De coupe is door technici en vormgevers van BMW in de avonduurtjes bedacht en gebouwd, om later de marketing jongens en meisjes van hun gelijk te overtuigen deze auto toch echt te gaan produceren. Een gek ding is het, maar als je goed naar de auto kijkt is het ook echt een rijdersauto geworden, die cruisen op de boulevard laat vertalen in het rijden over de Zandvoortse boulevard om bij voorkeur aan het einde van die boulevard het asfaltlintje van Circuit Park Zandvoort op te draaien. Dit is een auto met zeer sportieve genen en dat blijkt ook wel uit de stijfheid van de koets die 2,7x stijver is dan die van de roadster. Ideaal voor een stevig potje sturen. De auto zal misschien niet zo strak als een op dat moment concurrerende Porsche Boxster sturen, maar in plaats van een meer klinische beleving je toch een grotere ‘smile-per-mile’ opleveren. Op de limiet wil het katje nog wel eens van zich af bijten.
In 1998 hebben de mannen het voor elkaar gekregen dat de auto geproduceerd werd en coupe kwam ook enkel leverbaar met de dikste zescilinders die BMW voor de Z3 beschikbaar had. In eerste instantie de 2.8L zes-in-lijn en de S50 3.2L M motor uit de E36, een dik anderhalf jaar later al snel vervangen voor de 3.0L met 231PK, zoals in de auto van Hans en de S54 3.2L M motor uit de E46.
Jalopnik beschreef de sterke M-variant al eens: " The first-generation BMW M Coupe is a raw, angry sort of beast, the kind of asylum-think car we cannot help but love. It's a machine devoted solely to the art of being bonkers”. De auto kreeg ook al snel diverse bijnamen als “The Shoe”, “The Boot”, The Clown Shoe” of “Breadvan”
Ook op de 3.0L variant is eigenlijk de omschrijving van Jalopnik nog zeker van toepassing. De auto oogt misschien wat normaler door zijn slankere en meer elegante verschijningsvorm, maar een gek ding blijft het wel. Het is een echte “love-it-or-hate-it” auto, maar een echte auto liefhebber kan toch niet anders dan de Z3 Coupe al dan niet in een M uitvoering in zijn hart sluiten, ook door de eerder genoemde rijeigenschappen die op dat moment een van de leukst sturende BMW’s opleverde.
Dat laatste is zeker bij de eigenaar het geval, die spijt kreeg door eerder al eens een Z3 Coupe van de hand te doen, maar afgelopen jaar toch de kans kreeg om een erg mooi exemplaar op de kop te tikken. Met nog geen 100.000km op de teller is de auto eigenlijk nog als nieuw en net ingereden voor een bijna 13 jaar bijna volledig origineel exemplaar. De enige misschien niet originele onderdelen zijn een knipoog naar zijn M-broertje in de vorm van de OEM spiegels en de kieuwen van de M Coupe. Het staat hem perfect, net als de klassieke styling 32 spaakvelgen waarop de “The Shoe” over de het asfalt rolt.
We kunnen ons daarom prima voorstellen dat dit een ‘keeper’is en daarom ook enige aandacht verdient en daarmee Driver van de maand februari.
De specs:
Spoiler
Type Z3 3.0 (EUR)
Dev. series E36 (7C)
Engine M54
Cubical capacity 3.00
Power 170
Colour TOPASBLAU METALLIC (364)
Upholstery LED.WALK NAPPA/SCHWARZ (Q8SW)
Options
210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)
260 SIDE AIRBAG DRIVER/FRT PASSENGER
263 LT/ALY WHEELS W MIXED TYRES
302 ALARM SYSTEM
314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES
403 GLAS ROOF, ELECTRIC
413 LUGGAGE COMPARTMENT NET
428 WARNING TRIANGLE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
530 AIR CONDITIONING
550 ON-BOARD COMPUTER
670 RADIO BMW PROFESSIONAL
672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS (die zat er niet meer in )
710 M LEATHER STEERING WHEEL
785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS
801 GERMANY VERSION
818 MAIN BATTERY SWITCH
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION
925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE
209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)
243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
345 CHROME LINE INTERIOR
423 FLOOR MATS, VELOUR
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
520 FOGLIGHTS
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
851 LANGUAGE VERSION GERMAN
Dev. series E36 (7C)
Engine M54
Cubical capacity 3.00
Power 170
Colour TOPASBLAU METALLIC (364)
Upholstery LED.WALK NAPPA/SCHWARZ (Q8SW)
Options
210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)
260 SIDE AIRBAG DRIVER/FRT PASSENGER
263 LT/ALY WHEELS W MIXED TYRES
302 ALARM SYSTEM
314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES
403 GLAS ROOF, ELECTRIC
413 LUGGAGE COMPARTMENT NET
428 WARNING TRIANGLE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
530 AIR CONDITIONING
550 ON-BOARD COMPUTER
670 RADIO BMW PROFESSIONAL
672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS (die zat er niet meer in )
710 M LEATHER STEERING WHEEL
785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS
801 GERMANY VERSION
818 MAIN BATTERY SWITCH
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION
925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE
209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)
243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
345 CHROME LINE INTERIOR
423 FLOOR MATS, VELOUR
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
520 FOGLIGHTS
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
851 LANGUAGE VERSION GERMAN