Met de motor rem ik eigenlijk alleen voor. Als ik dan stil kom te staan op een helling laat ik m in de versnelling staan, en hou ik met m'n rechter voet de achterrem vast
Rijd sinds kort met Xhp (transmissie-)flash, en met die software remt hij wel op de motor. Dus mocht het niet afremmen op de motor een hekelpuntje zijn is het wellicht een optie om daarvoor te gaan.
Automaat rijden voor dummies
- FJRdude
- Just getting started
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17 aug 2014, 21:37
- Type Auto: F48 1.8dA sDrive
- Locatie: België
- Contacteer:
Zo doe ik het ook, en dat gaat goed.Giovanni21 schreef: Ik laat 'm gewoon in D, maar zorg er wel voor dat ik tijdens stilstaan niet hard op m'n rem trap. Net genoeg zodat ie niet gaat rollen, en af en toe juist wel een beetje rollen zodat je weer een ander gedeelte pakt (als je wat langer stil staat).
Wil je wat meer motorrem, tik de pook effe naar links (sport) en dan zal de motor wat meer remmen.
Je hoeft geen grond te bezitten om een boer te zijn.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Interessant onderwerp, ik als “leek” met een automaat vroeg het mij afgelopen tijd ook eens af. Dit jaar ga ik een afspraak maken bij ZF voor een flush en dan zal ik het zeker vragen.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Afgelopen maand ben ik bij ZF geweest en heb de vraag onthouden.
Helaas geen duidelijk onderbouwd antwoord kunnen krijgen.
Het advies was enkel om de P of N stand te gebruiken als je weet dat je voor bijvoorbeeld een minuut moet wachten.
Voor rood licht wachten kun je zonder problemen doen in de D of S stand.
Jammer dat de service monteur een standaard antwoord gaf zonder expertise.
Helaas geen duidelijk onderbouwd antwoord kunnen krijgen.
Het advies was enkel om de P of N stand te gebruiken als je weet dat je voor bijvoorbeeld een minuut moet wachten.
Voor rood licht wachten kun je zonder problemen doen in de D of S stand.
Jammer dat de service monteur een standaard antwoord gaf zonder expertise.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 aug 2011, 07:54
- Type Auto: E90 LCI 320dA
- Locatie: Belgie
Je remmen voldoen prima om steeds de rem te kunnen inhouden bij een automaat. Voor kromme schijven moet je geen schrik hebben, als ze OEM zijn tenminste, telkens van D naar N bij elk stoplicht is veel slechter voor je automaat.
DIY!
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... 13#p354113" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... 13#p354113" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Oem of niet maakt niks uit. Als je hard remt tot stilstand, dan beter beetje heen en weer rollen of N, want rem ingedrukt houden met hete remmen kan zorgen voor kromme schijven.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 aug 2011, 07:54
- Type Auto: E90 LCI 320dA
- Locatie: Belgie
Dan kan Bmw geen enkele wagen met een automaat verkopen die een noodstop tot stilstand moet doen en daardoor kromme schijven krijgt. Remmen kunnen gemakkelijk rood gloeiend worden zonder krom te komen staan.
DIY!
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... 13#p354113" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... 13#p354113" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Weet niet hoe vaak jij n noodstop maakt
Als je schijven slijten en dunner worden, wordt die kans groter. Ik hebt hier over uitzonderingssituaties he.
Als je schijven slijten en dunner worden, wordt die kans groter. Ik hebt hier over uitzonderingssituaties he.
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Wij hebben echt nooit last gehad van kromme schijven bij de automaat en gewoon voet op de rem voor een verkeerslicht. Standaard brembo schijven, kwalitatief gelijk aan OEM denk ik zo. Kan me ook niet voorstellen dat remmen met straatgebruik zo heet worden dat ze kromtrekken, dan doe je echt iets verkeerd
-
- Just getting started
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 mar 2022, 20:23
- Type Auto: 440i X-drive M-sport uitvoering Febr 2017
- Locatie: Zuid-oost Brabant
Sinds een jaar rij ik een 440 x-drive, en moet nog steeds wennen aan de werking van de automaat in Drive mode. Dit geldt met name bij het afremmen, bijvoorbeeld bij het verlaten van de snelweg. Je hoort de ZF bak terugschakelen als je het gas loslaat, maar ik moet de 1900 kg massa toch fors bijremmen. Onlangs heb ik gemerkt dat de auto sneller terug schakelt (en dus op de motor afremt) als ik de pook even naar links tik (M/S). Dan hoef ik dus minder bij te remmen.
Herkent iemand dit, en ben ik hiermee misschien wel overdreven zuinig op mijn remschijven terwijl intussen mijn aandrijving overbelast wordt?
Herkent iemand dit, en ben ik hiermee misschien wel overdreven zuinig op mijn remschijven terwijl intussen mijn aandrijving overbelast wordt?
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Die M/S stand zet de automaat in de meeste gevallen een versnelling lager. Dus ja, dat zal bij gas los resulteren in meer remmen op de motor. Een automaat wordt zo geregeld dat er zo efficiënt mogelijk mee gereden kan worden. Waar je zelf bijvoorbeeld in de tweede versnelling zou blijven omdat je ziet dat je een stukje verder al weer af moet remmen schakelt de automaat vrolijk één of soms wel twee versnelling door. Je automaat ziet ook niet aankomen wat jij wel ziet aankomen en kan er dan ook niet op anticiperen.
Telkens naar de M/S stand schakelen om wat beter op de motor te kunnen afremmen is (mijns inziens) wat teveel van het goede. Echt remmen vreten doet de automaat niet, maar je zal wel met wat meer slijtage zitten dan met een handbak. En wat oververhitting betreft, als je een aantal keren de remmen goed aangesproken hebt moet je sowieso niet gaan stilstaan, ook niet met een handbak. Probeer ook dan te anticiperen en laat de auto de laatste beschikbare meter langzaam rollen.
Ik heb overigens speciaal om op de motor te kunnen remmen flippers op het stuur gezet. Ik gebruik ze bijna nooit, maar in de bergen is het wel fijn als je bij het naar beneden rijden zelf de versnelling kan kiezen (kan ook gewoon met de "manueel" mode via de pook, maar de flippers op het stuur zijn dan makkelijker) en zo niet continue moet bijremmen.
Telkens naar de M/S stand schakelen om wat beter op de motor te kunnen afremmen is (mijns inziens) wat teveel van het goede. Echt remmen vreten doet de automaat niet, maar je zal wel met wat meer slijtage zitten dan met een handbak. En wat oververhitting betreft, als je een aantal keren de remmen goed aangesproken hebt moet je sowieso niet gaan stilstaan, ook niet met een handbak. Probeer ook dan te anticiperen en laat de auto de laatste beschikbare meter langzaam rollen.
Ik heb overigens speciaal om op de motor te kunnen remmen flippers op het stuur gezet. Ik gebruik ze bijna nooit, maar in de bergen is het wel fijn als je bij het naar beneden rijden zelf de versnelling kan kiezen (kan ook gewoon met de "manueel" mode via de pook, maar de flippers op het stuur zijn dan makkelijker) en zo niet continue moet bijremmen.
BMW E92 330xD