Driving the Alps 2016: “Italia revisited”

Post hier je foto's en verslagen van de events en meetings waar je bent geweest.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 1:

Route: 853 KM via de Timmelsjoch

Na vorig jaar de Oostkant van de Dolomieten, Slovenië en Oostenrijk verkend te hebben, hebben we dit jaar wederom gekozen voor de Dolomieten rondom Bolzano (en Trento). Ofwel tijd voor een serieuze roadtrip richting Italië. In 2014 hadden we het gebied ook al eens bezocht en dat is ons eigenlijk zo goed bevallen, dat we dit keer weer de neuzen van onze auto’s richting Italiaanse bodem hebben gekeerd.

Alle foto’s van de trip zijn te vinden op Flickr: Driving The Alps 2016

In het voorjaar hebben we een plan gesmeed om dit jaar weer een roadtrip richting het Alpengebied te maken. Eerst ontstond het idee om dit jaar richting de Franse Alpen te trekken, maar tot een maand geleden hebben we onze plannen tijdens een etentje bijgesteld en hebben we toch weer gekozen voor Italië. De Italiaanse kant van de Alpen wordt dit jaar wederom aangedaan in de vorm van de Dolomieten. De gebieden Tirol (AT), Zuid-Tirol /Trentino (IT), Lombardije en de Dolomieten lagen in de planning. We wisten nu waar we moesten zijn en de trip en overnachtingen waren dan ook zo eenvoudig geregeld. Het enige wat ons nog kon weerhouden van het ritje was het niet op tijd in het bezit zijn van fatsoenlijk vervoer, wat op zo'n trip als deze toch eigenlijk wel gewenst is. In tegenstelling tot twee jaar terug kreeg Peter (Peet) het dit keer wel voor elkaar om gepast vervoer te regelen en kon daarmee dit jaar weer aansluiten, om zo met zijn vieren, samen met Michiel, Harold(je) en ondergetekende de auto’s te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.

Op woensdagochtend 10-8 werd om 7u afgesproken net over de grens bij Venlo, om daar nog even de tank vol te kunnen gooien met Ultimate 102 en een bak welverdiende koffie te pakken en zo de te trip te kunnen beginnen. Michiel was voor de verandering eens fashionably late, maar die 5 minuten mochten niet deren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals voorgaande jaren hadden we ons voorgenomen om het eerste deel niet binnendoor te rijden naar de bestemming vanwaar wij uit zouden gaan rijden. Met andere woorden even doorbijten op de Autobahn, maar zo midden in de week viel de drukte eigenlijk erg mee. Onderweg nog wel wat stevige regen gehad op A61 net als voor de aankomst richting Venlo, maar ook dit keer duurde het gelukkig niet al te lang. Niets zo vervelend om in de regen te rijden, zeker niet richting het zonnige Zuiden.
Iets voorbij Stuttgart begon het eigenlijk wel tijd te worden voor het geruststellen van de inwendige mens, dus toen in de buurt van Stuttgart de tank van Michiel’s auto leeg begon te raken hebben we maar besloten om naast het tanken ook maar een bak koffie met wat lekkers pakken. De reis verloopt voor zover voorspoedig en via de A81, A8 en A7 zijn we al snel bij de Oostenrijkse grens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets over tweeën gaan we de Oostenrijkse grens over. De reis verloopt via nu via de Fernpaß richting Sölden, waar we nog net voor de Italiaanse grens te tank van de auto’s nog eens vullen. Bovenop de Fernpaß hebben we ondertussen nog een tussenstop gemaakt en na een wat eigenaardig optreden van de koffiejuffrouw bij een van de restaurants op richting de Timmelsjoch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is er bij de tolpoortjes een volledig nieuw bouwwerk verschenen, waarin een motormuseum en een restaurant opgenomen is. De kleine Imbiss die naast de tolpoortjes stond heeft daarmee plaats gemaakt voor een serieuzere aangelegenheid, waarbij wel te zien is waar het tolgeld naar toe is gegaan. Voor wie wat meer tijd heeft is het museum wel een aanrader, om daarna nog even een hapje en een drankje te nuttigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het hoogste punt stoppen we nog even. Inmiddels is de temperatuur tot tegen het vriespunt gezakt en het beetje vocht wat naar beneden komt te zetten wordt eigenlijk al direct naar kleine sneeuwvlokjes omgezet. Serieus fris dus en een heel verschil met beneden. Op de weg naar de top worden we nog begroet door de koeien langs de weg die rustig staan te grazen. Eentje vond het nodig om midden op de rijbaan te staan en ons zo aan te kijken, alsof zij recht op ons af zou komen stormen onder het mom van: “Wat doen jullie op mijn weg…” Het blijft een loos dreigement.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij werd direct de Italiaanse grens overgestoken. Wederom een heerlijk stuk asfalt die ons naar beneden begeleidt. We hebben de gang er lekker in en rijden vlot voorbij het derde bouwwerkje om bij de vierde nog even de andere kant van berg vanaf de rand te bekijken, aangezien we er nu toch zijn en we nog mooi op schema liggen om voor 8u in Bolzano aan te komen voor een welverdiend biertje.... De afdaling naar Merano is een hele lekkere, die we ook mooi vlot konden nemen door het ontbreken van veel verkeer op deze pass. Het ritme zit er al lekker in voor de komende dagen...


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 2:

Route gepland: 370KM
Route gereden: 324KM

Spoiler
Afbeelding
Deze toerritten staan vooral in het teken van lekker genieten. Een hele dag rijden is en blijft een hele opgave dus vooraf hebben we de routes dan ook zo gemaakt, dat ze afhankelijk van de omstandigheden op de dag zelf ook nog redelijk eenvoudig in te korten zijn (zie roze ingekleurde wegen op bovenstaande kaart). Uit het verleden weten we inmiddels dat het geen overbodige luxe is en ook dit jaar bleek dit, met name wanneer je Italië rijdt. We willen jullie de routes, ook dit jaar, niet onthouden en daarom beide routes hebben geplaatst aan het begin van dit en volgende bericht. De routebestanden zijn eventueel te gebruiken (na een kleine registratie op MyRoutes-App Web) en zo ook in het navigatiesysteem van jullie BMW te zetten (of ander navigatieapparaat, afhankelijk van het bestandsformaat).

