Diesel kopen verstandig?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ben benieuwd wat dan de 313pk sterke 335d uit de f31 gewijzigd is om aan euro6 te voldoen.


heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik zit nu middenin de overweging en allerlei vergelijkingen voor een nieuwe BMW en het 'gevaar' met diesels valt wel mee denk ik. Hieronder wat interessante cijfers en feiten in de "diesel kopen wel/niet verstandig" discussie...
_____________________________________

Ik rij op dit moment een F30 320dA EDE uit 2014 in private lease in een 5 jaar contract dat over 3 maanden afloopt. Mijn overweging is om of een nieuwe dik aangeklede 120dA High Exec/M Sport te leasen, of mijn huidige 320d van de leasemaatschappij over te nemen en hem privé nog 5 jaar door te rijden.

Wanneer ik weer ga leasen wordt het een 1 serie omdat ik het de leukst rijdende BMW vind (heb er ooit al een gehad), ik de ruimte van een grotere auto niet meer nodig heb (kids zijn nu pubers) - én last but not least - de laatste achterwiel aangedreven compacte hatchbak zal eind dit jaar verdwijnen als de 1 voorwielaandrijving krijgt en dus een boodschappen-auto wordt... :duh: :)

Goed... ik heb nu offertes naast me liggen van 2 leasemaatschappijen voor zo'n dikke 120d A voor 60 maanden - 27000 KM p/jaar - full operational lease (ik hoef dus alleen te tanken). Exact dezelfde condities als mijn huidige 320d.

Een paar belangrijke feiten:
1. Deze 120d A High Exec / M Sport kost vrijwel exact hetzelfde als mijn 320d 5 jaar gelden (54.000)
2. De 1 serie is over ca. 9 maanden een oud model, mijn 320d had dit aspect niet > afschrijving
3. Het is 5 jaar later, alles is duurder geworden
4. We zitten nu middenin de 'diesel moet dood' cultuur
5. Ik heb een paar opties op de 120d die goed doortikken in het onderhoud die mijn 320d niet heeft:
> breed en laag 18" rubber versus 16" 205 fietswieltjes onder mijn 320d
> M Performance remmen die harder slijten en waarvan de remblokken veel duurder zijn

Ondanks al het bovenstaande kost deze 120d slechts 100,- euro p/mnd meer dan mijn huidige 320d. Dit verschil is veel kleiner dan ik had verwacht. Dit geeft aan dat de leasemaatschappijen helemaal niet bang zijn om nu voor 5 jaar een nieuw contract voor een diesel af te sluiten en ook niet met een veel hogere afschrijving rekenen. En leasemaatschappijen hebben veel meer en beter inzicht in de brance dan wij.

Ik heb overigens ook calculaties voor een 120i en een 125i benzine in exact dezelfde configuratie. Het maandtarief ligt lager maar de brandstofkosten zijn fors hoger (gebruik en literprijs). Inclusief branstofkosten met mijn 27000 KM p/jaar kost een 120d p/mnd exact hetzelfde als een 120i. De 125i kost een stuk meer meer.

Ik ben een BMW diesel liefhebber en vind de 120d veel fijner rijden dan een 120 & 125i dus die keus is makkelijk... :)

Richard
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Leasen of privé kopen is wel een verschil
Nu draagt de lease maatschappij het risico van een evt. onverkoopbare diesel .

Vindt privé de omslagpunten hoog liggen en ben geen dieselfan.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
F10 535IX
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Dat risico dekken ze af in de premie. Dus het is wel degelijk te vergelijken. Echter is er wel een verschil in de mogelijkheden tot verkoop. De leasemaatschappijen zetten deze auto's na de looptijd massaal op de exportmarkt. Die optie is voor de particulier nog niet zo simpel. Als die bij de dealer komt gaat die verhaal ophangen dat diesels uit de mode zijn en hij er echt niet meer voor kan geven. Je bent dus als particulier veel meer afhankelijk van de Nederlandse markt.

Overigens zegt 100p/m niet zoveel. Hoeveel is de stijging procentueel?
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

angel335 schreef:Leasen of privé kopen is wel een verschil
Nu draagt de lease maatschappij het risico van een evt. onverkoopbare diesel .

