Goedeavond,
al een tijdje ben ik op zoek naar een E90. In eerste instantie naar een 325i of 330i maar als ik kijk naar het aantal kilometers dat ik de afgelopen jaren gemiddeld per jaar gereden heb, dan is een diesel wellicht een betere keuze. De kans zit er ook in dat ik volgende jaar meer kilometers ga maken.
Ik kijk naar auto's (325d of 330d) tussen 2006 en 2009 met een kilometerstand tussen de 150.000km en 220.000km.
Ik heb zelf al een kort lijstje van punten van aandacht maar die zal niet compleet zijn:
- Roetfilter
- Swirlkleppen
- EGR klep
- Turbo (?)
-
Op welke onderdelen moet ik letten bij die kilometerstand of ze vervangen zijn? Of nog vervangen moeten worden (op korte termijn)?
Dank je wel alvast
Punten van aandacht bij 325d of 330d
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Koppeling / vliegwiel bij handbak (1100€ kostte het bij mij, 190,000km).
Switlkleppen zitten bij de m57n2 alleen in auto's met automaat, handballen hebben geen swirlkleppen. Welke motor je hebt is afhankelijk van het bj.
Turbo zou nog niet aan de beurt mogen zijn, ook erg klep niet maar hangt er sterk vanaf wat voor verkeer er mee gereden is. Hetzelfde geldt voor roetfilter, mijne kan nog 68,000km mee volgens ISTA, met de teller nu op 220k. Ik weet dat er heel veel snelweg mee is gereden en dat doe ik nu zelf ook.
Er gaat bij die leeftijd/tellerstand nog weleens een gloeibougie stuk.
Aux waterpomp ook (€120)
Switlkleppen zitten bij de m57n2 alleen in auto's met automaat, handballen hebben geen swirlkleppen. Welke motor je hebt is afhankelijk van het bj.
Turbo zou nog niet aan de beurt mogen zijn, ook erg klep niet maar hangt er sterk vanaf wat voor verkeer er mee gereden is. Hetzelfde geldt voor roetfilter, mijne kan nog 68,000km mee volgens ISTA, met de teller nu op 220k. Ik weet dat er heel veel snelweg mee is gereden en dat doe ik nu zelf ook.
Er gaat bij die leeftijd/tellerstand nog weleens een gloeibougie stuk.
Aux waterpomp ook (€120)
- EPK91
- Beyond salvation
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: 08 sep 2015, 10:23
- Type Auto: BMW E87M
bij 220dkm komen er wel weer andere zaken aan:
- schokdempers
- schijven rondom
- draagarmen (of alleen rubbers)
roetfilter bij mij ook bij 225000
turbo niks aan de hand nog, nu 267000 gelopen.
- schokdempers
- schijven rondom
- draagarmen (of alleen rubbers)
roetfilter bij mij ook bij 225000
turbo niks aan de hand nog, nu 267000 gelopen.
Het maakt mij geen bal uit welk merk auto ik rij... als het maar een BMW is.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Als je wilt gaan tunen, zou ik de 325d met 3.0l motor kiezen. Is goedkoper dan de 30d in aanschaf, waardoor je weer wat over houdt voor reparatie.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
De probleem swirlkleppen, die afbreken, die zitten toch in de oudere 3 serie? En niet meer in de E9x, die heeft toch al de versterkte versie van de swirlkleppen. Of heb ik het verkeerd gelezen/begrepen.BMWcoder schreef:Switlkleppen zitten bij de m57n2 alleen in auto's met automaat
Welke waterpomp wordt hiermee bedoeld? Mijn 330xD heeft een mechanische waterpomp (aangedreven door de multiriem). Ik heb nog wel een electrische, maar dat is omdat ik de standkachel functie heb. Geen idee of auto's zonder die optie ook een elektrische hebben. Wellicht voor de residual heat functie.BMWcoder schreef:Aux waterpomp ook (€120)
Wat ook een veel voorkomend probleem is, is de EGR thermostaat die het begeeft. Daardoor kan de motor niet meer goed opwarmen. Was bij mij ook een probleem. Hij lekte ook koelvloeistof, althans dat vermoedde ik. Aangezien ik niet goed kon zien of het nu van de EGR thermostaat kwam of van de gewone (die zit er schuin onder en kreeg de lekkende vloeistof er op) heb ik alles maar vervangen, EGR thermostaat, gewone thermostaat en de (mechanische) waterpomp.
