Automaat rijden voor dummies

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
C_sharp
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 jan 2018, 08:44
Type Auto: 335d e91

Dag allen! Sinds kort trotse eigenaar van een 335 e91 uit 2007 :Hosanna: . Nu is dit ook mijn eerste automaat, dus dat is even wennen. Las al dat de automaat waarschijnlijk ook aan mij moet wennen de komende tijd.

Wat ik vooral raar vind, als ex-handschakel piloot, is dat de automaat veel meer van de remmen lijkt te vragen:
- ' remmen op de motor' is veel minder sterk dan de handbak. Nu kijk ik (als mede-motor rijder) normaliter ver vooruit en bijremmen was met de handbak haast nooit nodig, vooral op de snelweg. Mijn vorige auto had na 220k km nog geen nieuwe schijven nodig. Even wennen nog (en nog verder vooruit kijken) of is dit een van de zaken waar de automaat mij gaat 'leren kennen'?
- om stil te staan moet de rem ingetrapt worden. Dit lijkt me erg gek, zeker als je wat harder tot stilstand moet komen. De warmte kan met aangelegde remblokken nergens heen > kans op kromme schijven lijkt me groter?

Vooral dat laatste vind ik gek. Zal allemaal gewenning en ervaring zijn, maar heb erg de neiging om bij stilstand de auto steeds in N te zetten. Nadeel is dan wel dat hij niet meer in D geschakeld kan worden zonder de rem in te trappen - dus als de voorganger ineens gaat rijden, moet ik eerst remmen, naar D schakelen en dan pas gas geven. Doen jullie dat ook, in N zetten? Is dat verstandig voor de levensduur of juist niet?

Excuus voor de Noob vragen, maar goede automaat-rij tips zijn altijd welkom :roll:

Als iemand een mooi linkje kent waar de technische werking van de automaat (6HP26, 2007) staat beschreven, houd ik mij graag aanbevolen! Vind het mooi om te begrijpen welke techniek onder mn zetel zoeft tijdens het rijden!


Vers 335d M57 forum lid :ja:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13915
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Gefeliciteerd!
Automaat aan jou wennen bestaat niet, ook al wordt dat vaak gedacht 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Geen BMW, maar in mijn vorige automaat heb ik me ook aangeleerd om na heftig remmen, de bak in N te zetten. Ik kon wel ineens naar D, dat scheelde. Maar voor behoud van schijven en blokken leek dat me beter. Bij rustig remmen is er niets aan de hand want dan ontwikkelt er minder warmte.

Het minder remmen op de motor is een kwestie van wennen. Ik heb daar toen ook echt aan moeten wennen en verkeek me nog wel eens op wanneer ik gas los moest laten, waardoor ik uiteindelijk nog moest remmen. Maar ook dat maak je je in de loop van de tijd meer eigen.
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

C_sharp schreef:Vooral dat laatste vind ik gek. Zal allemaal gewenning en ervaring zijn, maar heb erg de neiging om bij stilstand de auto steeds in N te zetten. Nadeel is dan wel dat hij niet meer in D geschakeld kan worden zonder de rem in te trappen - dus als de voorganger ineens gaat rijden, moet ik eerst remmen, naar D schakelen en dan pas gas geven. Doen jullie dat ook, in N zetten? Is dat verstandig voor de levensduur of juist niet?
Heb dit zowel in de Z4 als in mijn huidige E93 aangepast door een 'dummy' shiftlock te koppelen. Kan nu zonder de rem aan te tikken van N naar D (ergerde me er zelf ook aan). Ik tik hem na het remmen/stilstand ook altijd in N.

Wat je nodig hebt is een spare solenoid en deze aankoppelen ipv die aan de automaat zit:
Binder 40E90334A00 (of uit een sloopunit halen)

Verder leesvoer voor je:
http://www.darudevampire.nl/bmw/PDF/6-g ... be-bmw.pdf

In het bijzonder pagina 7 "Selector lever lock"
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Het bij stilstand zetten van D naar N is beter voor je remmen, maar wel minder goed voor je bak heb ik ooit eens gelezen en gehoord (bron volgens mij ZF).

