Pffff een hoop huiswerk weer
Hoop voordat de winterbandjes erop moeten ook nog langs de ring te gaan. Vorig jaar met de winterwielen een rondje gedaan maar dat was alsof je op ijs reed!
BMW Ring Guide / Info m.b.t. het rijden op de Ring
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Met de winterwielen eronder zou ik ook niet zo heel snel doen...
...aan de andere kant lijkt het dan wel net alsof je op een natte baan rijdt, met de winterset op een droge NS.
Gister ook nog langsgeweest. Lekker vroeg vertrokken, dus ook lekker vroeg de baan op. De baan was echter nog goed nat, de bochten in de schaduw helemaal en ook nog eens voorzien van die heerlijke 'glijbladeren'...
...ook eens ervaren hoe dat rijdt. Eerste rondje even afgetast achter een A3'tje die er die ochtend al eerder overheen was gekomen zo te zien; tweede rondje ging al makkelijker en met meer vertrouwen, al begon de achterkant in een paar korte bochten toch lekker te glijden. Vooral in het eerste deel (Hohenrain en Hatzenbach) is het voorzichtig op het gas de links-rechts-combinaties door. Ook bij de Mutkurve maar even het rempedaal lichtjes aangetikt, die bij droog volgas is (althans in mijn 330i'tje...). Tweede rondje liep een gele 458 met Russische platen langzaam op me in, 'k gaf 'm nog de ruimte om voorbij te gaan, maar hij wilde (of kon) er niet langs, waardoor je toch weer licht gaat lopen pushen om 'm niet te veel op te houden. Eerder dat rondje ook al een 458 Spyder ingehaald op Hedwigshöhe. Posers of hun vermogen bij dit soort omstandigheden toch niet helemaal lekker weggezet krijgen? Laten we het op het tweede houden. Het bleeft tricky.
Daarna even een bak koffie met Apfelkuche genuttigd bij 'Paddock' in Nürburg en nog twee rondjes op een inmiddels bijna opgedroogde baan gedaan. Grofweg geteld schiet je toch al snel een 1,5 tot 2 minuten sneller op in zo'n ronde. Als het rustiger is, is het rijden op een natte baan eigenlijk best vermakelijk en leerzaam. Je leert eigenlijk nog netter je bochten te nemen. Te agressief insturen levert direct onderstuur op, te vroeg op je gas direct overstuur.
Nog een paar foto's van gisteren (voor zover ik ze terug heb kunnen vinden, het moeten er meer zijn).
O ja: John, volgende keer gaan we het even iets beter communiceren . Ik zag achteraf dat Peet ook in het land was, die had wellicht ook nog graag mee gewild. Al was het enkel om het ritje door de Eifel na de rondjes op de Ring.
Onderweg nog even van een alcoholvrije Witte versnapering bij de jachthaven van Treis-Karden op het terras van het paviljoen (ook tussenstop van onze forumrit in April dit jaar).
...aan de andere kant lijkt het dan wel net alsof je op een natte baan rijdt, met de winterset op een droge NS.
Gister ook nog langsgeweest. Lekker vroeg vertrokken, dus ook lekker vroeg de baan op. De baan was echter nog goed nat, de bochten in de schaduw helemaal en ook nog eens voorzien van die heerlijke 'glijbladeren'...
...ook eens ervaren hoe dat rijdt. Eerste rondje even afgetast achter een A3'tje die er die ochtend al eerder overheen was gekomen zo te zien; tweede rondje ging al makkelijker en met meer vertrouwen, al begon de achterkant in een paar korte bochten toch lekker te glijden. Vooral in het eerste deel (Hohenrain en Hatzenbach) is het voorzichtig op het gas de links-rechts-combinaties door. Ook bij de Mutkurve maar even het rempedaal lichtjes aangetikt, die bij droog volgas is (althans in mijn 330i'tje...). Tweede rondje liep een gele 458 met Russische platen langzaam op me in, 'k gaf 'm nog de ruimte om voorbij te gaan, maar hij wilde (of kon) er niet langs, waardoor je toch weer licht gaat lopen pushen om 'm niet te veel op te houden. Eerder dat rondje ook al een 458 Spyder ingehaald op Hedwigshöhe. Posers of hun vermogen bij dit soort omstandigheden toch niet helemaal lekker weggezet krijgen? Laten we het op het tweede houden. Het bleeft tricky.
Daarna even een bak koffie met Apfelkuche genuttigd bij 'Paddock' in Nürburg en nog twee rondjes op een inmiddels bijna opgedroogde baan gedaan. Grofweg geteld schiet je toch al snel een 1,5 tot 2 minuten sneller op in zo'n ronde. Als het rustiger is, is het rijden op een natte baan eigenlijk best vermakelijk en leerzaam. Je leert eigenlijk nog netter je bochten te nemen. Te agressief insturen levert direct onderstuur op, te vroeg op je gas direct overstuur.
Nog een paar foto's van gisteren (voor zover ik ze terug heb kunnen vinden, het moeten er meer zijn).
O ja: John, volgende keer gaan we het even iets beter communiceren . Ik zag achteraf dat Peet ook in het land was, die had wellicht ook nog graag mee gewild. Al was het enkel om het ritje door de Eifel na de rondjes op de Ring.
Onderweg nog even van een alcoholvrije Witte versnapering bij de jachthaven van Treis-Karden op het terras van het paviljoen (ook tussenstop van onze forumrit in April dit jaar).