De kamer in het geboekte LeWald hotel in Bolzano beviel een ieder erg goed en om 8u hadden we afgesproken om te gaan ontbijten, zodat we om 9u konden vertrekken. De avond daarvoor hadden we het centrum van Bolzano al bezocht om daar te gaan eten en de eerste dag af te sluiten.

Het ontbijt lieten we ons smaken en we maakten ons op voor de eerste serieuze dag sturen op deels nieuw terrein. Op het programma van vandaag zou een 370KM lang zijn, waarbij het idee was om de grootste ‘pukkels’ van de Dolomieten in één rit te pakken.

De route begint ten westen van Bolzano, waar we kort nadat we de stad zijn uitgereden, direct de Mendolapass (1363hm) op schieten. Zo vroeg op de ochtend is er nog niet echt heel veel verkeer op de weg en dat zorgt ervoor dat we lekker tempo kunnen maken op deze relatief snelle pass met goed asfalt. Al met al een heerlijke opwarmer voor de bestuurders en de auto’s. De 5er heeft wel wat moeite met de bochtige stukken, zo bleek gisteren ook al op de Timmelsjoch, met name bij de afdalingen. Dan blijkt de 540i touring toch best een hand vol te zijn met bakken onderstuur. Eenmaal boven hoeven we overigens niet lang te wachten. Wat de 5er in de bochten laat liggen, wordt wel weer goed gemaakt op de rechtere stukken waarbij de 4,4L V8 de touring toch stevig de berg op laat sleuren.

Ook de afdaling loopt lekker door en het ritme komt er zo al lekker in. De pass die volgt is de Passo Palade (1518hm). Wederom een mooie weg die lekker breed is en ook hier vliegen we in no time omhoog. Iets voorbij de top stoppen we even om van het uitzicht te genieten. De zon is inmiddels al lekker gaan schijnen en ook de temperatuur loopt al richting zeer zomers waarden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de weg naar beneden gaat het rustig aan. Voor ons zitten een paar auto’s en de weg leent zich hier toch niet echt voor om in te halen en zo rijden we naar Merano in het dal. De dag ervoor was het ook al behoorlijk druk vanaf de Timmelsjoch naar Merano en ook nu was het al behoorlijk druk aan het worden. We moesten het er echter mee doen, want de weg naar de voet van de Jaufenpass (2094hm) is eigenlijk niet op een andere manier te bereiken dan deels over dezelfde weg als richting de Timmelsjoch. Ook de Jaufenpass is een pass die lekker omhoog loopt aan de zuidzijde. Langere , min of meer, rechte stukken worden afgewisseld met de nodige haarspeldbochten die ook uitdagen om vlot over heen te sturen. Iets voor de top worden we opgehouden door een auto, waarbij ook een groepje Oostenrijkse motorrijders achter ons aansluit. De voorste twee van dat groepje weet ons in te halen, de overige blijven tussen mij en Peet in hangen. Voor me zie ik al een mogelijkheid om de voorliggende auto in te halen, echter de motorrijder achter me heeft hetzelfde gaatje gezien. Ik laat hem alvast weten dat ik er voorbij ga en samen kunnen we er snel langs en rijden we stevig door richting de andere twee motorrijders. Onderling dagen we elkaar toch een beetje uit om als eerste bovenaan te zijn, doch met alle marge die nodig is om toch veilig boven aan te komen. Dit is wel ten volle genieten van het rijden in de bergen. Bovenaan wordt me door de mannen toch gevraagd met wat voor een auto ik onderweg ben, blijkbaar waren ze toch erg onder de indruk van het gemak waarmee de 335i met groots gemak met de heren mee kon komen zodra er ruimte was. Ook de M4 van Peet werd met volle interesse bekeken, die na de vierde motorrijder ook lekker mee sleurde bergop. Zo kan het blijkbaar ook nog: met respect voor elkaar genieten van een potje stevig sturen.