Ik laat 'm gewoon in D, maar zorg er wel voor dat ik tijdens stilstaan niet hard op m'n rem trap. Net genoeg zodat ie niet gaat rollen, en af en toe juist wel een beetje rollen zodat je weer een ander gedeelte pakt (als je wat langer stil staat).
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Toen ik net van handpook naar automaat ging, zette ik hem ook regelmatig in N. Tegenwoordig niet meer en dat hoeft ook niet. Het ding is er voor gemaakt om in D te kunnen staan met de rem erop. Het voelt een beetje alsof je de koppeling laat slippen maar dat is niet zo.
Verder moet je er denk ik niet te veel bij nadenken. Ik heb nog nooit last van kromme schijven gehad terwijl ik de rem erop laat bij stoplichten enzo. Persoonlijk denk ik dat er een beetje een fabel gehalte zit aan dat blokken, remmen en temperatuur verhaal omdat ik het zelf nog nooit heb meegemaakt maar ieder zn ding... :wink:
Wat betreft slijtage gaan mijn blokken en schijven erg lang mee. Ik rijd dan wel veel snelweg, maar voor heb ik nu 120dkm dezelfde blokken en schijven erop en die kunnen nog wel 100dkm mee met mijn rijstijl. Achter zijn er na 120dkm wel nieuwe blokken nodig.
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
Kubus123
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 jan 2015, 17:27
Type Auto: F32 420i

Oudere automaten kunnen wat minder goed tegen slip maar met een transmissiekoeler en goede ATF vloeistof zal dat wel loslopen denk ik. Ik zou hem lekker in D laten staan en licht rempedaal in blijven drukken zoals sommigen hierboven al posten, het is echter wat je prettig vind.

Dat een automaat slecht remt op de motor is ondertussen wel bekend en vergt wat aanpassing. Ik heb nu een zeilfunctie (of 'uitrollen in vrijloop' functie zoals BMW het noemt) op de 8-traps automaten en daar wordt je helemaal gek van. Ben ook motorrijder dus enig anticiperen zit er ook wel bij maar als je gas los laat in eco pro rol je in neutraal (bak koppelt los) echt nog kilometers uit. Vaak helaas alsnog een beetje remmen.

Vind eigenlijk wel dat de auto hold functie uit de 5-6-7 serie standaard zou moeten zijn inclusief vrijloop. Parkeerrem erop als je stil staat, geef je gas parkeerrrem los en automatisch begint de auto te rollen.
335i E92 DCT Individual Feuer Orange / JB4 G5 / VSRF DP / IC:http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=14792
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Rijd al jaren automaat en zet m nooit in N bij stoplichten enzo. Nooit problemen mee gehad. Als ik langer stil moet staan zet m dan wel in P.
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

ook dat is een verandering van versnelling. 008
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Zo zou je het kunnen zien, als ik achter auto’s sta die op elk moment weer kunnen gaan rijden (stoplicht, file, spoor, enz) dan nooit in de N of P. Als ik uit eigen beweging langer stil ga staan met lopende motor dan P.
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Dat is fijne aan dct weer, dat je voet van rem af kan halen zonder dat je vooruit gaat...
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Dat van die dct wist ik niet. Ik heb ook nog kort een Vantage V8 gehad, die had dat ook. Aan het begin even wennen maar ik vond het wel fijn. Alleen was die automaatbak zelf best wel slooooom... :roll:
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
Piet08
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1021
Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
Type Auto: 335d Xdrive
Locatie: Overijsel

Ik rij zelf ook automaat. Probeer bij stilstand zo min mogelijk m`n voet
op de rem te houden.
Vind het ook enorm irritant als ik achter iemand sta te wachten die wel z`n voet op de remt houd.
Zit je in die felle remlichten te kijken.
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
C_sharp
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 jan 2018, 08:44
Type Auto: 335d e91

Heb het zelf met de motor wel eens voor elkaar gekregen om de dubbele voorremschijven krom te remmen (in de bergen, stralend warm en enthousiast aan het gas, vervolgens in het eerste dorpje op de helling rem moeten vasthouden). Opgelost door de boel te laten vlakdraaien na de vakantie, maar is gedoe. Motorschijven zijn wat dunner en op lager gewicht gedimensioneerd natuurlijk, maar goed als ik de ervaringen lees lijkt alles goed gedimensioneerd door die Beiere Freunde.

Die mod om naar D te gaan zonder intrappen van de rem ga ik eens goed bekijken, is ideaal qua gemak (heb het mogen ervaren op een fransoos ondertussen, was het enige fijne aan die automaat trouwens 001 ). Steeds tussen N en D schakelen terwijl de bak daar niet voor is ontworpen heeft natuurlijk ook een risico van versnelde slijtage van de schakelmechaniek in zich. Rustig afremmen en bij stilstand licht de remmen vasthouden lijkt me voorlopig het mooiste advies.

Ondertussen wat meer km’s ervaring met de automaat, remmen op de motor vraagt gewoon om nog meer anticipatie, maar is daardoor ook vaak niet mogelijk in druk verkeer. Dus gewoon de remmetjes gebruiken dan maar, zijn ze uiteindelijk voor.

En alvast sparen voor zo’n mooie 8-traps :autotje spelen:
Vers 335d M57 forum lid :ja:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

@piet, dat ligt er dan weer aan wie er achter je staat. Er zijn ook nog mistlampen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”