BMW Ring Guide / Info m.b.t. het rijden op de Ring

Filmpjes en interessante link`s, BMW gerelateerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Nürburgring bijlage van Sport Auto met de beschrijving van de Ideallinie op de Nordschleife:
The Nordschleife line van BMW Fahrertraining


Beschrijving van de Ideallinie: http://www.nordschleife-erfahren.de/str ... chreibung/

Met daarin twee documentjes:
- Fahrerhandbuch Nürburgring-Nordschleife mit Plänen, Infos und Ideallinie in PDF-formaat
- Plan der Nürburgring Nordschleife mit Ideallinie und Streckeninfos in PDF-formaat
- Veilig de Ring over (engels-talig)

Rondje Ring in een Megane RS uitgelegd door een instructeur van RSR Nürburg:




Rondje Ring in beeld uitgelegd dmv 'Instructievideootje' van Sascha Maassen in de GT3 Cup...:






...dan nog wat tips van een ervaren Ringrijder (enkele honderduizende Ringkm's) en tevens instructeur bij de Scuderia Hanseat, Dick Hoekendijk.

De 8 overlevingsregels

"Schroom dus niet om dit lijstje op je dashboard te plakken!" :wink:
Driving Fun schreef:Inhalen en ingehaald worden
Als je ingehaald wordt, maak dan alleen plaats als je de boel kunt overzien en je niet te ver van de ideale lijn af moet. Neem geen enkel risico om op plekken te gaan rijden waar je geen overzicht hebt. Een goed voorbeeld is langer rechts blijven rijden op Schwedenkreuz. Als je dat verkeerd aanpakt ga je namelijk dood. Echter, ook als snellere deelnemer kun je jezelf in groot risico brengen door op de heuvel voor Schwedenkreuz links te rijden. Ook die plek is levensgevaarlijk.

Duidelijkheid
Zorg ten alle tijden voor duidelijkheid aangaande een inhaalactie.

Pas op voor Polo’s
Laat je vooral met je M3 niet opnaaien als er een Polo TDI voorbij komt. Er zal altijd iemand sneller zijn.

Het is geen race
Kom je ergens niet voorbij laat je gewoon een gaatje vallen en haal even diep adem. Het is geen race dus maak je niet druk.

73 bochten
De Nordschleife heeft circa 73 bochten. Sommige daarvan merk je alleen op snelheid. Denk daar dus aan als je gaat rijden in een snellere auto dan je gewend bent.

Pas op voor je remmen
Zeker beginners slopen vaak hun remmen vanwege de korte acceleratie momenten en dan weer overdreven remmen voor een voor hun onoverzichtelijke situatie. Dit kan in zeer korte tijd voor overhitte remmen zorgen.

Kom met een langzame auto
Beginners zouden eigenlijk eerst met maximaal 110pk de Nordschleife opmoeten gaan. Lukt dat niet? Rij dan met je pk-monster alsof je 110 pk hebt. Leer je veel meer van dan met angstzweet in de bilnaad op het max van je toppen sturen.

Schakel op
Zeker de bekende wannabees rijden vrijwel overal in een te lage versnelling. Hierdoor krijg je een veel te nerveus weggedrag en ben je onder de streep alleen maar langzamer.

Nog een informatief plaatje:

Afbeelding


EDIT 27-09-'15 (Joop): links en info in deze post bijgewerkt.


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Marc
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 14738
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:24
Type Auto: E71 BMW X6 50i Xdrive
Locatie: Rosmalen

Mooie post :ja:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Nice! Waardevol document! :ja:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

LiQuiD schreef:Nice! Waardevol document! :ja:
+1 :ja:
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Inderdaad een helder, kort en bondig naslagwerk; Ik heb 'm al vele mensen meegegeven, laatst nog aan HP...

...het is overigens wel handig als je het traject al een beetje kent, dan weet je tenminste waar je op moet focussen.