Bovenop was de temperatuur al weer een graad of 12 lager dan in het dal waar we vandaan kwamen, dus een jasje kon hier wel aangetrokken worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop de Jaufenpass zagen we al wel dat het eerste deel met grote lange halen naar beneden ging. Altijd wel iets om in het achterhoofd te houden als de snelheid bij het dalen toch hard boven de toegestane snelheid loopt en je na zo’n lang stuk toch vol in de ankers moet om de haarspeldbochten te kunnen nemen. Al snel worden het eerste deel van de afdaling genomen, totdat we bij het bochtigere gedeelte achter een Duitse 5er komen te zitten, waar we eigenlijk met goed fatsoen niet voorbij komen zonder halsbrekende capriolen uit te hoeven halen. De beste man heeft blijkbaar het rempedaal met het gaspedaal verwisseld, aangezien de remlichten bijna de helft van de tijd aanspringen. Wel een goede voor de dealer denken we dan en binnenkort tijd voor nieuwe remblokken. Wanneer je de ruimte hebt is deze pass zeker een aanrader voor de enthousiaste bestuurder, zowel bergop als naar beneden, alleen is de pass wel een drukbezochte in de zomermaanden. Onderaan zetten we onze auto aan de kant voor de welverdiende lunch, want stiekem gaat de tijd best snel voorbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lang hoeven we na het starten van de auto niet te wachten om weer bergop te kunnen. Onderaan de Jaufenpass kan bijna direct de Penserjoch (2211 hm) op gereden worden. Hier treffen we zowaar weinig verkeer aan op de pass naar boven. Ook dit is er weer eentje die je eigenlijk niet mag overslaan als je in dit gebied rond rijdt. Qua karakter is deze pass vergelijkbaar met de Jaufenpass. Op de weg naar boven komen we weinig wielrenners tegen, wat ook de klim er een stuk relaxeter op maakt. Echter in het achterhoofd moet je er wel rekening mee blijven houden als je een blinde bocht naar rechts in duikt. Gelukkig is deze pass ook voldoende breed om tegen de middellijn aan zo’n bocht in te duiken en voldoende ruimte te laten aan de rechterkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat we boven aan even kort gestopt zijn voor het uitzicht, gaat het om gelijksoortige wijze als bij de Jaufenpass naar beneden, echter zonder het oponthoud dit keer. Onderweg naar beneneden komen we de karavaan van Mercedes nog tegen met hevig gecaumoufleerde (AMG) modellen, die in deze omgeving de auto’s voor volgend jaar aan het testen zijn. Geef ze eens ongelijk. Als een auto op deze wegen voldoet, dan kan er verder ook weinig mis mee zijn. Ook onze auto’s gedragen zicht voorbeeldig berg op als berg af en de bestuurders vermaken zich meer dan uitstekend op deze wegen. Dit is toch de reden waarom we hier gekomen zijn. Het idee was om een stukje over smallere wegen naar de Gardenapass te rijden, maar ergens hebben we een afslag gemist en de tank van 5er begint toch behoorlijk leeg te raken, waardoor we naarstig op zoek gaan naar een tankstation in een van de kleine dorpjes. Ook de 335i geeft aan dat het motortje toch graag een slokje olie wil. Een litertje 0W30 gaat er moeiteloos bij en allen weer met een volle tank zetten we de rit voort, echter iets anders dan gepland weer richting Bolzano. Tijd om de Gardenapass, de Passo Campalongo en Passo Pordoi mee te pakken zit er voor vandaag niet in en besluiten dan om de Passo Nigra (1688hm) te nemen naar het zuidoostelijk deel van de route. Ook dit is een pass die we niet eerder hebben genomen. Het navigatiesysteem sputtert rondom Bolzano nog wel hevig tegen en ook de systemen van de diverse auto’s is het blijkbaar niet helemaal met elkaar eens. Na twee korte stops en logisch nadenken vinden we toch de voet van de Nigerpass en kunnen zo onverstoord door. Onderweg naar boven zien we in de verte de hoogste bergketens van de Dolomieten al liggen. Deze zullen echter tot morgen moeten wachten om bedwongen te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De dag wordt met de Passo Lavazé (1808hm) afgesloten, die de vorige keer per ongeluk richting de Passo Manghen genomen werd, maar nu in omgekeerde richting. Een lekker stuk Strada Statale (SS), waar je prima op door kunt rijden. Aan het einde van de dag is de schittering van de laagstaande zon niet altijd even prettig op dit soort wegen en ook het verkeer werkt niet helemaal mee. Met gepaste snelheid zakken we af naar Bolzano om ons op te maken voor dag 3, om deze dag met een welverdiende maaltijd nog eens door te nemen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 3:

Route gepland: 416KM
Route gereden: 319KM

Spoiler
Afbeelding
Ook op dag drie staan we bijtijds op. Om acht uur schuiven we weer aan voor het ontbijt dat we ons wederom goed laten smaken en om negen uur rijden we de parkeergarage van het hotel uit voor weer een dag sturen in de bergen.
Nog voordat we Bolzano uit zijn wij, Peter en ik, Harold en Michiel al kwijt door een paar verkeerslichten. Het navigatiesysteem waar we de routes in gezet hadden, had er weer eens goed zin in vandaag. Op weg naar het eerste tussenpunt werden we verzocht wegen op te rijden die er helemaal niet waren, ook in de meest recente kaarten ging dit verkeerd. Na wat heen en weer bellen bleek toch dat we in twee groepjes anders de stad verlaten hebben en daardoor niet makkelijk meer bij elkaar konden komen. Dit leverde een paar minuutjes vertraging op, om maar te besluiten om naar het eerstevolgende tussenpunt op de route door te rijden. ’s Ochtends bij het ontbijt hadden we al bedacht om dezelfde route als twee jaar terug, dus de Nigerpass werd nu overgeslagen.

De zaterdag voor de nationale feestdag in Italië (Assunzione della Beata Vergine Maria, Maria Hemelvaart) was het toch best druk zo hier en daar op deze hele zomerse dag. De weergoden waren ons eigenlijk erg goed gezind, gezien de voorspellingen die voor deze dag waren afgegeven. Op enkele passen zouden we flink wat bewolking zien, maar over het algemeen lekker zonnig.

De eerste pass die op onze route ligt is de Passo di Costalunga (1745hm) langs de wintersportplaats Karersee. Geen hele extreme pass qua bochten en steigingspercentage, maar wel een eentje om er even lekker rustig in te komen. In deze streek kun je alle passen net zo makkelijk aan elkaar rijgen, dus van verbindingsetappes zal in de regel geen sprake zijn, aangezien je pass op en pass af blijft rijden. Dit in combinatie met het mooie weer nodigt uit om toch de raampjes te laten zakken en de airco lekker uit te zetten. De snelheden liggen toch niet zo hoog en je kan op deze manier lekker genieten van de geluiden uit de omgeving die 'licht' overstemt worden door het geluid van de zes-in-lijn die vrolijk mee doet op weg naar boven. Het autootje heeft er ook vandaag merkbaar zin in.

Onderaan de Costalunga gaan we richting de Passo Pordoi, zonder deze gelijk over te gaan. Daarvoor ligt nog een mooi lusje waarbij de hoogte langzaam maar zeker echt gaan opzoeken. Echter voordat we bij die ‘lus’ zijn, moeten we nog een aantal dorpen door en het is niet bepaald rustig op de wegen. Blijkbaar heeft iedereen hetzelfde idee, want vanaf de Costalunga tot aan de voet van de vier passen is het in de (wintersport) dorpjes file rijden. Eenmaal in Canazei splitst het verkeer zich alle kanten op, de meeste richting de Pordoi, waar wij als eerste in de lus de Passo Sella (2244hm) pakken. Onderaan begint de weg al direct te slingeren en het groene landschap veranderd in rap tempo naar rechtomhoogstekende rotsformaties. De eerste kenmerkende eigenschappen van de rotsformaties in de Dolomieten wordt hier al snel zichtbaar, waar we gisteren al een glimp van konden opvangen. Met zijn plateauachtige toppen zijn deze bergen wel heel kenmerkend voor dit gebied. Dat het een publiekstrekker is wordt al wel snel duidelijk aan het verkeer. Echt doorrijden lukt niet en al snel worden we wakker geschud dat we moeten uitkijken voor de Italiaanse autorijder, met name het type die ook de openbaar vervoerbussen bestuurd. Deze willen nog eens een bochtje binnendoor pakken, waardoor de kans bestaat dat je richting de wand wordt gedrukt erg aanwezig is. Weer eentje om rekening mee te houden, naast de mogelijkheid dat achter iedere blinde bocht omhoog een fietser of wandelaar kan zitten. Ruim de bochten insteken is wel wenselijk, maar vanwege dalend verkeer dat graag de binnenbocht pakt niet altijd even makkelijk uit te voeren. Wanneer er zich even de ruimte voordoet kunnen we alsnog met gezwinde spoed omhoog.