Vindt privé de omslagpunten hoog liggen en ben geen dieselfan.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

daarnaast gaan meestal je kosten stijgen na einde contract..de meeste vliegen niet voor niks er uit vanwege kostenposten na einde contract. Die moet jij dan gaan dragen.. Benieuwd of je da nnog steeds bmw dieselfan bent...;)
Denk aan rekkende kettingen, turbo's vliegwielen etc. 1 x je ketting doen en je betaald zomaar een 1000 euro in ene...
Zoals gezegd draag jij de risico's dan...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

angel335 schreef:Nu draagt de lease maatschappij het risico van een evt. onverkoopbare diesel .
Inderdaad, en dat is precies wat ik bedoel. Ze calculeren de afschrijving inclusief het risico heel nauwkeurig omdat dit een van de belangrijkste factoren is (de hoogste kostenpost) tussen winst of verlies op een leasecontract.

@MrFloppyY - die 100 euro is 11,5% stijging over 5 jaar. Dat vind ik nog meevallen.

@nos - Dat de kosten voor onderhoud en het risico op dure reparaties toenemen als de tellerstand stijgt is logisch. Maar dat geldt voor benzine en diesel motoren. Ze hebben allebei turbo's, distributiekettingen, zelfde automaat, aandrijflijn etc. En bij hogere kilometerstanden heb ik meer vertrouwen in een diesel dan in een benzinemotor.

Overigens valt het nog wel mee met toenemen van de kosten. Als je een leasetarief laat bereken voor 130 of 180.000 KM over 5 jaar gaan de de kosten per kilometer nauwelijks omhoog. De kosten voor onderhoud (met daarin het risico op 'dure' reparaties) neemt toe maar de kosten voor afschrijving nemen af.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Houd er ook rekening mee dat de lease maatschappijen in Duitsland BMW’s inkopen met 10 tot 15000 euro korting, en rekenen met de Nederlandse prijzen.
Lekker verdienmodel
F10 535IX
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

NOS schreef:
angel335 schreef:Leasen of privé kopen is wel een verschil
Nu draagt de lease maatschappij het risico van een evt. onverkoopbare diesel .

Vindt privé de omslagpunten hoog liggen en ben geen dieselfan.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

daarnaast gaan meestal je kosten stijgen na einde contract..de meeste vliegen niet voor niks er uit vanwege kostenposten na einde contract. Die moet jij dan gaan dragen.. Benieuwd of je da nnog steeds bmw dieselfan bent...;)
Denk aan rekkende kettingen, turbo's vliegwielen etc. 1 x je ketting doen en je betaald zomaar een 1000 euro in ene...
Zoals gezegd draag jij de risico's dan...
Welke kosten stijgen dan? Je kunt namelijk heel wat vervangen voor die 10-15k aan afschrijving die je het eerste jaar hebt :wink: .
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

angel335 schreef:Houd er ook rekening mee dat de lease maatschappijen in Duitsland BMW’s inkopen met 10 tot 15000 euro korting, en rekenen met de Nederlandse prijzen.
Dat betwijfel ik. Ik doe de hele configuratie, bestelling en levering gewoon via mijn dealer in Amsterdam.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Nou...dan is je besluit toch genomen?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Dat nog niet. Maar ik heb de voor mij twee belangrijkste mogelijkheden nu wel helemaal in detail naast elkaar (definitieve offertes e.d).

Mijn eigen auto overnemen + wat pimpen is uiteraard het goedkoopst. Over een periode van 5 jaar is het verschil t.o.v. een nieuwe 120d leasen dusdanig dat ook met héél veel pech deze optie nog steeds veel goedkoper is. Maar ja, het gaat niet alleen om de kosten. Doorrijden in dezelfde auto waar ik al 5 jaar in zit is helemaal niets mis mee en pimpen is leuk. Maar het is ook niet hetzelfde als een hele nieuwe auto. En leasen is ook lekker makkelijk, alleen maar tanken en wassen. :)

Ik heb nog even de tijd. Het contract loopt nog even en de levertijd van een nieuwe is 8 tot 10 weken.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Iemand gisteren het journaal gezien?
Duitsland is het diesel-verbod alweer aan het bekijken.
Ze hadden als voorbeeld een straat in Hamburg.
Een stuk van 200m waar een oude diesel niet mocht rijden. Is niet te handhaven en levert niets op aan betere lucht.
Zelfs een bekende Duitse longarts heeft zich er mee bemoeit en gezegd dat de uitstoot zo laag is dat je daar niet van ziek wordt, laat staan erger.

Ben benieuwd waar het naar toe gaat. Iedereen over 10jaar in een diesel ?????

Ps. Als je savonds op gas kookt is dit veel ongezonder dan gedacht. Ongeveer 1000co2 gram
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Klopt. Zeker nu München een Fahrverbot van de tafel heeft geveegd.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”