De toekomstige klassieker van mei heeft het maar getroffen met zijn 20 jarige baas, waarvan je eigenlijk zou zeggen dat een twintiger de boel aftrapt en nergens naar omkijkt, is dit bij Robert (eigenaar) anders,
Het begon allemaal één jaar terug toen Robert op 19 jarige leeftijd zijn E46 M3 ging ophalen, de M3 was al behoorlijk netjes maar de handen van Robert begonnen op ten duur toch te jeuken en Robert begon met de wielen waar 't weer flink in was gaan zitten na al die jaren. Na een volle dag poetsen met dit als resultaat.
Daarna kwam de BMW specialist alias Robert echt tot leven.
Als eerste werd de vanos gereviseerd uit lichte voorzorg, daarna ook nog de drijfstanglagers. Een klusje wat robert zelf heeft gedaan, pure liefhebberij dus!
Spoiler
Zo... vanavond rond 10 voor 7 begonnen met de operatie. Tot nu toe is het goed te doen. Wel behoorlijk wat werk maar een leuk klusje
Eerst alles onder kap vrij gemaakt, luchtfilterhuis, visco, interieurfilterbak en alle losse afdekkappen weg gehaald. Onder de auto uiteraard ook het hele spul weg aan afdekplaten. De riem ook los gehaald omdat de stuurpomp aan de kant moest voor een boutje.
Alleen zaten er ook 2 boutjes op een behoorlijke k*t plek knap lastig bij te komen maar uiteindelijk toch gelukt. Pan was los alleen kwam ik er toch net ff achter dat hij op de SMG leidingen bleef hangen maar gelukkig was dat een steuntje los schroeven en toen kon de pan er onderuit Blok hangt nu in de kraan en het subframe ligt op de bok om voldoende werkruimte te creëren. Morgen weer verder maar ik moest gewoon 1 lagerkap demonteren omdat ik te nieuwsgierig was...
Hier een paar foto's. Niet echt veel kunnen maken. Geen succes als je pikzwarte en vette handen heb en je telefoonhoesje wit is
Geen idee waarom deze op zn kop staat...
En de lagerkap met lager van de 6e cilinder met daarnaast het bovenste lager. De koperkleur is al zichtbaar dus het is zeker geen overbodige luxe!
Morgen weer verder. Nu iets meer dan 3 uurtjes kunnen sleutelen. Dat is wel het enige nadeel aan een put... je moet elke keer die klote trap op en af struinen.
Even een update. Auto loopt nog niet omdat ik vrijdag wat uitzoekwerk tussendoor kreeg op mn werk dus al met al anderhalf/ 2 uur niet eraan gewerkt heb. Niet zo'n ramp want ik maak hem morgenavond af omdat ik zaterdag een dagje in Amsterdam was.
De nieuwe lagers zitten er in en de carterpan zit er weer onder, stuurpomp weer op zn plek, subframe + stabi er weer onder en het blok ligt ook weer op de vooras. Morgenavond staat die weer op z'n eigen wielen
Nu is het nog alleen even peilstok terug steken en de losse aanbouwdelen onder de motorkap terug monteren. Dan nieuw filter en olie erop en dan kan die weer lopen
Weer even wat foto's
Staat weer op z'n kop...
En de gepensioneerde lagers
Bovenste lager van de 1e cilinder. De koper kleur is al zichtbaar in het midden van het lager! Cilinder 2 was er net zo aan toe. Bij de overige 4 cilinders zat het nog aan de buitenkant maar het zou niet tot de 2 ton goed gegaan zijn lijkt mij.
Hij staat weer thuis in de garage
Nog niet echt gereden, 15 km ongeveer denk ik maar olie al wel lekker op temperatuur gehad.
Voor de 1e start met de nieuwe lagers wel even de bobines los gegooid zodat hij niet aan zou slaan.
Dit om eerst even goed oliedruk op te bouwen voordat ik hem echt zou starten.
Daarna was het weer starten en lopen
Van 't weekend worden er de eerste 150/200 km mee gereden maar wel eerste paar honderd km rustig aan.
In de loop van volgende week weer ff op de brug zetten om te kijken of er niks lekt.
Laatste paar fotootjes van het project
En uiteraard even de plastic delen even opgefrist
Kennelijk zweeft er een pak stof binnen m'n werk rond want hele auto zat er mee vol. Dus van de week ook nog maar afspuiten/wassen voor de meet zondag
Eerst alles onder kap vrij gemaakt, luchtfilterhuis, visco, interieurfilterbak en alle losse afdekkappen weg gehaald. Onder de auto uiteraard ook het hele spul weg aan afdekplaten. De riem ook los gehaald omdat de stuurpomp aan de kant moest voor een boutje.