Eenmaal bovenaan zetten we vervolgens de afdaling in naar de vallei om de volgende pass te gaan pakken, de Passo Gardena (2136hm). Het rijdt nu lekker door, dus proberen we de gang er een beetje in te houden, ook gezien de drukte bovenaan geeft ons weinig plaats om even te stoppen. De afdaling gaat met groots gemak op deze 'SS'-wegen. De Stradale Statale wegen zijn over het algemeen erg goed begaanbaar, wat later op de route wel iets anders zal blijken te zijn, wanneer we een aantal passen nemen die als provinciale weg zijn aangemerkt ('SP', Stradale Provinciale), waar je vaak nog heel goed moet opletten in verband met de beperkte wegbreedtes en vaak onoverzichtelijke bochten. Maar voorlopig hebben we het tempo er nog goed inzitten. Een paar motorrijders en snel afdalende wielrenners vergezellen ons het laatste deel van de afdaling, die voor een ieder erg vermakelijk is. Bij het opdraaien van de Gardenapass raken we beiden kwijt en kunnen we vlot door. Voordat we echt de hoogte in gaan stoppen we nog bij Chalet Gerard in Wolkenstein om een koffie en een Apfelstrudel te nuttigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na de stop vervolgen we onze route over de Gardena. Het tempo ligt nog steeds op een vlot niveau en de bergketens, maar ook de lucht openen zich voor fantastische plaatjes bij het bergop rijden. Ook hier geen echt agressieve haarspeldbochten, maar over het algemeen lekkere doordraaiers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderaan de Gardena gaan we weer richting de Pordoi. Om daar te komen kunnen we de derde pass op rij over, de Passo Campolongo (1875hm). Het is dat het lekker op en neer heen en weer slingert, maar echt het idee van een volwaardige pass krijg je niet direct zoals dat bij de vorige wel het geval was. Desalniettemin is ook dit weer een heerlijk stuurweggetje, helemaal als je niet opgehouden wordt door een verdwaalde Nederlander of camper. De pass heeft toch een paar mooie rechte stukken om in dat geval even een paar verzetten terug te zetten om er met gezwinde spoed langszij te kunnen gaan.

Na deze pass is het 'eindelijk' tijd om een van de snoepjes van deze route te gaan pakken, de Passo Pordoi (2239hm). De weg gaat rap omhoog met zijn korte rechte stukken en 33 stuks haarspeldbochten. Ook hier geldt weer: als je de ruimte hebt is het echt een feest om naar boven te knallen. Blijkbaar is het merendeel van de weggebruikers van de weg af, want het kan nu ook lekker bergop. Hier en daar is de pass inmiddels opnieuw geasfalteerd. Met alle beschermengeltjes uit zijn dat wel de stukken waar je in een haarspeldbocht met datzelfde, toch nog enigszins gladde asfalt, de kont van de auto opzij kunt laten zetten om zo dwars de bocht door te komen zetten, als je geen tegenliggers treft. Ofwel genieten van het uitzicht en ondertussen lekker sturen waarbij de weg zich naar boven kronkelt. Naast het sturen verveelt het uitzicht zich in ieder geval niet en maakt de tocht naar boven zeker meer dan de moeite waard. Bovenaan is het toch nog iets wel wat bewolkt. Met een enkel drupje dat naar beneden komt besluiten we om door te gaan. Ook boven is het weer ‘aangenaam’ druk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderaan de Pordoi in Canazei, draaien vervolgens 180 graden om daar de Passo Fedaia (2057hm) terug naar het westen te nemen. Na het geweld met de haarspeldbochten berg op en af op de Pordoi is dit een pass met voornamelijke glooiende wegen met soepellopende bochten. Net iets over de top zetten we auto nog even aan de kant om een paar foto’s te maken en vervolgen onze weg dan snel weg, op weg naar de lunch in een van de dorpjes in het dal. Het meest oostelijke punt en meest kenmerkende punt van de Dolomieten, de "Drei Zinnen" / Tre Chime (2999hm), bereikbaar via een doodlopend (tol)weggetje, gaan we vandaag niet halen, zo hadden we vanochtend al ingezien, maar voor een ander nog immer wel het bezoeken waard is overigens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de stop en de lunch slaan we de Passo Falzarego, de Passo Tre Cime en de Passo Tre Croci en de Passo Giau over om onze weg te vervolgens over de Passo Staulanza (1773hm). Na de Staulanza veranderd het landschap gelijkmatig naar een meer groene omgeving. Het is duidelijk dat we aan de oostkant de rand van de het hooggebergte langzaam aan het opzoeken zijn en de bomengrens niet meer gehaald wordt. De rit voert verder op de SP347 en de SP2 met de twee passen: Passo Duran (1601hm) en Passo Cereda (1369hm), waarbij we de Passo Forcella Aurine (1299hm) na de Cereda rechts laten liggen. De eerste van de reeks is de echte rijderspass. Ondanks dat het een provinciale weg is, is de pass over het algemeen voldoende breed om lekker door te rijden en bieden de bochten meer voldoende uitdaging. Naar het zuidwesten toe wordt de weg gaandeweg toch wel wat smaller en worden er op die wijze heel knus aandoende dorpjes doorgerden, waar je soms wel heel goed moet uitkijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de Fünfer zijn dit soort wegen toch een iets te grote opgave en Michiel besluit om naar de Passo Duran de kortste weg naar Bolzano te nemen. Peter, Harold en ik steken vervolgens de Passo Cereda nog over, zoals gezegd nadat we de Forcella Aurine dit keer rechts hebben laten liggen omwille van de tijd en koers te zetten naar de laatste grote pass van deze dag: de Passo Rolle (1989hm). Ook hier inmiddels veel stukken nieuw asfalt in vergelijking met de laatste keer op het stuk naar San Martino di Castrozza. In combinatie met het relatief weinige verkeer dat ons op houdt is het echt een genot om naar boven te rijden vanaf de zuidkant. Ook eenmaal door het dorp kunnen we ons geluk niet op en blijft het een feest wat sturen aangaat. Op deze manier is de pass wel om te dopen tot Passo Rollecoaster. Bovenaan besluiten we om de Passo Lavazé vandaag niet te nemen en om terug te keren naar het hotel, na weer een enerverende dag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 4:

