Even een vraag:
Ik ben bezig met de vervanging van mijn remmen onder de G20 320i. Helaas door het nu hebben van de standaard remmerij (kleine grijze remmen), zal ik ook de hoofdremcilinder en rembooster moeten vervangen voor de zwaardere uitvoering. Dat is een leuke extra uitgave bij BMW zelf (Rem booster 34336889796 - €412 en de hoofdremcilinder 34336892205 - €568).
Als ik op deze artikelnummers zoek, vind ik ook bij Autodoc.nl de volgende zaken:
Rem booster (http://www.autodoc.nl/bosch/13782750) met een prijs van €151,58 - hier staat zelfs bij vermeld dat deze voor voertuigen met versterkte rem is
Hoofdremcilinder (http://www.autodoc.nl/bosch/13782778) met een prijs van €70,90
Waar komt in godsnaam dit prijsverschil vandaan ... Zelfs gebruikt kom ik op de complete booster/hoofdcilinderset op €400, dus kan dit hierboven een zeer interessante optie zijn. Zijn dit goede alternatieven voor de originele BMW onderdelen die dus 5x zoveel kosten?
Groeten,
D.
Hoofdremcilinder en rembooster vervangen t.b.v. M Sport remmen
- Dutch79
- VIP Driver
- Type Auto: E90 BMW 330i
Moeten? Hoe zeker weet je dat? Heb zelf ook n flinke upgrade gemaakt, maar dat blijkt prima te werken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i
-Sport.

-
- Just getting started
Daar ben ik achter gekomen via Bimmercat voor M Performance set.
Die is er in 2 smaken:
- Voor auto’s met de kleine grijze standaard remmen is dat 34112458884. Hierin zit dan ook meteen de rembooster en remcilinder
- Daarnaast is er nog 34112450161 wat dezelfde set is alleen zonder de rembooster (voor auto’s met optie S2NHA - M Sport remmen)
Als ik naar de artikelnummers van de hoofdremcilinder zelf kijk, zie ik het artikelnummer 34336892204 voor auto’s zonder optie S2NHA) staan en voor auto’s met optie S2NHA staat er 34336892205. Is dus een andere hoofdremcilinder.
Idem voor de rembooster:
Zonder S2NHA - 34336889797
Met S2NHA - 34336889796
Dus ja als je het goed wilt doen, moeten ook deze worden vervangen.
Daarom ook de vraag of de artikelen van Autodoc een goed alternatief is, want dat scheelt bijna 80% in aanschaf
Die is er in 2 smaken:
- Voor auto’s met de kleine grijze standaard remmen is dat 34112458884. Hierin zit dan ook meteen de rembooster en remcilinder
- Daarnaast is er nog 34112450161 wat dezelfde set is alleen zonder de rembooster (voor auto’s met optie S2NHA - M Sport remmen)
Als ik naar de artikelnummers van de hoofdremcilinder zelf kijk, zie ik het artikelnummer 34336892204 voor auto’s zonder optie S2NHA) staan en voor auto’s met optie S2NHA staat er 34336892205. Is dus een andere hoofdremcilinder.
Idem voor de rembooster:
Zonder S2NHA - 34336889797
Met S2NHA - 34336889796
Dus ja als je het goed wilt doen, moeten ook deze worden vervangen.
Daarom ook de vraag of de artikelen van Autodoc een goed alternatief is, want dat scheelt bijna 80% in aanschaf

- Dutch79
- VIP Driver
Ik snap dat de onderdelen anders zijn, maar ik vraag me af of je t verschil echt gaat merken.
Wanneer je bv n aftermarket BBK monteert, worden die onderdelen doorgaans ook niet vervangen.
Wanneer je bv n aftermarket BBK monteert, worden die onderdelen doorgaans ook niet vervangen.
-Sport.