Alleen zaten er ook 2 boutjes op een behoorlijke k*t plek knap lastig bij te komen maar uiteindelijk toch gelukt. Pan was los alleen kwam ik er toch net ff achter dat hij op de SMG leidingen bleef hangen maar gelukkig was dat een steuntje los schroeven en toen kon de pan er onderuit Blok hangt nu in de kraan en het subframe ligt op de bok om voldoende werkruimte te creëren. Morgen weer verder maar ik moest gewoon 1 lagerkap demonteren omdat ik te nieuwsgierig was...
Hier een paar foto's. Niet echt veel kunnen maken. Geen succes als je pikzwarte en vette handen heb en je telefoonhoesje wit is
Geen idee waarom deze op zn kop staat...
En de lagerkap met lager van de 6e cilinder met daarnaast het bovenste lager. De koperkleur is al zichtbaar dus het is zeker geen overbodige luxe!
Morgen weer verder. Nu iets meer dan 3 uurtjes kunnen sleutelen. Dat is wel het enige nadeel aan een put... je moet elke keer die klote trap op en af struinen.
Even een update. Auto loopt nog niet omdat ik vrijdag wat uitzoekwerk tussendoor kreeg op mn werk dus al met al anderhalf/ 2 uur niet eraan gewerkt heb. Niet zo'n ramp want ik maak hem morgenavond af omdat ik zaterdag een dagje in Amsterdam was.
De nieuwe lagers zitten er in en de carterpan zit er weer onder, stuurpomp weer op zn plek, subframe + stabi er weer onder en het blok ligt ook weer op de vooras. Morgenavond staat die weer op z'n eigen wielen
Nu is het nog alleen even peilstok terug steken en de losse aanbouwdelen onder de motorkap terug monteren. Dan nieuw filter en olie erop en dan kan die weer lopen
Weer even wat foto's
Staat weer op z'n kop...
En de gepensioneerde lagers
Bovenste lager van de 1e cilinder. De koper kleur is al zichtbaar in het midden van het lager! Cilinder 2 was er net zo aan toe. Bij de overige 4 cilinders zat het nog aan de buitenkant maar het zou niet tot de 2 ton goed gegaan zijn lijkt mij.
Hij staat weer thuis in de garage
Nog niet echt gereden, 15 km ongeveer denk ik maar olie al wel lekker op temperatuur gehad.
Voor de 1e start met de nieuwe lagers wel even de bobines los gegooid zodat hij niet aan zou slaan.
Dit om eerst even goed oliedruk op te bouwen voordat ik hem echt zou starten.
Daarna was het weer starten en lopen
Van 't weekend worden er de eerste 150/200 km mee gereden maar wel eerste paar honderd km rustig aan.
In de loop van volgende week weer ff op de brug zetten om te kijken of er niks lekt.
Laatste paar fotootjes van het project
En uiteraard even de plastic delen even opgefrist
Kennelijk zweeft er een pak stof binnen m'n werk rond want hele auto zat er mee vol. Dus van de week ook nog maar afspuiten/wassen voor de meet zondag
Zoals de M3 de fabriek uit reed eind 2003RobertRvZ schreef: Het moment dat ik de auto van het slot af haal en de SMG pomp hoor, vanaf dat moment komt er een glimlach op mn gezicht die er pas weer af gaat als de auto uit het zicht is (garagedeur dicht) Wat een bijzondere auto is het toch. De permanente zware 6-cilinder roffel in het interieur...
BMW E46 M3
Motor : S54
Vermogen : 343PK
Transmissie : SMG
Kleur : A08 : SILBERGRAU METALLIC
Bekleding : Teilleder W.N/ ZWART (N5SW)
S8SP Control unit CO2
S210 Dynamic stability control III
S249 Multifunction f steering wheel
S403 Glass roof, electrical
S428 Warning triangle and first aid kit
S431 Interior rear-view mirror with auto dip
S459 El. front seat adjustment w. memory
S473 Armrest front
S490 Adjustment, seat-backrest width
S494 Seat heating driver/passenger
S502 Headlight cleaning system
S508 Park Distance Control (PDC)
S520 Fog lights
S521 Rain sensor
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S548 Kilometre speedo
S550 On-board computer
S663 Radio BMW Professional CD
S672 CD changer for 6 CDs
S710 M leather steering wheel
S775 Headlining anthracite
S785 White direction indicator lights
S793 Sequential M Gearbox Drivelogic
L801 NATIONAL VERSION GERMANY
S851 Language version German
S863 Dealer List Europe
S879 Operating instructions German
S915 Omission of outer-skin preservation
S946 BERUECKSICHTIGUNG PREISABHAENGIGK.
Robert namens het Forum Proficiat en nog vele jaren met deze heerlijke BMW M3