Dag mensen,
Ik wilde eens wat statistiek bij elkaar vegen met behulp van jullie kennis en ervaringen. Wie rijden er in een 325d, 330d of 335d e9x? (mc M57)? Ben zelf aspirant-335 M57 TU2D35 rijder uit 2007.
- auto model, motorcode, bouwjaar en huidig km stand?
- welke delen heb je vervangen (buiten reguliere motorolie/filterwisseling?)
- bij welke km stand?
- was dat preventief of correctief?
(- als je het wilt delen) hoeveel kostte dit?
Alle groter onderhoud is interessant, als de km stand er bij wordt vermeld. Vóór 200k is bij mijn wanna-have 335d in elk geval het volgende gebeurd:
116k: turbo vacuumslangen vervangen
120k: multiriem
135k: remschijven, turbo olieleiding lekkage, ruitenwissermotor achter vervangen
160k: automaat spoelen. Xenon sproeier defect, remschijven achter 2e keer
180k: schokbrekers achter, gloeibougies
200k: ABS pomp
Ben benieuwd!
Zie onderstaand de gemiddelde stats van de niet-standaard onderhoudszaken met dank aan alle bijdragen tot dusver en info die hier en daar in topics op dit forum staat.
Km stand gemiddeld op basis van de inzendingen tot nog toe:
Aantal acties per systeem (c.q. steekproef grootte), alfabetisch:
Overzicht onderhoud 335d e9x
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
E91 lijkt me niet van belang. E9X 335D wil je weten dus?
Welke blok (motorcode)? Mogelijk meer van belang (bepaalde bouwjaren).
Welke blok (motorcode)? Mogelijk meer van belang (bepaalde bouwjaren).
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Hier een 335d van 2007 met 320dkm. Ik zal eens het onderhoudsboekje erbij pakken. Vanavond/morgen ofzo, want heb nu geen zin om met dit weer naar de auto te lopen.
Maar voor mijn gevoel zijn het voornamelijk olie beurten en filters..
Maar voor mijn gevoel zijn het voornamelijk olie beurten en filters..
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Boekje is alleen zinloos boven de 160K.
Rond de 2 ton is een automaatbeurt (bv ZF) wel n aanrader. En zo komen er nog wel wat dingen bij. Preventief als je wilt voorkomen dat je klachten krijgt tussen 2 en 3 ton.
Edit: was bij 160K zie ik net.
Rond de 2 ton is een automaatbeurt (bv ZF) wel n aanrader. En zo komen er nog wel wat dingen bij. Preventief als je wilt voorkomen dat je klachten krijgt tussen 2 en 3 ton.
Edit: was bij 160K zie ik net.
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 jan 2018, 08:44
- Type Auto: 335d e91
Zag hier en daar dat de E91 dakramen/rubbers weleens wilden falen bij ouderdom, maar meer lijkt idd niet echt interessant qua verschil.Dutch79 schreef:E91 lijkt me niet van belang. E9X 335D wil je weten dus?
Welke blok (motorcode)? Mogelijk meer van belang (bepaalde bouwjaren).
Motorcode zet ik er bij in de begin post goede tip!
Mooiste is als er zéér ervaren km rijders meekijken, om een gebundeld onderhoudsvooruitzicht te maken voor de minder km ervaren bezitters.
Vers 335d M57 forum lid
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Boekje is wel zinvol, want daar schrijf ik ook alle dingen in naast die "default" ja/nee zaken.