Dit geef ik meestal de mensen als 'huiswerk' mee als ze voor het eerst naar de Ring gaan:

The Nordschleife Line

Instructievideootje van Sascha Maassen in de GT3 Cup...:




Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Syfodias
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 629
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:45
Type Auto: F36 4-serie Gran Coupe
Locatie: Den Haag

Vet hoor, ff uitprinten en als huiswerk in het koppie stampen!
wally
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1166
Lid geworden op: 19 apr 2011, 20:16
Type Auto: 330i

Ik heb al zoooo vaak zo'n filmpjes gezien maar het lukt me nog steeds niet om de bochten te herkennen.
Lastig en gevaarlijk circuit
Gebruikersavatar
Marc
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 14738
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:24
Type Auto: E71 BMW X6 50i Xdrive
Locatie: Rosmalen

wally schreef:Ik heb al zoooo vaak zo'n filmpjes gezien maar het lukt me nog steeds niet om de bochten te herkennen.
Lastig en gevaarlijk circuit
+1!
Afbeelding
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Idd Joop, nog bedankt
PjV
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 761
Lid geworden op: 16 nov 2010, 14:49
Type Auto: BMW E36 325i, Mini Cooper Coupé S, Noble M12
Locatie: GLD * 2 (GeLDerland & Greater LonDon)

Nog een video voor beginners, zoals ik.
Op Bridge To Gantry.com vind je nog meer nuttige info.

I HAVE SEXDAILY.
I MEAN, DYSLEXIA.
FCUK!
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

leuk nuttig filmpje :ja:
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Altijd handig.... begin december staat weer op het program.... :ja:
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

highperformance schreef:Altijd handig.... begin december staat weer op het program.... :ja:
met of zonder e30? John
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

335RiCK schreef:
highperformance schreef:Altijd handig.... begin december staat weer op het program.... :ja:
met of zonder e30? John
Ben nu de zwarte met groene accenten aan het afronden (http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=171" onclick="window.open(this.href);return false;), dus (als het goed is, je weet het blijkbaar nooit) met E30. Moeten alleen wel zachtere veren onder (Chiel Bos). Nu zitten er veren onder die 170 kg (per cm.) ingaand dempen. Mega stug, nietheel geschikt voor de Ring en al helemaal niet op de openbare weg (niertechnisch zeg maar). Om nog te zwijgen over de drempelvrees van de onderkant van de auto (en dus mijn portemonnee).
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

...dan nog wat tips van een ervaren Ringrijder (enkele honderduizende Ringkm's) en tevens instructeur bij de Scuderia Hanseat, Dick Hoekendijk.

De 8 overlevingsregels

"Schroom dus niet om dit lijstje op je dashboard te plakken!" :wink:
Driving Fun schreef:Inhalen en ingehaald worden
Als je ingehaald wordt, maak dan alleen plaats als je de boel kunt overzien en je niet te ver van de ideale lijn af moet. Neem geen enkel risico om op plekken te gaan rijden waar je geen overzicht hebt. Een goed voorbeeld is langer rechts blijven rijden op Schwedenkreuz. Als je dat verkeerd aanpakt ga je namelijk dood. Echter, ook als snellere deelnemer kun je jezelf in groot risico brengen door op de heuvel voor Schwedenkreuz links te rijden. Ook die plek is levensgevaarlijk.

Duidelijkheid
Zorg ten alle tijden voor duidelijkheid aangaande een inhaalactie.

Pas op voor Polo’s
Laat je vooral met je M3 niet opnaaien als er een Polo TDI voorbij komt. Er zal altijd iemand sneller zijn.

Het is geen race
Kom je ergens niet voorbij laat je gewoon een gaatje vallen en haal even diep adem. Het is geen race dus maak je niet druk.

73 bochten
De Nordschleife heeft circa 73 bochten. Sommige daarvan merk je alleen op snelheid. Denk daar dus aan als je gaat rijden in een snellere auto dan je gewend bent.

Pas op voor je remmen
Zeker beginners slopen vaak hun remmen vanwege de korte acceleratie momenten en dan weer overdreven remmen voor een voor hun onoverzichtelijke situatie. Dit kan in zeer korte tijd voor overhitte remmen zorgen.

Kom met een langzame auto
Beginners zouden eigenlijk eerst met maximaal 110pk de Nordschleife opmoeten gaan. Lukt dat niet? Rij dan met je pk-monster alsof je 110 pk hebt. Leer je veel meer van dan met angstzweet in de bilnaad op het max van je toppen sturen.

Schakel op
Zeker de bekende wannabees rijden vrijwel overal in een te lage versnelling. Hierdoor krijg je een veel te nerveus weggedrag en ben je onder de streep alleen maar langzamer.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “Video's & Links”