Route gepland: 404KM
Route gereden: 314KM

Spoiler
Afbeelding
Vandaag vertrekken Michiel en Peter naar huis, wegens andere verplichtingen en zetten Harold en ik onze vakantie voort. Net als de voorgaande dagen zorgen we er voor dat we op tijd kunnen vertrekken voor een dag sturen in de bergen.
We verlaten de stad in plaats in zuidelijke richting. Op de navigatie kunnen we niet echt vertrouwen, aangezien de meeste later aangelegde wegen nog steeds niet opgenomen zijn in het kaartmateriaal van BMW. Dat betekend voor ons navigeren op de ouderwetse manier, ofwel rijden op de borden langs de weg. Gisteren op het laatste deel naar huis in omgekeerde richting hebben we dit stuk ook al gehad, dus dat moet niet moeilijk zijn. Voordat we de Manghenpass op zullen gaan had ik vooraf nog een andere kronkelig bergweggetje (SP79) in gedachte. Laat ik het zo zeggen: dit is halverwege een erg spannend stukje weg. Waarbij het aanvankelijk een niet al te smalle weg leek te zijn bij het opdraaien, veranderde deze uiteindelijk in een weg niet breder dan een autobreedte en later nog een 2 km onverhard. Voordat we hier waren, kwamen we al diverse driewielige Piaggio pickup’s tegen, wat later zou blijken dat deze juist voor dat soort smalle weggetjes ideaal zijn, in tegenstelling tot onze stiekem toch wat grote 3er en 4er coupees. Op de echt smalle stukken komen we slechts een zo’n Piaggio en een normale auto tegen, waar we uiteindelijk toch redelijk makkelijk op een van de verbredingen in de weg langs op kunnen. In het dorpje Capriana gaat het navigatiesysteem helemaal op hol. Dit kleine doolhof van zeer smalle steegjes, vaak doodlopend in tegenstelling tot wat het navigatiesysteem aanzet, is de volgende hobbel. Op de kaart vinden we uiteindelijk weer de doorgaande weg en zonder kleerscheuren komen we uiteindelijk weer op de bergaf breder wordende weg. Leuk om een keer overheen te rijden, aangezien je hier anders nooit terecht zult komen, maar een echte rijdersweg is dit toch niet. Onderaan zetten we koers richting de Passo Manghen.

In vergelijking met dit weggetjes is de Passo Manghen nu een kinderspel. De pass begint relatief breed, om op ongeveer de helft in een smalle weg door een boomrijke omgeving omhoog te gaan naar de top van de Passo Manghen (2047hm). Een pass die nog steeds erg gewild is bij de fanatieke fietser, gezien het aantal mannen en vrouwen die zichzelf in het zweet werkt om boven te komen. Hier en daar kun je even lekker doortrekken in de toeren, maar de smalle weg, de fietsers en de nog krappere haarspeldbochten verhinderen toch dat je vlot naar boven komt zonder risico te willen nemen. Eenmaal boven worden we wel beloond met het uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook naar beneden toe zul je geen haast moeten hebben de eerste paar kilometers. Hier is het weer veel langzaam een bocht door rijden wil je niet verrast worden door tegemoet komend verkeer die de berg op wil. Dit keer werden we ook verrast door de koeien die langs de weg stonden te grazen en af en toe ook zo de weg over staken. Drie zaken om rekening mee te blijven houden: auto’s , wielrenners en koeien, op een weggetje nauwelijks andershalve auto breed. Wanneer de weg weer naar normale breedte overgaat besluiten we een stop te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Passo Brocon is de volgende op de route. Met 1616hm is het geen extreem hoge pass en zal deze ook het hele jaar open zijn. Het is wel een pass die weer het tempo omhoog schroeft. Veel geleidelijke en lange bochten over goed asfalt leiden ons naar de top, waar eigenlijk verder niet al te veel te beleven is. Het is vooral een plek van waar de stoelliften verder omhoog gaan voor de wintersporters. Aan ons is dat nu niet besteed en rijden na een korte stop snel weer door. Bergaf worden we op de smallere stukken wat opgehouden door een oude, maar zeer fraai gerestaureerde, Panda 4x4 met een ouder echtpaar die merkbaar van de omgeving zitten te genieten. Wat eigenlijk al erg leuk is om te zien en daarom achter te blijven zitten. Eenmaal in het dal zetten we er voorbij en worden we nog begroet door de beste man. “La belle vita” ten voeten uit.

Na de lunch die we kort daarna inplannen, lusten ook de auto’s nog een slokje en besluit Harold om het stof van de auto af te spuiten in de wasbox bij het tankstation. Blijkbaar was de glimmende koets van Peter, die de M4 twee avonden ervoor had gewassen genoeg inspiratie om hem ook te laten glimmen. De wasmuntjes leken niet op te kunnen, dus de 335i moest er ook aan geloven en fris en wel zetten we koers voort. Rijdt toch wel lekker zo’n schone auto.