Volgens mij heb ik hem bij 195k gekocht, nu 4,5 jaar in bezit, zie hier:
203: EGR thermostaat + Hoofd thermostaat, 60,-
206: Motorolie, interrieurfilter, luchtfilter, 130,-
208: Remschijf+blokken voor en achter + remvloeistof, 350,-
210: DPF reinigen, 500,-
211: MAF vervangen, 180,-
211: Lambda sensor, 100,-
211: EGR softwarematig uit, 75,-
212: Automaat bij ZF laten verversen, 550,-
212: Brandstoffilter, 35,- ongeveer
223: Pierburg klepjes van beide turbo's vervangen incl vacuumslangen (preventief), 100 euro dacht ik
223: Motorolie + filter, 80,-
232: 6x gloeibougie en relais, iets van 160 euro
232: Interrieurfilter + Luchtfilter, 50,-
240: EGR koeler lek, 330,-
240: Motorolie + filter + remvloeistof, 80,-
250: Olie achterdif vervangen, 10,- (was overigens nog kraak-helder)
263: Motorolie + filter + interrieurfilter + luchtfilter, 130,-
270: Kabelbreuk xenon hoogtesensor, 75,- (wegens onnodig aangeschafte sensor)
283: Motorolie + filter, 80,-
301: Motorolie + filter + interrieurfilter + luchtfilter, 130,-
310: EGR thermostaat + brandstoffilter, 60,-
Eigenlijk alles zelf gedaan, behalve DPF en Automaat reinigen. Prijzen zijn uit het hoofd en bij benadering. Ruitenwissers en banden heb ik niet bijgehouden.
Binnenkort bij de 320k zitten de achterblokken eraan te komen en remvloeistof.
Volgens mij heb ik hem bij 195k gekocht, nu 4,5 jaar in bezit, zie hier:
203: EGR thermostaat + Hoofd thermostaat, 60,-
206: Motorolie, interrieurfilter, luchtfilter, 130,-
208: Remschijf+blokken voor en achter + remvloeistof, 350,-
210: DPF reinigen, 500,-
211: MAF vervangen, 180,-
211: Lambda sensor, 100,-
211: EGR softwarematig uit, 75,-
212: Automaat bij ZF laten verversen, 550,-
212: Brandstoffilter, 35,- ongeveer
223: Pierburg klepjes van beide turbo's vervangen incl vacuumslangen (preventief), 100 euro dacht ik
223: Motorolie + filter, 80,-
232: 6x gloeibougie en relais, iets van 160 euro
232: Interrieurfilter + Luchtfilter, 50,-
240: EGR koeler lek, 330,-
240: Motorolie + filter + remvloeistof, 80,-
250: Olie achterdif vervangen, 10,- (was overigens nog kraak-helder)
263: Motorolie + filter + interrieurfilter + luchtfilter, 130,-
270: Kabelbreuk xenon hoogtesensor, 75,- (wegens onnodig aangeschafte sensor)
283: Motorolie + filter, 80,-
301: Motorolie + filter + interrieurfilter + luchtfilter, 130,-
310: EGR thermostaat + brandstoffilter, 60,-
Eigenlijk alles zelf gedaan, behalve DPF en Automaat reinigen. Prijzen zijn uit het hoofd en bij benadering. Ruitenwissers en banden heb ik niet bijgehouden.
Binnenkort bij de 320k zitten de achterblokken eraan te komen en remvloeistof.
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Zo'n lijst heb ik ook, maar die past niet in zo'n boekje
-
- VIP Driver
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
- Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90
Ik zal ook even opsommen wat er aan mijn 330d is geweest met de M57 motor.
183: aankoop
184: olie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter
186: hoofdthermostaat & egr thermostaat
199: distributie geknapt (nieuwe cilinderkop, nokassen, kettingen, lagerschalen, olie + filters en wervelklepjes gedemonteerd en afgedopt)
200: schijven + blokken achter
214: panoramadak gerepareerd
221: schijven + blokken voor
227: Startmotor vervangen
229: olie & filters
235: roetfilter gereinigd
240: gloeibougies & gloeimodule vervangen
244: carterontluchting vervangen
261: olie & filters
265: gebroken drijfstang (hoogstwaarschijnlijk als gevolg van de distributie aangezien het onderblok toen niet vervangen is)
Nagenoeg alle reparaties zelf gedaan alleen de opbouw van de motor heb ik uitbesteed. In principe zouden de M57 motoren onverwoestbaar zijn, helaas was dat bij mij niet zo desondanks zou ik zo weer een 330d/335d gekocht hebben. Het reed geweldig en power zat. Voor mij was het wel belangrijk dat de auto bij aankoop dealer onderhouden was en alle boekjes erbij zaten dat geeft een hoop meer informatie over de auto. IMO kan een auto nog zo mooi zijn, zonder boekjes laat ik hem staan. Bel zelf ook altijd even de dealer waar hij voor het laatst geweest is en vraag naar hun mening over de auto, vaak krijg je nadat je uitlegt dat je die auto mogelijk wil kopen wel wat informatie.
