD | Harman Kardon | adaptief | luchtvering | adaptief led | high beam assistence
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Volgens mij had je mij ook een pb gestuurd, maar kan 'm nergens meer vinden. Hierbij in ieder geval mijn reactie op je vraag of je wat speciaals moest doen. Nee, het zou in principe gewoon moeten werken. Het verhaal dat het niet meer in Nederland werkt komt me niet bekend voor, maar ik heb wel gemerkt dat ik het zowel in een G20 320i als een G05 25d niet voor elkaar kreeg om net als in mijn auto de auto te laten wisselen van rijbaan.

Volgens mij heeft jouw auto hetzelfde bouwjaar als mijn auto en zou het dus moeten werken. Tenzij er een update is geweest die wel is doorgevoerd op jouw auto en (nog) niet op de mijne. Ik ben eerder eens teruggeroepen voor een update, maar mijn dealer raadde het toen af om die update door te voeren. Geen idee of het hiermee te maken heeft, maar als dat zo is hoef ik die update niet.

Hoe kom jij aan de informatie dat het niet meer zou werken in Nederland?
mystudio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2020, 22:05

De auto had vandaag pas zijn officiële afleverbeurt bij Van Poelgeest. (ik had 'm vorige week al mee kunnen nemen voor de aflevering). Ik had deze 'klacht' dus met wat andere kleine dingetjes op het lijstje staan en hiervan gaven ze aan dat het niet meer mocht en dus ook uitgeschakeld was in de menu's. Tussen neus en lippen door lieten ze wel vallen dat het met coding weer aan kon. Dus, nu op zoek naar iemand die dat kan :-)

Ben wel razend benieuwd waar het hoort te zitten in de menu's dan. Zou jij eens een screenshotje willen maken van waar het in het menu staat? Dan weet ik waar ik het mis in ieder geval. En is het bij jou zo dat de linkergroene lijn gaat knipperen of komt er een groene pijl in beeld?
Comfort Access pakket | Comfort pakket stoelen | CoPilot Pack | Driving Assistence Plus | Parking Pack | Safety Pack | HUD | Harman Kardon | adaptief | luchtvering | adaptief led | high beam assistence
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Ik zal eens in het menu zoeken, als ik de gelegenheid heb gehad plaats ik hier een foto.

Wel heel erg waardeloos dat het niet meer mag, het is echt een functie die ik niet zou willen missen. Bij mij gaat de lijn knipperen van de richting waar je naartoe beweegt.
mystudio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2020, 22:05

Don't do de update!! :-)

Zojuist, omdat ik het zeker wilde weten, antwoord gekregen van BMW Amsterdam, van de Genius. Die bevestigt het verhaal met meer detail en dat klinkt plausibel, dus zo zal het inderdaad wel zitten:

"Bedankt voor uw mail. Ik weet inderdaad het antwoord op uw vraag!

Toen we de 5 serie in 2017 introduceerde hadden we inderdaad de optie Lane Change Assistant in combinatie met Driving Assistant Plus. BMW moest in 2018 dit systeem uitschakelen vanwege wegens Europese wetgeving. Ook in de reeds geleverde 5 series werd dit systeem uitgeschakeld door middel van een software update. Inmiddels zijn deze systemen met andere hardware verder ontwikkeld en mogen wij dit weer aanbieden. Dus in de nieuwste BMW’s werkt de Lane Changes Assistant weer wel. Voor uw BMW gaat dit systeem niet werken. "


Niet elke update is een verbetering.....:-( Jammer maar helaas. En wees blij dat het nog werkt bij jou!
Comfort Access pakket | Comfort pakket stoelen | CoPilot Pack | Driving Assistence Plus | Parking Pack | Safety Pack | HUD | Harman Kardon | adaptief | luchtvering | adaptief led | high beam assistence
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Nou inderdaad, die update sla ik graag even over. Ik heb nog even in mijn idrive gekeken maar ik kom geen settings tegen om de functionaliteit aan of uit te zetten.

Wel kom ik in de handleiding het volgende tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Check voor de zekerheid toch of jij aan alle voorwaarden voldoet. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat jij de stuuringreep bij lane keeping assist uit hebt gezet. Dan werkt het dus ook niet volgens de handleiding.

Oh en voor de oplettende kijker, ja mijn auto moet naar de dealer (voor nieuwe olie), maar ben momenteel op vakantie 😁).
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2055
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

Mijn funfer is 1juli afgeleverd en ook voorzien van de laatste software maar ik kan gewoon rijbaan wisselen met DAP.
Wel moet je de richtingaanwijzer lang naar beneden houden (dat deed ik in het begin fout)

Verder vind ik wel dat het systeem soms zonder melding opeens stopt en je het pas door heb als je over de lijn rijdt.
Ook vind ik het tegenvallen hoe snel hij de belijning door heeft op de weg tov mijn vorige VAG auto.
mystudio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2020, 22:05

Maar dat is toch ook in lijn met wat de BMW Genius zegt? Hij gaf aan: ja, het werkte op de eerste uitvoeringen van de G31, maar het is op een gegeven moment met een software update uitgeschakeld vanwege wet- en regelgeving. De nieuwste G31's is er iets aangepast in de hard-software waardoor het wel weer geactiveerd is. Kortom; jij hebt een nieuwe en daar werkt het vlgs hem weer wel.
Comfort Access pakket | Comfort pakket stoelen | CoPilot Pack | Driving Assistence Plus | Parking Pack | Safety Pack | HUD | Harman Kardon | adaptief | luchtvering | adaptief led | high beam assistence
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2055
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

Ja dat klopt, dat las ik erna pas goed :lol:

Maar vind het heeeeel raar dat ze dat achteraf terugtrekken en je dus betaald heb voor een optie die niet meer werkt. Compenseren ze zoiets nog?
Plaats reactie

Terug naar “G3x: N00B / B00N Tech”