Afbeelding

Na de Passo Brocon pakken we de voor een tweede keer deze trip de Passo Rolle omhoog. Ook deze keer weinig verkeer en binnen een mum van tijd staan we bovenaan de top. Bovenaan besluiten we om een klein deel van de route over te slaan en zo niet over de Passo di S. Pellegrino te rijden, maar rechtsaf de Passo Valles (2032hm) te pakken. Om aan het begin te komen vanaf de Passo Rolle hoeven we niet al te ver te zakken en ook richting de oostelijke voet van de Pellegrino hoeven we ook niet bijzonder ver omhoog. Toch is dit een heerlijke vlotte stuurweg, waar we goed uit de voeten kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat we de Passo Valles gehad hebben, hebben we de route ingekort met het doel nog een keer over de Passo Pordoi te rijden. Echter de gekozen route (1 van de 3) naar de Pordoi was afgesloten en daarmee zijn we de direct omgedraaid en zijn daarna maar over de Fedaia richting Bolzano gereden, nu van oost naar west. Als afsluiter zijn we de Nigerpass daarna nog over gehobbeld, nadat we voor een tweede maal deze keer aan het file rijden waren in dezelfde dorpjes van gisteren, echter aangezien het al iets na 18u was en de hinderlijke laagstaande zon maakte het rijden er niet makkelijker op maakte, zijn we met aangepaste snelheid daarna op ons dooie gemakt terug gereden naar Bolzano. Eigenlijk wel goed zo voor vandaag.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 5:

Route gepland: 370KM
Route gereden: 263KM

Spoiler
Afbeelding
Aanvankelijk hadden we vier dagen ingepland om naar Italië te gaan, waarvan twee dagen rondrijden in de Dolomieten. De dag ervoor hebben we nog een extra overnachting in het hotel kunnen regelen, maar daarna was alles volgeboekt, i.v.m. het feestweekend. Dit betekende voor ons verkassen naar een ander hotel en uiteindelijk ook in een andere plaats, Trento.

Voor deze dag hebben we de grote bergenroute aangepast gebruikt om naar het zuiden te gaan met een ‘kleine’ omweg. Om het vandaag toch rustig aan te doen hebben we de Penserjoch en de Jaufenpass, die anders tegen de klok in zouden worden gereden uit de route gehaald en zijn direct naar de Stelviopass (2750hm) gereden. De route er naar toe via SS38 is een niet al te spannende weg die tot aan Merano als twee keer tweebaans weg loopt en vanaf Merano overgaat in een normale tweebaans weg die door verschillende dorpjes naar Prato Allo Stelvio loopt.

Ondanks de drukte bij Merano wordt het gaandeweg op de S38 toch rustiger en zo blijft het eigenlijk ook tot bovenop de Stelvio. Dit keer geen vervelende campers die voor je in een tergend laag tempo die pass op rijden, om zo over het algemeen in een redelijke vloeiende beweging de welbekende en meer toeristische noordoostkant op te kunnen rijden. Wil je echt vlot en sportief doorrijden op deze kant, dan zul je of ’s ochtends heel vroeg of ’s middags heel laat de berg op moeten, of op een tijdstip buiten de zomervakantie. Dan is het wel lekker om vooral op het stuk met de laatste 12-13 haarspeldbochten van de 48 het raampje even te laten zakken en te genieten van het geluid van de zescilinders die via de uitlaat tegen de bergwand terug weerkaatst terug de auto in. Helaas zit dat er nu niet in.
Op de berg genoten van het uitzicht als ook de espressio doppio en Apfelstrudel met slagroom. Uiteraard is het hier raadzaam om op de top nog even hoger te gaan naar Hotel-restaurant Albergo Tibet, dan ben je heerlijk uit de drukte en heb je eigenlijk nog een mooier uitzicht. Bij het hotel stonden nog een tweetal KTM XBow’s met semislicks die het waarschijnlijk ook erg naar hun zin moeten hebben gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gaan aan de zuidkant weer de Stelvio af, die er relatief verlaten bij lijkt te liggen. De noordkant blijft toch de kant die bij de meeste mensen tot de verbeelding blijft spreken. Echter om te rijden met de auto is deze Zuidkant toch wel veel fraaier. We houden op een gegeven moment links aan richting de Gaviapass, hiermee laten we de Umbrailpass richting Zwitserland liggen.
De Gaviapass (2652hm) is voor ons inmiddels, net als de Stelviopass geen onbekende meer, maar nu hebben we er wel goed weer bij net als in 2012, in tegenstelling tot 2014 toen er een dikke laag mist boven en op de pass hing, wat het rijden er niet makkelijker op maakt, de noordkant is relatief breed ten op zichte van de zuidkant, maar dan nog is het wel prettig dat er relatief weinig mensen over deze pass heen komen. Wat echter nog niet veranderd is, is de kwaliteit van het asfalt als je voorbij driekwart bent van de top Echter niet slecht genoeg om te verhinderen deze op te rijden. Berg op vanaf de Stelvio is het wel goed te doen. De wegen zijn redelijk smal, maar je kunt elkaar nog goed passeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal boven aan zul je toch de berg weer af moeten. Daar blijft het toch wel een wat spannendere onderneming. De dag ervoor hadden we al een paar erg smalle stukken gehad. De afdaling van de Gavia is er eentje die de eerste 7 km naar beneden smal is met een paar passeerstroken die net aan vier tot vierenhalve meter breed is op de breedste stukken. We ontkomen er dit keer niet aan om toch een stuk achteruit te moeten rijden om plaats te maken voor een grotere groep die bergop komt rijden. Met wat hangen en wurgen vinden we een plekje en kan het groepje ons net voorbij, waar er al twee wielen tegen de rand van de afgrond staan, waar een paar betonpaaltjes de enige markering van de weg zijn.

