Op zoek naar een E91, waar op te letten?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Joep84
Just getting started
Just getting started

21 feb 2021, 20:12

Hoi Allemaal,

Ik ben Joep en heb me net hier aangemeld omdat de kans groot is dat ik een E91 wil gaan kopen maar ik met wat vragen zit (hopelijk zit ik hiervoor in het juiste deel van het forum)

In de zoektocht naar een andere auto kwam ik bij de E91 uit welke me zo op het eerste gezicht erg aanspreekt maar ik heb nog nooit een BMW gehad dus zit met wat vragen.

Waarschijnlijk zal het een 318 of een 320 worden, zijn deze motoren een beetje te doen qua betrouwbaarheid of zijn er een aantal zwakke plekken?
(Ik heb ook nog gekeken voor een Audi A4 van dezelfde leeftijd, maar de TFSI motoren staan niet bepaald goed te boek)

Wat zijn algemene punten en zwakke plekken om op te letten bij dit model auto?

Is er aan deze auto zelf nog wat te sleutelen of moet ik voor elk dingetje straks naar de dealer?
Ik ben namelijk zelf echt wel handig en vind het leuk om aan mijn auto (en motor) te doen en het spaart wat kosten uit, voor de dingen die ik niet kan of wil doen laat ik doen door een universele garage hier in de buurt en het zou wat dat betreft fijn zijn als dat met een eventuele nieuwe auto ook weer op deze manier zou kunnen.

Aangezien de modernere auto's tegenwoordig vol elektronica zitten is het vaak nodig om allerlei zaken uit te lezen/aan te passen via software. Mij mijn vorige auto's had ik daar de spullen voor en hoefde ik dus niet als er eens een storing was meteen naar de dealer, is dit bij de E91 ook weer mogelijk?

Ik had het laatst met iemand erover en vertelde dat mijn budget voor een nieuwe auto tussen de 7500 en 10000 euro ligt waarop er gezegd werd dat ik in die prijsklasse beter niet voor zo'n auto kon gaan, maar bijvoorbeeld beter een mazda 6 oid kon kopen voor dat geld.
Mij lijkt het budget wel voldoende maar ben benieuwd of hier iemand er iets zinnigs over kan zeggen?

Ik ben heel benieuwd of jullie me wat meer op weg kunnen helpen 001 001

Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: F36 420i & E81 118i

25 feb 2021, 16:58

Hi Joep,

Zoals Ray al aangaf, ketting en geleiders, bobines, injectoren, NOx-sensor(en), tankontluchtingsklep zijn dingen die met regelmaat kapot gaan. Advies voor die punten is eigenlijk (al dan niet) preventief vervangen, zeker bij de leeftijd die de auto's nu krijgen. Verder qua onderhoud goed op de bougies letten, toch wel iedere 60.000km. Als je gaat proefrijden en je hoort een serieuze ratel, dan is dit vaak de ketting. Maar schrik niet, de 318i en 320i zullen voor geen meter klinken, de N43 staat niet bekend om zijn fijne motorgeluid. Ik heb een 118i en naast de 420i (ook een 4 cilinder maar dan een stuk later) klinkt de 118i als een doos knikkers. Zelfs na alles hierboven al vervangen te hebben.

De ketting is toch wel de meest kritische, deze kan bij extreme gevallen de hele boel stukslaan als deze breekt. De geleiders breken af, vallen in het carter met alle gevolgen van dien. Deze kunnen dan in de oliekanaaltjes terecht komen, of kanaaltjes blokkeren etc., waardoor je dus in feite zeer veel (extra) slijtage op kunt lopen. Bobines en injectoren zou ik vervangen indien er een storing is, of preventief natuurlijk. Hetzelfde voor de NOx-sensor. Deze kun je dan weer vervangen door een zogenaamde NOx-emulator die een veel langere levensduur heeft en ongeveer net zoveel kost. Voordeel is wel dat een groot deel van het aanbod 318i en 320i de ketting al vervangen heeft gehad, gezien de kilometerstand.

Verder zijn er bij de E90/E91 niet echt systematisch problemen. Ze roesten zo goed als niet, het interieur blijft, op de zachte plastic gecoate onderdelen na, vrij netjes en zijn er weinig elektrische storingen. Wellicht heb je hier wat aan? :ja:
MartinBMW
Being a part of it
Being a part of it
Type Auto: BMW 420i coupé M-sport LCI

25 feb 2021, 19:26

Jeremy heeft eigenlijk het belangrijkste allemaal al samengevat. Vooral bij het starten van de koude motor moet je goed opletten op eventuele bijzonderheden(is mijn ervaring). Er kunnen dan (voor)tekenen voordoen zoals, schommelend stationair toerental, moeilijk starten, en/of rare bijgeluiden.

Wat betreft de elektronica, er zijn diverse mogelijkheden om je auto uit te lezen, en ook om de auto te personaliseren door te coderen.
Freude am fahren :Mpower:
BMW 3er Coupé LCI -------> BMW 4er Coupé M-sport LCI
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”