183: aankoop
184: olie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter
186: hoofdthermostaat & egr thermostaat
199: distributie geknapt (nieuwe cilinderkop, nokassen, kettingen, lagerschalen, olie + filters en wervelklepjes gedemonteerd en afgedopt)
200: schijven + blokken achter
214: panoramadak gerepareerd
221: schijven + blokken voor
227: Startmotor vervangen
229: olie & filters
235: roetfilter gereinigd
240: gloeibougies & gloeimodule vervangen
244: carterontluchting vervangen
261: olie & filters
265: gebroken drijfstang (hoogstwaarschijnlijk als gevolg van de distributie aangezien het onderblok toen niet vervangen is)
Nagenoeg alle reparaties zelf gedaan alleen de opbouw van de motor heb ik uitbesteed. In principe zouden de M57 motoren onverwoestbaar zijn, helaas was dat bij mij niet zo desondanks zou ik zo weer een 330d/335d gekocht hebben. Het reed geweldig en power zat. Voor mij was het wel belangrijk dat de auto bij aankoop dealer onderhouden was en alle boekjes erbij zaten dat geeft een hoop meer informatie over de auto. IMO kan een auto nog zo mooi zijn, zonder boekjes laat ik hem staan. Bel zelf ook altijd even de dealer waar hij voor het laatst geweest is en vraag naar hun mening over de auto, vaak krijg je nadat je uitlegt dat je die auto mogelijk wil kopen wel wat informatie.
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Oei dat is zuur van die distributie. Is er nog een oorzaak van gevonden of gewoon heel veel pech gehad? Ik had het nog niet eerder gelezen bij een M57.
E91 335d high exec. m-pak.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
- Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90
Ik heb de onderdelen voor het blok bij een specialist gehaald in duitsland en die kreeg met enige regelmaat wel M57 motoren waarvan de distributie geknapt was. Maar gaf ook aan dat het niet zovaak gebeurt dat het echt een “probleem” is en het gewoon domme pech was...versendaal schreef:Oei dat is zuur van die distributie. Is er nog een oorzaak van gevonden of gewoon heel veel pech gehad? Ik had het nog niet eerder gelezen bij een M57.
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 jan 2018, 08:44
- Type Auto: 335d e91
Das wel best vette domme pech Maik.. revisie zet je zo een paar k-euro achteruit. Maar goed, eind goed al goed, zegt ook wat over hoe tevreden je bent als je alsnog vol voor de M57 zou gaan.Maik schreef: ... en het gewoon domme pech was...
Roetfilter trouwens preventief gedaan?
NB begin post weer bijgewerkt. Kennen jullie nog meer M57 clubleden? #shoutoutloud
Vers 335d M57 forum lid
- Lennard18
- Just getting started
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:44
- Type Auto: BMW E92 330D
Goed topic! Rij zelf ook met de M57.
Afgezien van het normale onderhoud (vloeistoffen en filters) heb ik het volgende gedaan:
150.000 Hoofd thermostaat en EGR Thermostaat vervangen
200.000 EGR + Roetfilter preventief verwijderd, Downpipe geplaatst.
Ik heb de complete EGR verwijderd, inclusief koeler en de klep zelf. Hierbij kwam ik erachter dat het drukregelventiel overleden was. Deze stuurt de EGR aan, is nu dus overbodig geworden. Ter informatie, in volgende video is het geluid te horen wat dit ventiel maakt wanneer hij niet goed functioneert: https://www.youtube.com/watch?v=UovRy7ZdT74
Afgezien van het normale onderhoud (vloeistoffen en filters) heb ik het volgende gedaan:
150.000 Hoofd thermostaat en EGR Thermostaat vervangen
200.000 EGR + Roetfilter preventief verwijderd, Downpipe geplaatst.
Ik heb de complete EGR verwijderd, inclusief koeler en de klep zelf. Hierbij kwam ik erachter dat het drukregelventiel overleden was. Deze stuurt de EGR aan, is nu dus overbodig geworden. Ter informatie, in volgende video is het geluid te horen wat dit ventiel maakt wanneer hij niet goed functioneert: https://www.youtube.com/watch?v=UovRy7ZdT74