Eenmaal onderaan was het weer even mogelijk om adem te halen. De wegen werden nou niet bepaald direct veel breder, maar wel zodanig dat je elkaar fatsoenlijk kon passeren. Deze inspanning kost wel wat energie als je toch iedere keer rustig om een hoek moet komen omdat je gewoon niet ziet wat er aan komt. Af en toe toeteren bij de tunneltjes of de echt onoverzichtelijke bochten is dan wel een must. We bereiken de doorgaande weg. Bovenop de Gavia hadden we het voortreffelijke idee om onderaan in een dorpje lekker in de zon ons een heerlijk Italiaans gerecht te laten bereiden en ons te laten smaken. Echter hebben we de Passo del Tonale er direct achteraan liggen op de route, dus ondertussen zijn we het hoogste punt al weer over voordat we iets kunnen vinden, nadat we eerder misgrepen. Na de lunch en de tankstop zetten we koers richting Trento volgends de snelste weg. Rechts van ons ligt het berggebied ten noorden van het Gardameer. Dit is voor deze trip een hoekje die we niet aan gaan doen, maar toch nog zeker een keer gaan mee pakken.

Al met al een relaxte dag en zo hebben we nog tijd om de binnenstad van Trento te gaan verkennen op zoek naar een restaurant, wat uiteindelijk moeilijker bleek te zijn, dan aanvankelijk verwacht. Blijkbaar houdt men de tent op een zondagavond graag dicht. Bij TJ Bar krijgen we allerlei warme hapjes bij het welverdiende biertje geserveerd, dat het eigenlijk al bijna onnodig maakt om op zoek te gaan naar het avondeten. Aanrader!
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 6:

Route gepland: 428KM
Route gereden: 324KM

Spoiler
Afbeelding
Nieuwe dag, nieuwe startplaats, bijna volledig nieuwe route. De laatste dag zoeken we meer de wegen richting het zuiden op en zullen we de rand van de Dolomieten gaan zien. Nog iets zuidelijker en je bent in Vicenza en Venetië en daarmee in Toscane. Ook mooi, maar wel direct een heel stuk vlakker. Voor het zover is pakken we onze laatste route erbij. De route is vanuit Bolzano opgezet, maar als we naar de route kijken weten we dat dit voornemen vanuit Bolzano nooit zou lukken op een dag, dus ergens wel prettig dat we een 60km zuidelijker zitten.
Het eerste deel van de opgezet route slaan we over, de Passo Lavazé en de Passo Manghen hebben we deze trip al een keer gehad en hoe fraai ze ook zijn, zou dit vanuit Trento veel tijd kosten en dan zouden we de nieuwe stukken niet kunnen ontdekken. Daarom zetten we vanuit het hotel direct koers naar Passo Brocon, de andere pass die we deze roadtrip voor een tweede maal meepakken. Eigenlijk alleen al omdat het zo’n fijne rijderspass is. Onderweg er naar toe wordt nog even gestopt om Harold te laten tanken en worden we getrakteerd op toch leuk speelgoed bij de pomp. Een Lancia Fulvia geprepareerd voor historische rally’s. Erg leuk en wat maakt dat een leuk en fijn racy geluid zo’n Italiaans viercilindertje. Daar kunnen die moderne schraal lopende motoren niet tegenop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn er relatief vroeg bij deze ochtend en kunnen daarom ook in een keer de pass over steken zonder al te veel oponthoud. Man, man, wat is deze pass dan heerlijk om te rijden. Onderweg naar boven halen we een paar auto’s in om zo nog even snel een paar foto’s te maken, voordat het groepje weer voor ons zit bij de afdaling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We weten het groepje voor te blijven en tot bijna onder aan hebben we de pass voor ons zelf. Wat rijdt dat lekker ontspannen zeg. De afdaling is wel wat smal, maar je kunt elkaar nog wel goed passeren. Op de overzichtelijke stukken kun je vol de ideale lijn pakken, met de onoverzichtelijke bochten naar links, even wachten totdat je de hele bocht kunt over zien om direct links te houden en de daarop volgende bocht naar rechts weer ideaal aan te kunnen snijden. Zo kun je het een tijdje vol houden aangezien er erg veel van dit soort combinaties in deze afdaling zitten, gecombineerd met een paar goed overzichtelijke haarspelden.
Op deze pass volgt een nieuwe pass in onze verzameling, de Passo Croce D’aune (1011 hm). Deze pass kun je vanuit het westen op twee manieren oprijden, namelijk vanuit Gorna, zoals de borden aangeven als je van de SR50 uit noordelijke richting komt, of door een dorp verder te rijden, vanuit Pian del Voscovo. Wij hebben de laatste optie gepakt. We hebben wel kunnen merken dat we in het minder toeristische deel van de Dolomieten zitten, want ook hier hebben we de hele pass voor ons zelf. Het asfalt is niet overal helemaal top, maar gelukkig zijn de wegen breed genoeg om iets om de slechte stukken heen te sturen en helemaal als je geen andere mensen of fietsers in de buurt hebt. Ook weer eentje als je van onvervalst sturen houdt, beginnend met haarspeldbochten in combinatie met een paar lange halen rechtuit onderin, tot vloeiende bochtencombinaties op een iets smaller wordende weg naar boven. Via het schilderachtige bergdorpje Aune rijden we naar het hoogste punt, waarin de mensen kijken alsof ze nog nooit een Nederlands gekentekende auto hebben gezien, laat staan twee achter elkaar en uitlopen voor het dorpsfeest, waar de plaatselijke appeloogst centraal staat.
De afdaling naar beneden is eender aan het klimmetje naar boven. Op een deel van de route is de weg opnieuw geasfalteerd, wat het er wel erg aangenaam van maakt. In een van de dorpjes in het dal besluiten we te stoppen bij een gebak en ijswinkeltje, om daar een koffie met wat lekkers te nemen. Het ijsje bij de espresso doppio was erg lekker, maar wel super machtig. Zeg maar een dubbele Magnum White, maar dan van de plaatselijke banketbakker (Gelateria Dalla Corte in Feltre) en genoeg om de lunch over te kunnen slaan.

Het tussendeel van de route naar het volgende stuk op ca. 1000-1100m hoogte gaat over een vlakke provinciale weg. De bergweg die daarop volgt, heeft geen pass naam, maar verbind de 7 plaatsen die onder de l’Altopiano dei sette comuni vallen en is de SP76 (Strada Valdagena van 64KM) die de dorpen met elkaar verbind. Ook hier geen toerist te zien, alleen wat lokaal verkeer en ook dat is heel minimaal. Onderweg kom je door leuke dorpjes, met een aantal mooie uitzichtpunten, zowel in de dorpjes, als op een brug over het dal waar je over komt, waaronder een imposant monument bij de militaire begraafplaats in Asiago die je van ver af al kunt zien. Veel daarvan laten we schieten, maar mocht je meer tijd hebben, dan is het wel een heel mooi stuk.