-
- Just getting started
Ik heb veel gelezen over sponzig pedaalgevoel bij het vervangen van de standaard remmen naar M Sport of M Performance remmen.
Soms lees je dat coderen het verschil maakt maar soms toch ook niet. Dus ben ik verder gaan zoeken en toen kwam ik op de volgende post waar ook vanuit andere fora naar wordt verwezen:
https://g20.bimmerpost.com/forums/showt ... 263&page=2 … hier zie je wat lager op de pagina foto’s van beide hoofdremcilinders naast elkaar en zijn er wel verschillen te zien.
Het is overigens een interessante post voor iedereen die een remupgrade wil gaan doen.
Dit gaat toch over de remmen en daar wil ik in ieder geval zeker zijn dat alles op de juiste manier werkt, dus wordt het voor mij wel een moetje. Tijdens normale situaties zal het misschien goed genoeg zijn, maar kan nooit zeggen of in die sporadische gevallen dat het niet normaal is (bijv. forse noodstop) of alles dan ook gaat zoals het hoort.
Soms lees je dat coderen het verschil maakt maar soms toch ook niet. Dus ben ik verder gaan zoeken en toen kwam ik op de volgende post waar ook vanuit andere fora naar wordt verwezen:
https://g20.bimmerpost.com/forums/showt ... 263&page=2 … hier zie je wat lager op de pagina foto’s van beide hoofdremcilinders naast elkaar en zijn er wel verschillen te zien.
Het is overigens een interessante post voor iedereen die een remupgrade wil gaan doen.
Dit gaat toch over de remmen en daar wil ik in ieder geval zeker zijn dat alles op de juiste manier werkt, dus wordt het voor mij wel een moetje. Tijdens normale situaties zal het misschien goed genoeg zijn, maar kan nooit zeggen of in die sporadische gevallen dat het niet normaal is (bijv. forse noodstop) of alles dan ook gaat zoals het hoort.
Laatst gewijzigd door DRock72 op 24 jan 2023, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Just getting started
Maar jij rijdt in een E90 330i die ook waarschijnlijk al de goede hoofdremcilinder heeft. Daarnaast zijn de remmen van een E tov een G ook al behoorlijk anders, vooral achter dan.
Dit hierboven geldt ook eigenlijk alleen voor een G20 320i of minder. Vanaf de G20 330i zit de juiste hoofdremcilinder/rembooster er standaard al in. Misschien dat dat niet duidelijk was uit mijn eerste bericht

Zie ook mijn laatste bericht in de volgende post:
viewtopic.php?f=277&t=26387&start=15
- Dutch79
- VIP Driver
E90 met F3x M-Performance remmen. Is n behoorlijk verschil al. En vooralsnog enkel de voorkant vervangen. Maar meerdere noodstops vanaf 100+km/u waren toch behoorlijk indrukwekkend en stabiel, waarmee ik wil zeggen dat er van echte 'noodzaak' waarschijnlijk geen sprake is, maar als je liever t zekere voor t onzekere neemt dan snap ik dat ook zeker 
En inderdaad: de 320i heeft affabriek inderdaad minder zwaar uitgerustte remonderdelen.
Wat is het verschil in schijfdiameter? Daarbij ook meer remzuigers uiteraard.

En inderdaad: de 320i heeft affabriek inderdaad minder zwaar uitgerustte remonderdelen.
Wat is het verschil in schijfdiameter? Daarbij ook meer remzuigers uiteraard.
-Sport.

-
- Just getting started
De standaard remmen die er nu op zitten zijn 307x24 voor en 300x20 achter. Beide 1 zuiger klauwen.
Met een M Sport set (S2NHA) wordt dat voor 348x36 en achter 345x24. Voor 4 zuiger klauwen en achter 1 zuiger klauw.
M Performance set wordt dat voor 374x36 en achter 345x24. Voor 4 zuiger klauwen en achter 1 zuiger klauw.
Zou voor dus al een hele verbetering zijn om naar M Sport te gaan, laat staan naar M performance
Maakt het ook wel duidelijk dat er verschil zal zitten in zowel de bijpassende hoofdremcilinder en rembooster
Met een M Sport set (S2NHA) wordt dat voor 348x36 en achter 345x24. Voor 4 zuiger klauwen en achter 1 zuiger klauw.
M Performance set wordt dat voor 374x36 en achter 345x24. Voor 4 zuiger klauwen en achter 1 zuiger klauw.
Zou voor dus al een hele verbetering zijn om naar M Sport te gaan, laat staan naar M performance

Maakt het ook wel duidelijk dat er verschil zal zitten in zowel de bijpassende hoofdremcilinder en rembooster

-
- Just getting started
Maar uiteindelijk zijn we wat afgeweken van de vraag die ik had en dat was of iemand een idee heeft of die Autodoc artikelen een goed alternatief zouden zijn voor de originele BMW onderdelen. En dat dan 75% goedkoper 

- Dutch79
- VIP Driver
Beetje lastig te beoordelen omdat we niet weten van welk merk/kwaliteit de OEM onderdelen zijn, maar weet wel dat ik exact dezelfde Bosch lambdasonde heb gekost, die OEM bij dealer iets van 3x zo duur was! Onderdeelnummer van oude BMW onderdeel wat ik eruit haalde was dus identiek.
Maw: er zal zeker n prijsverschil zijn, maar zo extreem zal dat niet voor elk onderdeel zijn.
Maw: er zal zeker n prijsverschil zijn, maar zo extreem zal dat niet voor elk onderdeel zijn.
-Sport.