TV Reportage over AFS problemen

Filmpjes en interessante link`s, BMW gerelateerd.
Plaats reactie
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

http://www.swr.de/marktcheck/gefaehrlic ... index.html
Reportage van consumentenprogramma op de Duitse TV van gisteravond over de structurele (en gevaarlijke) problemen met AFS (Active Front Steering) bij BMW's.
Korte samenvatting: onbestuurbare auto's, BMW kan probleem niet oplossen, zeker 2 lopende rechtszaken en (vreemd genoeg) nog geen terugroepactie.
Voor de mensen met AFS in hun auto goed de uitkomst hiervan even te volgen lijkt me.


BMW335dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 979
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:27
Type Auto: M4 COMP. SAKHIR ORANGE 2
Locatie: Amsterdam

Top jhis5h, ik heb er regelmatig last van dat hij het stuur wil overnemen maar dan ook echt krachtig naar links of rechts super irritant.
Thanks
Gewoon lekker genieten :Mpower: :koffie:
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

????????????????????????????????????????????????????????

WTF :shock:

vergis je je niet met spoorzoekende wielen? dat hebben BMW's relatief veel nl.
BMW335dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 979
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:27
Type Auto: M4 COMP. SAKHIR ORANGE 2
Locatie: Amsterdam

Spoorzoekende wielen, dat woord zocht ik inderdaad heb jij daar ook last van Nick, is gewoon alsof er een geest je stuur overneemt en zwaar aan het vechten bent met corrigeren.

Ik moet wel bij zeggen dat ik het heb waar veel vrachtwagen verkeer is binnenstad bvb en in bochten richting een stoplicht zeg maar waar veelal geremd wordt.
Gewoon lekker genieten :Mpower: :koffie:
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Voor de duidelijkheid: dat is niet waar het in de reportage over gaat.
Het gaat om echte storingsmeldingen van AFS (gele stuurwiellampje in dashboard) en als je dan echt pech hebt staat je stuurwiel ineens 90graden scheef...
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Dat is een wel heel enge levensgevaarlijke issue zeg..

blijkt maar weer dat TTIP niet zo heel gek is, want je ziet zo vaak dat er dingen in Amerika qua coulance (bedrijf vs. particulier) wél geregeld worden en hier niet. Welk continent is nou lobby-gestuurd...

@330D, ben geen technicus maar je krijgt in de gemiddelde BMW erg veel feedback van de weg en het stuurt fijn, denk dat dit dat een bijkomstigheid is hiervan

zwaardere/grotere wielen kunnen 'helpen' (minder spoorgevoelig), maar dit betekent ook minder 'lekker' sturen vaak. Het kan ook verschillen per band denk ik

vind dit persoonlijk niet erg, maar op een weg met plassen en spoorvorming raad ik idd aan om beide handen aan het stuur te houden :mrgreen:
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

@Nick: TTIP is gunstig (en gemaakt) voor bedrijven, zeker niet voor consumenten. Nog los van het feit dat het een totaal ondemocratisch verdrag is, maar dat zijn discussies voor ander forums.
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Als er iets ondemocratisch is is het dat hele EU an sich... 001

maar dit roept idd hele andere discussies op :Hosanna:

vind dit iig erg slecht dat dit kan hier van zo'n fabrikant :yuck:
Gebruikersavatar
Kubus123
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 jan 2015, 17:27
Type Auto: F32 420i

Hmm interessant om te volgen... Ik heb ook AFS en ook bij mij veel spoorvorming, iets meer als mijn vorige BMW zonder AFS.

Ze gingen er prat op dat met een constructie van AFS (ingevoerd met E60/E9x) dat het zelfs mogelijk is dat de wielen gedraaid worden zonder aan het stuur te draaien. Mooie marketing maar nu lijkt dit helaas waarheid te zijn.

Ik ga het zeker volgen!
335i E92 DCT Individual Feuer Orange / JB4 G5 / VSRF DP / IC:http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=14792
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Dat is toch juist een reden om het niet op je auto te willen hebben? En het zal je stuurgevoel in bochten ook geen goed doen. Vreemde optie vind ik het.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
Gebruikersavatar
DvG
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 jun 2013, 12:13
Type Auto: 335i E90. - F21 118i Msport Shadowline
Locatie: Rotterdam

Op mijn E90 335 werkt het fantastisch. Ik zou niet zonder willen.
De breedset spoort soms maar dan zie je op de weg duidelijk sporing.
Het gevoel en gedrag zijn subliem..hoop dat het zo blijft!
Dave E90 335i -M Paddle shifter - AFS - Ohlins / m3 suspension - Style 269 19" performance - M4 380mm brakes,
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Serieus dingetje dus...

...moet er eerlijk gezegd niet aan denken als de Aktivlenkung op zo'n Eifel- of Alpenritje uitvalt.

Was/Is ook echt zo'n optie die er van mij niet op had hoeven zitten eerlijk gezegd. Links om of rechts om (sorry guys... :wink: ) heeft dit voor mij niet echt veel meerwaarde t.o.v. de normale stuurinrichting.

@John: Als je de optie uitschakelt via coding, kan het fenomeen zich dan nog wel voordoen? Of wordt dat extra planetair tandwielstelsel dan ook echt uitgeschakeld zodat dit niets meer kan uitrichten?
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Volgens mij heb ik net niet op me BMW maar bij de andere twee eigenlijk nooit last van gehad. Ben benieuwd naar de uitspraak.
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

@Joop: Je kunt (theoretisch) van AFS EPS (Servotronic) maken via codering (zie http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 12&t=14140)
Dan is het alleen nog een electronische stuurbekrachtiging en is de 'zelfstuur' functie uitgeschakeld.
Plaats reactie

Terug naar “Video's & Links”