Aan het einde van de de Strada Valdagena, die overgaat in de SP349 pakken we 10 haarspeldbochten naar het dal, waar de Dolomieten eindigt. Bovenaan is het wel goed te zien, dat het vergezicht erg vlak blijft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor ons blijft het daarentegen niet zo heel vlak, want wij gaan terug richting Trento en steken de rivier de Fiume Astico over om aan de andere kant de Strada dei Fiorentini (SP83/SP64/SP142 van 33KM en 1500hm) omhoog te nemen. Opnieuw gaat het de hoogte in en ook deze weg heeft geen pass naam. De weg naar boven is er ook eentje uit de categorie fijne rijderswegen. Op deze weg komen we eveneens geen toeristen tegen van buiten de landsgrens en hooguit een enkele motorrijder en wielrenner. Blijkbaar is dit deel nog vrij onbekend, maar wel erg fraai. Veel lokalen trekken er blijkbaar op uit om hogerop een picknicktafeltje op te zetten en langs de kant van de weg te picknicken of te barbequen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze bergweg gaat een 150hm omlaag om te eindigen bovenop de Passo Sommo (1341hm). De pass naar beneden noordwaarts stelt niet veel voor, maar voor het laatste lusje moesten we hier wel over heen. In Levico Therme zijn we nog voor een laatste maal deze dag omhoog (ca. 1400hm vanaf 500hm) gegaan de SS11 op, dat we met uiteindelijk op de kaart en borden moesten bereiken, omdat het navigatiesysteem van beide auto’s geen zin had om de beoogde route op te pakken. Uiteindelijk een mooie route die een goede afsluiter van de dag vormde. Oorspronkelijk om daarna richting de Passo Redebus (1453hm) te rijden, maar na een veel te smal weggetje dat halverwege ook nog eens afgesloten was, besloten we er een eind aan de rit te maken en vonden we het wel goed zo.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dag 7:

Route gereden: 1055KM

De laatste dag en tijd om weer huiswaarts te gaan. Goed uitgeslapen en het ontbijt nog meegepakt, uitgecheckt en de auto aangeslingert. Aangezien we niet heel veel haast hadden om thuis te komen, hebben we voor de optie tol- en vignetvrij naar Nederland terug te gaan. Wederom met verbazing staan kijken waar het navigatiesysteem ons over naar huis wilde sturen. Eén een veel te grote omweg en via het drukke München en twee ook nog eens de grenzen over waar de grootste drukte met de extra grenscontrole stond. Daarom de avond ervoor al besloten om via de Reschenpass en Fernpass door Oostenrijk heen te rijden. Een mooie laatste afsluiter van het weekje sturen in Italië.

Waar ik twee jaar terug nog om de laatste benzinedampen de Reschenpass over ben gegaan, omdat er in Italië bij de Stelvio geen tankstation meer was om te kunnen tanken met de pas of contant geld, was het nu erg relaxed naar de grens met Oostenrijk om in Nauders de tank vol te gooien met ‘echte’ benzine om vol over de Autobahn naar huis te kunnen.

We hebben in de vijf dagen dat we in de Dolomieten en Lombardije gereden hebben ongeveer een dikke 1500KM onder onze wielen laten gaan en samen met de Eifelrit in het weekend voor deze trip een 4200KM in anderhalve week op de teller gezet. Een erg grotere ‘smile per mile’ kun je van dit soort trips in ieder geval niet krijgen. Volgend jaar maar weer.

Overzicht met alle routes en bestreken gebied in de Dolomieten
Spoiler
Afbeelding
Afbeelding



Restauranttips Bolzano:

Walthers' Bar Restaurant | Piazza Walther 6
Il Tinello | Via dei Conciapelli 38
Wirtshaus Vögele | Via J. W. Von Goethe 3
Hotel-Restaurant LeWald | Via Maso della Pieve 17


Restaurant / Cafe tips Trento:

Sapori Mediterranei | Via Roberto da Sanseverino 39
Old Wild West | Donne Lavoratrici 13, Piazza dell'Assunta
TJ Bar | Via delle Orne 7
Duomo 34 | Piazza del Duomo

Alle foto’s van de trip zijn te vinden op Flickr: Driving The Alps 2016
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Mike
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1989
Lid geworden op: 08 aug 2010, 15:31
Type Auto: VW Polo R-line Edition
Locatie: Oost-Brabant

GEWELDIG qua verslag alsmede de foto's :ja: :cool: :Hosanna:
VW Polo R-line Edition (2014)
BMW 320i Graphite HE (2006) verkocht
BMW 318i Executive (1998) verkocht
Gebruikersavatar
e90m3
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 jun 2016, 20:04
Type Auto: e90 M3

WAAUWWWW FANTASTISCH :In love: :In love: Dit zou ik nou ook graag willen doen! :Klappen:
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Hij leest weer lekker weg Joop. Toch 25min mee bezig geweest :ja:
Blijkt toch wel dat dit soort wegen samen met die in de Eifel(en er zijn er vast meer) heerlijk zijn om te rijden.
Ik kom er graag.
Toch een beetje waar onze auto's voor gemaakt zijn. :Hosanna:
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
haroldje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2009, 12:21
Type Auto: BMW 430i g23
Locatie: brabant

geweldig verslag joop,van een geweldige week,heb ervan genoten :ja:
E90CarbonEdition
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 676
Lid geworden op: 28 sep 2015, 19:44

Mooi verslag :ja:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Fantastisch verhaal weer, Joop. Lijkt mij ook een keer ontzettend gaaf mee te maken.
:Klappen: :Klappen: :Klappen:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

In 1 woord geweldig :Klappen:
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Geweldig verhaal en dito foto's


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
F10 535IX
Plaats reactie

Terug naar “Events / Meetings Verslagen”