330 vs 320

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
mrsensei1608
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 aug 2018, 07:06

16 mei 2019, 14:38

Is het zo dat de 330 en 320 hetzelfde motorblok heeft?

Met andere woorden kan een 320 met software een 330 zijn ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Gebruikersavatar
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW 320i LCI Touring M Sport Shadow - 2018

16 mei 2019, 15:31

Hier is al veel over geschreven. Sommigen zeggen dat een 320i een gedowntunede 330i is, en anderen zeggen dat er verschillen zijn in de interne onderdelen zoals zuigers, lagers etc. De 320i heeft sowieso kleinere remmen dan een 330i en die remmen zijn niet geweldig. Mocht je nog moeten kiezen, bestel dan altijd Performance remmen op de 320i.
Wanneer je op de website van BR Performance kijkt, dan zie je dat een 330i verder te tunen is dan een 320i. Echter in de praktijk komen ze veel dichter bij elkaar. Kijk maar eens op de facebook pagina van BR. Laatst nog een 320i LCI met 292 pk en 470 Nm koppel.
Overigens kan de ZF 8-speed automaat meer koppel aan dan de handbak.
:Mpower: F31 LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
mrsensei1608
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 aug 2018, 07:06

16 mei 2019, 15:55

Dit geldt ook voor de G20?

Het zou gaan om de M sport remmen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW 320i LCI Touring M Sport Shadow - 2018

16 mei 2019, 21:44

De G20 is wel enorm verbeterd ten opzichte van de F30, maar als je budget het toelaat, neem dan de Performance remmen. En je houdt veel geld in je zak als je voor een 320i gaat en daarna een afspraak maakt bij BR of Beek.
:Mpower: F31 LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

16 mei 2019, 23:53

Zoveel verschilt de g20 330i en 320i toch niet meer qua aanschaf? Niet zoveel als de f30 dacht ik. G20 remt echt super, zelfs met standaard remmen.
F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

30 mei 2019, 21:05

En toch blijf ik me afvragen of dat goed gaat met een viercilinder. Zoveel vermogen uit zo'n blok, dat gaat geen eeuwen mee. Geen probleem als je de eerst eigenaar bent en bijv tot een ton rijdt, maar je wil zo'n ding echt niet hebben met al twee ton aan gechipte km's achter de kiezen, met het plan om 'm daarna tot drie ton te rijden...
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 645
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

30 mei 2019, 23:38

Het is inderdaad te hopen dat het op de langere termijn ook allemaal goed gaat. In elk geval laat ik de motor altijd netjes op temperatuur komen, verwissel ik de olie elk jaar en loop ik niet constant te gassen. Denk dat als je beetje zuinig omgaat ermee dat het vermogen niet problematisch hoeft te zijn. Maar dat het spul sneller slijt dan stock dat voorkom je niet.
F31 320i LCI Touring || 2018 || :Mpower: Sport || BR-Performance stage 1
Ex: F11 535i Touring || 2013 || :Mpower: Sport
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

31 mei 2019, 19:22

Da's waar. Ik heb tot nu toe elke diesel die ik had gechipt tot een vermogen van 100-110pk per liter maximaal. Dat is probleemloos gegaan tot standen over drie en vier ton. Goed warm rijden, tijdig olie wisselen, het helpt allemaal. Maar een vermogen van bijna 150pk per liter, in mijn hoofd wringt dat gewoon. Dan moeten de internals toch enorm op hun sodemieter krijgen?
Sjorrit
Just getting started
Just getting started
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:20

23 aug 2019, 12:55

Bonuskaart schreef:
31 mei 2019, 19:22
Maar een vermogen van bijna 150pk per liter, in mijn hoofd wringt dat gewoon. Dan moeten de internals toch enorm op hun sodemieter krijgen?
De nieuwe A45amg doet het met 210pk per liter. Tot nu toe hoor je weinig/niks over de F30 met 20i/28i blokken waar de boel stuk bij is gegaan.
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

18 okt 2019, 09:00

Goedemorgen allemaal

Gisteren mijn nieuwe G20 320i M-sport executive opgehaald. Wat een fantastische auto en wat een verschil met de F31 316i die ik hiervoor had. Deze had ik gechipt naar 220Pk/ 300Nm (handbak).

Ik ben benieuwd naar ervaringen met een gechipte 320i. Ik heb proefgereden in een 330i en dat was echt een beest. Het plan was om de nieuwe 320i ook te gaan chippen, maar eigenlijk rijdt deze standaard best heel goed.

Waar ik bang voor ben is dat je bij chippen de souplesse kwijtraakt. Is dat ook het geval ?

Benieuwd naar jullie ervaring !
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9115
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

18 okt 2019, 11:27

Ik denk niet dat je souplesse bedoelt, maar juist het comfort.
De souplesse wordt juist een heel stuk beter, het comfort wordt iets minder. Door tuning wordt ook de response van het gaspedaal iets zenuwachtiger. (dit is maar een heel klein beetje hoor) Doordat je een hoop meer koppel krijgt, wat vaak ook nog eerder beschikbaar is.
Ik en vele anderen hebben dat er heel graag voor over.
BMW 3..dA Touring

2005 e91 320dA
2009 e91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
Gebruikersavatar
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW 320i LCI Touring M Sport Shadow - 2018

18 okt 2019, 18:37

Je kan nog heel beheerst rijden met een gechipte 320i. Ik haalde van de week op een rit van 150 km een gemiddeld verbruik van 1:16,5. Maar het hangt van je rechtervoet af. Wel is het zo dat wanneer je in comfort flink gas geeft, en hij schakelt terug, dan komt het vermogen er in één keer in. Ik los dit op door handmatig terug te schakelen met de flippers en dan gas te geven.

Wat juist weer heel soepel gaat, is als je half gas optrekt. Laatst vroeg iemand bij mij in de auto of het een hybrid was, zo soepel ging het. Ik voel dat ook wel, als je rustig met het verkeer meeglijdt. Je hoort de motor niet, maar je hebt wel een bak koppel ter beschikking.
:Mpower: F31 LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
Plaats reactie

Terug naar “G2x: Motorisch/Performance”