N47 - distributiekettingprobleem opgelost?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Op dit forum is veel te vinden over het het 'Kettingprobleem' bij N47 motoren. Is dat ooit definitief opgelost en zo ja, per wanneer?
M.a.w. welke E90 kun je veilig kopen?


Gebruikersavatar
Erik84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 mar 2014, 08:56
Type Auto: 335i e93

de 6 cilinders benzine die hebben dit probleem niet
Gebruikersavatar
Kubus123
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 jan 2015, 17:27
Type Auto: F32 420i

2011 kettingspanner aangepast en in 2013 definitief opgelost.
335i E92 DCT Individual Feuer Orange / JB4 G5 / VSRF DP / IC:http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=14792
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

En als het niet al te lang geleden vervangen is, zitten er als het goed is de verbeterde onderdelen in dus ben je er dan ook vanaf. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Gaat t alleen over de spanner dan? Niet de ketting zelf? De geleider (kunststof) wil ook wel s in stukken uit elkaar vallen :roll:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Kubus123 schreef:2011 kettingspanner aangepast en in 2013 definitief opgelost.
2009/2010 toch al? Met de komst van de N47D20C.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
debmw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 390
Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:22

Dacht het niet. N47 zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ik heb er op verschillende binnenlandse en buitenlandse fora over gelezen, maar zelfs de opvolger van de E9x hebben er hier en daar last van. Tot de B47 motor. Dit zijn nieuwe motor die niet aanpassingen hebben gehad op de N47.

Maar goed er zullen zat goede N47 rondrijden, en zat eigenaren die er maar niet over willen schrijven.

Succes in ieder geval.
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Het is een beetje zoals TSI en DSG bij VW. Er zijn serieus veel problemen mee, maar niet bij alle auto's. En met preventief onderhoud kun je veel ondervangen. Ik heb ook een N47 en een vorige eigenaar heeft de ketting en spanners al laten vervangen. De boel ligt er nu alweer ruim een ton op die manier op en er zijn nog geen problemen.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heel het VAG concern is een ellende geworden.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Die krijgen misschien nog meer op den donder. 008
Alsmede Porsche, Audi, BMW en Mercedes.
Kartelvorming. :yuck:

Maar dat heeft dan weer niets te maken met de ketting.
Heb zelf een 2009 lci 320d gehad en nooit problemen gehad. Ongeveer 60dkm meegereden.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Kubus123 schreef:2011 kettingspanner aangepast en in 2013 definitief opgelost.
Dat is ook wat ik begrepen heb. Bovendien moet je alles in perspectief zien, er zijn duizenden N47 verkocht en ja er zijn problemen. Maar ook heel veel zonder problemen. Volgens mij zit je met een model van 2011 of later aardig veilig. Maar wel het geluid goed in de gaten blijven houden. De LCI versie van E90 is aan de andere kant wel verlost van al de overige kinderziektes en redelijk probleemloos verder.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
Gebruikersavatar
Andre325d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 268
Lid geworden op: 19 jul 2008, 22:12
Type Auto: BMW F31 320da M sport - M Performance Power Kit
Locatie: Achterhoek

Ik heb zelf een F31 320d uit eind 2012 en bij 29.000 km is mijn gehele distributie (onder garantie) vervangen.

N47's van na 2011 hebben zoals mij is verteld, geen problemen meer met een ketting die kan breken. De distributie kan echter nog wel een hoop herrie maken. Ergens in Juni 2013 zijn er weer modificaties doorgevoerd die het ketting probleem definitief oplossen. Ik heb inmiddels meer dan 100K km gereden met de nieuwe ketting en nog steeds geen probleem.
BMW 320Da M sport - M Performance Power Kit - M Performance Brembo remmen - 20" Kelleners Munchen
debmw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 390
Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:22

Ketting zal hoogstwaarschijnlijk niet als eerst breken, maar de geleiders, die breken waardoor je motor vastloopt. En uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk je ketting toch breekt.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat had ik t hier eerder ook al over. Maar hoe zit dat dan? Zijn die geleiders altijd van kunststof of maakt dat niet uit? Waarom hoor je iedereen over de ketting, terwijl de geleiders mogelijk de echte oorzaak is?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
debmw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 390
Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:22

Ik denk zelf dat de geleiders zijn. Die zijn NL van kunststof (hard plastic). Zodra er iets rek komt in de ketting, tikt ie m kapot, dan komt er een stukje van de geleider tussen je ketting en loopt de boel vast. Maar het blijft vreemd dat er daar geen oplossing voor is gevonden. Want het is wereldwijd een groot probleem voor de N47 motoren. Wat ook vreemd is dat er zeg maar op de 10 zeker 3 hier last van hebben. Dus ook genoeg die er probleemloos mee rondrijden.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”