Cobra Suspension fabrieksbezoek en verlaging G21 330e Xdrive DRuw

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dank!
Mbt de bumpstops verklaart dat wel dat bumpstops na een aantal jaar vaak helemaal aan gort zijn en bij een verlaging vaak al eerder.
2e vraag was wat lastiger omdat er (zoals ik al dacht) geen pasklaar antwoord op te geven was. Tuv speelt hier niet zo'n rol als in DE of BE ivm strenge keuring, maar ging me meer om de vraag in hoeverre een demper geschikt blijft (werking/werkgebied) als je kortere veren gaat plaatsen. Dat hangt natuurlijk oa af van de veerkarakteristiek van de nieuwe tov de oorspronkelijke veer. En soms is (zoals je zegt) subjectief zoals comfort.
Het lastige aan verlagen is dat je van tevoren vrijwel nooit kunt ervaren hoe je auto na verlaging met een bepaald product gaat rijden. Dat blijft erg jammer. Dat zou de keus tussen bv losse veren, een complete veer/demper-combi of bv een schroefset vaak veel makkelijker maken. Het ervaren van wat wel of niet stug/sportief aanvoelt, is inderdaad erg afhankelijk van de persoon.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
JzAero
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 110
Lid geworden op: 07 jul 2012, 23:01
Type Auto: BMW E46 328i Sedan
Locatie: Prov. Utrecht

Er zijn onder de merken wel globaal wat richtingen te bepalen, waar sommige merken bekend staan om erg stug / sportief maar wel dik laag, staan sommige merken weer meer bekend als 'compliant' maar niet laag genoeg. Welke dat zijn zal ik even in het midden laten zodat we eerlijk over elk merk blijven praten. Wij proberen beide kanten wel te bedienen, wel goed laag indien gewenst maar wel iets meer comfort dan de concurrent die een vergelijkbare verlaging aanbied. Tegelijkertijd bieden we ook hogere sets aan voor mensen die subtieler willen verlagen.

Met modernere BMW's is het comfort vaak niet per se het probleem meer, alleen het bovenstaande is wel een goede richtlijn. Het is ook vooral dat mensen keus ook wel af laten hangen van hoe goed ze bepaalde woonwijken door komen etc. Het is in ons geval altijd iets sportiever, maar niet ondraaglijk, onze filosofie blijft toch dat men die voor verlagingsveren kiest 99% van de tijd op de openbare weg rijdt en zo worden ze ook door ons goed of afgekeurd.

Ligt ook wel aan budget, wij kunnen ook schroefdempers volledig custom aanpassen. Je voelt alleen op schroefdempers altijd wel de kortere uitgaande slag, welke dan wel op hardheid ingesteld kan worden. Bij schroefdempers heb je meer keus qua instellen en wanneer dat goed gebeurd, heb je niet per se een stugger rijdende auto, maar wel mooi laag.

De tweede vraag m.b.t. de beperking van de demper ligt vooral aan de resterende veerweg. Je moet het zo zien, meestal na 40mm verlaging, houd je nog 40-50mm veerweg over bij bijv. een BMW G20 demper. Dat betekent dat je dus al 50% van de veerweg hebt ingeleverd. Dat voel je altijd wel iets. Bij 40mm gaat dat meestal nog wel goed en behoud je ook volgens de technische eisen voldoende veerweg. Maar op gegeven moment, als je bijv. overdreven gezien 50 of 60mm verlaagd, houd je nog slechts 30mm over. Dan heb je technisch gezien te weinig veerweg over als je de auto dus maximaal belaad / belast over snelle hobbels op de snelweg bijv, wat bij de TÜV een afkeur is maar wat in de praktijk dus sowieso in beperkte mate bruikbaar is. 9/10 keer kom je niet in dit gebied. Maar daar ligt de fysieke technische beperking dus.
Gebruikersavatar
Quicks5boy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 okt 2015, 22:37

Tekst weg
Laatst gewijzigd door Quicks5boy op 27 mei 2022, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Eerst voorstellen is verplicht, dus dat was een risico natuurlijk.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Quicks5boy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 okt 2015, 22:37

@DRuw, Ik hoor in het verhaal over bodyrol en bumpstops wat is dit concreet? Rij nu sinds begin mei met een soortgelijke bmw nl 330e xdrive met adaptive onderstel. Het verlagen ziet er heel erg goed uit misschien eens overwegen om dit misschien in de toekomst te doen.

De auto staat idd aan de voorzijde hoger dan de achterzijde wat jammer is dat de verhouding beetje weg is. Door te verlagen met bv cobra veren breng je de auto in een mooi balans.

De splitter en de side skirts is ook nog wel een wens van mij. Zijn dit originele m-parts gezien deze onderdelen behoorlijk duur zijn? Ziet er mooi af uit zo.



Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Bumpstops zijn de beveiligingen voor de maximale travel. Bij de BMW zijn dit geen harde stops aan het einde maar progressieve rubbers die meehelpen met het veren zelf vanaf een bepaald percentage indrukken.
Body roll is het effect van je carrosserie op je wielen (de citroen 2cv (eend) die je niet om kan duwen door zn bizarre veren)
Nee, ik heb niet de originele mperformance set simpelweg omdat ik dat het niet waard vind voor stukken plastic waarbij imitatie tegenwoordig voor dit soort delen prima in orde is.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
Quicks5boy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 okt 2015, 22:37

Ben ik het helemaal met je eens de originele delen zijn wel erg duur idd waar heb je deze delen vandaan als ik vragen mag?

Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk

Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Was een shop die een set voor een sedan had met beschadigde achterspoiler dus die kon ik goedkoop kopen nog voor ik de auto had. Verkoopt ze inmiddels niet meer. Achterspoiler is wel origineel want kon ik nergens vinden after market en had wat korting door black Friday uit Duitsland.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
SepanG21
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2022, 00:27

@druw Wat een super gave touring!! Goede inspo haha

Die verlaging is echt heel mooi, maakt hem er zoveel beter uitzien! Heb je toevallig ook foto’s van jouw wagen met de 19 inch I velgen? Hoe dat staat?

Heb nu een 330e touring (LCI) besteld, met die zilveren individual stijl velgen. En in Sepang Bronze… met M gooodies.

Heel benieuwd hoe het wordt maar de 330e staat wat mij betreft sowieso te hoog 🙃
Laatst gewijzigd door SepanG21 op 01 aug 2022, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn G21 LCI :Mpower: sport Individual (!) -> viewtopic.php?t=26906

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik_WhiteE90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 feb 2021, 19:26
Type Auto: BMW E90 LCI 2010
Locatie: omgeving Geldermalsen

pfhoeeeehhh! ik wil ook zo'n dikke gezinswagen :cool:

Ford Transit Connect 2014 - 2018
E46 325Ci 2018-2020
E60 520i 2020-2021
E90 318i 2021 - heden
Plaats reactie

Terug naar “G2x: Vering/Remmen/Onderstel”