BMW E92 330xD
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Swirl flaps zitten nog in de e9x series, alle modellen eigenlijk met m57 motoren.
Aux waterpomp is inderdaad voor de standfunctie. Merk je weinig van maar wordt vermoed ik ook gebruikt om turbo na te koelen als je de motor uit zet.
Egr en hoofdthermostaat klopt, gaan vaak stuk bij die leeftijd. Kvl temp checken bij het proefrijden, moet rond 88gr blijven steken. Alleen Egr thermostaat kapot blijft ie vaak in de 7x hangen. Dit kan dan weer problemen geven voor je roetfilter ivm regeneratieproces wat dan niet opgestart wordt. Motor moet daarvoor oa minstens 74gr zijn.
Aux waterpomp is inderdaad voor de standfunctie. Merk je weinig van maar wordt vermoed ik ook gebruikt om turbo na te koelen als je de motor uit zet.
Egr en hoofdthermostaat klopt, gaan vaak stuk bij die leeftijd. Kvl temp checken bij het proefrijden, moet rond 88gr blijven steken. Alleen Egr thermostaat kapot blijft ie vaak in de 7x hangen. Dit kan dan weer problemen geven voor je roetfilter ivm regeneratieproces wat dan niet opgestart wordt. Motor moet daarvoor oa minstens 74gr zijn.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
- Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90
Dit is niet waar.. ik heb namelijk een M57TÜ2 handbak met swirlflaps (die nu eruit zijn).BMWcoder schreef:Swirlkleppen zitten bij de m57n2 alleen in auto's met automaat, handballen hebben geen swirlkleppen.
Daarnaast heb ik wat minder mazzel gehad met mijn 330d ik zit nu op 250k km en naast gewoon onderhoud heb ik dit al moeten vervangen:
- 2x de EGR-Thermostaat
- Motorthermostaat
- Startmotor
En ik mijn ketting is gebroken en dit schijnt niet zoveel voor te komen bij 6-cilinder diesels echter denken ze in duitsland daar iets anders over maar in nederland komt het nagenoeg niet voor bij 6-cilinders.
Overigens zit bij mij nogsteeds de 1e koppeling erin al met al valt het dus wel mee met de reparaties mits je een beetje geluk hebt met je ketting.
Overigens over het gedeelte mbt "koop een 25d als je toch gaat tunen" houdt er wel rekening mee dat een 25d niet gelijk is aan een 30d zuigers zijn oa lichter uigevoerd en zo nog een aantal onderdelen. De 30d kan tuning beter aan omdat deze afgezien van de turbo('s) en uitlaatspruitstuk gelijk is aan de 35d.
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
OK, ik had iets specifieker moeten zijn. De m57tu2 in 25d uitvoeringen (197pk) en handbak hebben (zover ik weet) geen swirlflaps. 30d uitvoeringen (231pk) met handbak wel.
35d heeft nog sterkere motorcomponenten dan de 30d, zijn zeker niet gelijk intern in de motor dus die kan tuning daarom niet direct beter aan dan de 25d. Het is relatief. Alleen als je beide naar hetzelfde vermogen wilt hebben dan is de 30d daar beter tegen bestand. Maar normaal geeft een stage 1 op een 25d 250pk, terwijl en stage 1 op een 30d 275pk oplevert.
35d heeft nog sterkere motorcomponenten dan de 30d, zijn zeker niet gelijk intern in de motor dus die kan tuning daarom niet direct beter aan dan de 25d. Het is relatief. Alleen als je beide naar hetzelfde vermogen wilt hebben dan is de 30d daar beter tegen bestand. Maar normaal geeft een stage 1 op een 25d 250pk, terwijl en stage 1 op een 30d 275pk oplevert.