DCT of handbak

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Henk43
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2017, 03:45

Goedendag,

Een M3 E92, handbak of DCT?

Houdt een M3 met handbak meer waarde? (is mij eens verteld). Of is het juist de M3 met DCT die meer waarde houdt? Is immers een mooi stuk techniek en ook duurder dan een handbak.

Ik ben benieuwd wat men hier vindt.

Groeten,

Henk


Henk43
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2017, 03:45

en wat rijden betreft?
Gebruikersavatar
PIR3lly
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 550
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:06
Type Auto: F82 M4 Competition
Locatie: In de lucht...

Ik zou zeggen m-dct.
Prachtig stukje techniek wat echt heerlijk rijdt. Ook mocht je eens file moeten rijden.

Enige wat ik op dit moment echt mis op mijn 650i
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Een DCT bak rijdt makkelijker, met de hand schakelen gaat gewoon niet zo snel.
Ik heb echter toch voor een handbak gekozen omdat het wat meer uitdaging heeft met rijden.
Wat meer restwaarde heeft?
Bij de E46 is de handbak veel meer gewild omdat voor circuitgebruik de SMG minder geschikt is.
Als dat voor de E92 ook gaat gebeuren zou de handbak dus meer restwaarde moeten houden.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

DCT
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Ligt ook een beetje aan je eigen kunnen natuurlijk.
Wanneer je als een dweil schakelt met zoveel vermogen kan je binnen no time je koppeling naar de geest helpen.
Dure hobby wordt het dan.

En zoals gezegd: ligt her ook aan waar je de wagen voor wilt gebruiken.

Mocht ik ooit het geluk hebben een E92 M3 te bezitten zou ik zeker voor DCT gaan.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

De korte verzetten van de DCT bak passen veel beter bij de motor dan de relatief lange van de handbak. Ik zou 100% voor de DCT gaan, handbak is voor auto's die nog geen snelle automaten hebben. (Dus ook E46 M3).
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Ik heb beide gehad :ja: eenmaal DCT gereden wil je nooit meer zonder. Er komen al nieuwe BMW`s die niet meer te krijgen zijn in hand. En over die restwaarde hoef je niet in te zitten die is niet verschillend.
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Sanders schreef:Ligt ook een beetje aan je eigen kunnen natuurlijk.
Wanneer je als een dweil schakelt met zoveel vermogen kan je binnen no time je koppeling naar de geest helpen.
Dure hobby wordt het dan.

En zoals gezegd: ligt her ook aan waar je de wagen voor wilt gebruiken.

Mocht ik ooit het geluk hebben een E92 M3 te bezitten zou ik zeker voor DCT gaan.
Wat bedoel je met eigen kunnen, een dct schakelt gewoon sneller,omdat het electronisch gaat.
Hij is ook sneller in de acceleratie, hoe vlot je ook kunt schakelen.
Ik heb ook een 340 met automaat en dat rijd veel makkelijker,maar niet leuker.
Met een handbak kun je rev matchen, en heel toe shifts doen.
Dat mis je met een DCT bak.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Ik bedoel ook "eigen kunnen" bij een handbak.
Precies wat je zegt: rev matching en de koppeling goed op laten komen hoort er ook bij of je bent hem zo kwijt met dergelijke vermogens.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
BMWm3driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 nov 2016, 13:47
Type Auto: BMW M3 F80
Locatie: Utrecht

Ik heb bewust gekozen voor een handbak. Ik weet dat je nooit zo snel bent als een dct, maar het is zo leuk om zelf actief te rijden en afhankelijk van je bui relaxed of scherp te rijden.

Maar als je puur voor de waarde gaat of zo makkelijk mogelijk wil sturen, dan zou ik voor d dct gaan.
Huidige auto: M3 F80

Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

X2, met een handbak moet je in combinatie met de hoogtoerige motor echt even nadenken wanneer je schakelt, als je dat goed doet kan je hele snelle tussen acceleraties maken.
Met de DCT bak trek je ff aan de flipper en het gaat vanzelf.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Z4tje schreef: Bij de E46 is de handbak veel meer gewild omdat voor circuitgebruik de SMG minder geschikt is.
Ik zit te kijken naar een e46 330i met een SMG bak (of beter gezegd SSG?) voor een daily/trackday auto in de zomermaanden. In hoeverre is een SMG niet geschikt voor circuitgebruik? Lijkt mij juist toch een stuk makkelijker om met een SMG snel over het circuit te gaan.
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

De smg bak is voor circuitgebruik kwetsbaarder, die gaat een keer kapot, en dat is een dure om te laten maken.
Dus voor het rijden is ie zeker wel geschikt maar een extra kostenpost. Pas later in de E92 M3 is het systeem verbeterd en betrouwbaarder geworden.
Voor een racer wil je het zo simpel mogelijk houden, een kapotte handbak kost je 400 en twee uurtjes sleutelen,
Met een SMG kapot zal dat vele malen hoger liggen.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: N00B / B00N Tech”