- highperformance
- VIP Driver
- Berichten: 9970
- Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
- Type Auto: F30 330E
- Locatie: Den Haag
Volgende keer idd ff de communicatie upgraden. Heerlijke zondag gehad hoor, maar met een 325i cabrio over de Ring lijkt mij wel epical
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
's Ochtends was het tot pak 'm beet 11.30u nog wel lekker rustig. Daarna werd het flink drukker en ja hoor: een kwartier - twintig minuten later zat de baan weer lekker dicht.
Is in de weekenden al snel te druk als het een beetje goed weer is. Ben maar snel een rondje gaan rijden, was op een aantal stukken weer heerlijk vegend de bochten door bij die haarspelbochten en korte haakse bochten met al dat gladde asfalt (nat, schaduw en bladeren)
Is in de weekenden al snel te druk als het een beetje goed weer is. Ben maar snel een rondje gaan rijden, was op een aantal stukken weer heerlijk vegend de bochten door bij die haarspelbochten en korte haakse bochten met al dat gladde asfalt (nat, schaduw en bladeren)
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
- highperformance
- VIP Driver
- Berichten: 9970
- Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
- Type Auto: F30 330E
- Locatie: Den Haag
Ik kan dat van mijn eerste keer ook nog herinneren. Toen was de baan het eerste uur dicht vanwege mist en vorst. Toen het open ging was het opvallend rustig. Achteraf begreep ik waarom. Snel de hulpmiddelen weer aan en alleen maar zien brandenJoop schreef:'s Ochtends was het tot pak 'm beet 11.30u nog wel lekker rustig. Daarna werd het flink drukker en ja hoor: een kwartier - twintig minuten later zat de baan weer lekker dicht.
Is in de weekenden al snel te druk als het een beetje goed weer is. Ben maar snel een rondje gaan rijden, was op een aantal stukken weer heerlijk vegend de bochten door bij die haarspelbochten en korte haakse bochten met al dat gladde asfalt (nat, schaduw en bladeren)
-
- Being a part of it
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 02 okt 2012, 20:07
Misschien een repost maar deze pdf van autosport is heel duidelijk te lezen, tips en tricks over de beste lijn over de ring.
http://www.bimmerfile.com/2008/05/01/of ... /#more-225
Dit jaar nog 1x'tje naar de ring, eind van de maand (28e?)
http://www.bimmerfile.com/2008/05/01/of ... /#more-225
Dit jaar nog 1x'tje naar de ring, eind van de maand (28e?)
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:06
- Type Auto: BMW E91 330i
Jaap, hoogst waarschijnlijk ga ik zondag de 28e ook naar de Ring!!
Zodra ik definitief ga, dan laat ik het je weten...
Betaal ik het rondje als ik shotgun mee mag rijden in die brute wagen van je broer!!
Zodra ik definitief ga, dan laat ik het je weten...
Betaal ik het rondje als ik shotgun mee mag rijden in die brute wagen van je broer!!
Nieuwe E91 330i :
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16780
Oude E90 320d:
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php ... 98#p232698
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16780
Oude E90 320d:
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php ... 98#p232698
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:06
- Type Auto: BMW E91 330i
Ja daar hangt het bij ons ook vanaf, de hele dag daar in de zeikregen staan is toch altijd minder en ook minder om te kijken/rijden op de baan. Leuk!! Hoop dat het een droge en zonnige dag wordt
Nieuwe E91 330i :
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16780
Oude E90 320d:
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php ... 98#p232698
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16780
Oude E90 320d:
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php ... 98#p232698
-
- Seriously addicted
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 14:49
- Type Auto: BMW E36 325i, Mini Cooper Coupé S, Noble M12
- Locatie: GLD * 2 (GeLDerland & Greater LonDon)
(Geleend van JordanVXR @ Pistonheads)
Mods, indien dit niet in de juiste sectie staat, dan bij deze het verzoek en toestemming om het te verplaatsen(Borrowed from D lomas @ http://www.bridgetogantry.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
With the usual lack of fanfare and PR, the Nürburgring management have released the Nordschleife public session ticket prices for 2013. They are as follows:
Lapticket prices for Nordschleife Touristenfahrten from January 1st, 2013:
1 lap: 26,- € (same price as 2012)
4 laps: 97,- € (€2 more than 2012)
9 laps: 202,- € (€5 more than 2012)
25 laps: 499,- € (€9 more than 2012)
Season ticket price:
Unlimited laps: €1475,- € (€30 more than 2012)
(N.B. The Jahreskarte is per driver, and cannot be shared)
The magic number for 2013 is 72... if you're planning on driving any more laps than that, then you should just buy a year ticket!
I HAVE SEXDAILY.
I MEAN, DYSLEXIA.
FCUK!
I MEAN, DYSLEXIA.
FCUK!
-
- Seriously addicted
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: 02 jan 2012, 22:38
- Type Auto: e91 '06 zwart
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Lijkt me geweldig om hier een keer een rondje te rijden... maar ben bang dat ik dan te competitief word en mijn auto de berm in rijd
Wie heeft de komkommer eigenlijk uitgevonden?
- highperformance
- VIP Driver
- Berichten: 9970
- Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
- Type Auto: F30 330E
- Locatie: Den Haag
Haha, de terughoudend krijg je vanzelf als je er bent. En anders koop je een raghok met kooi voor € 1000,00. Is die dubbel dan maakt het niet uit.Bartholometicus schreef:Lijkt me geweldig om hier een keer een rondje te rijden... maar ben bang dat ik dan te competitief word en mijn auto de berm in rijd