Dsc/dbc/rpa cruise uitval

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Mijn probleem maar even hier voorleggen in plaats van het '" Wat heb jij vandaag aan of met jouw bmw gedaan" topic.

Gisteren heb ik mijn auto verlaagd met de eibach b12 pro kit.
Tijdens het naar huis rijden (5km) was er niets aan de hand (behalve de smile op mijn gezicht vanwege de rijeigenschappen 8) ). Wel stond mijn stuur iets uit het midden maar dat zal te maken hebben met dat de auto nog uitgelijnd moet worden.

Vandaag echter kreeg ik na 12 km de volgende storingen in mijn iDrive:
DSC uitgevallen
DBC uitgevallen
RPA:systeemfout
Wegrij-assistentie niet actief
En werkte mijn cruise control niet meer.

Afbeelding

Uitlezen met carly gaf de volgende fout:

Afbeelding

Nou opperde THYS al dat het wellicht de abs sensor is (rechtsachter) maar is er een manier om dit verder uit te sluiten?
Heb net ook ISTA+ via mijn laptop aangesloten en een scan laten doen en daar kwam de volgende fault code uit:
005E40 DSC: Steering-angle sensor: plausibility
Ik neem hier echter van aan dat dit te maken heeft met de scheefstand van mijn stuur.
Vreemd dat ik met ista niet de fouten vind die wel op mijn idrive verschijnen Afbeelding

Aangezien dit letterlijk de eerste keer is dat ik ISTA+ gebruikt heb weet ik niet of ik hier nog een diepere diagnose mee mogelijk is....

Iemand een tip voor hoe nu verder?
Laatst gewijzigd door rsvmakkie op 10 jun 2018, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.


Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Advies: Met ISTA het measures plan uitvoeren wat bij de foutcode hoort. Heb je je stuurhuis los gehad van je subframe? Als er teveel kracht op is gekomen in axiale richting kan je je stuurhoek sensor om zeep hebben geholpen. Doorloop de stappen van het measures plan in ISTA en je weet het bijna zeker. Ik zeg bijna omdat ISTA de officiële weg bewandelt. Soms zijn er nog alternatieven, in geval van stuurhoek sensor ken ik er geen.

Ik verwacht niet dat een reset of calibratie helpt. Plausability fault betekend dat de waarde die uitgelezen wordt niet binnen de range valt die wordt verwacht binnen uitersten van het bereik die de sensor kan geven. Meestal is een sensor dan gewoon gaar, of kabelbreuk wat eigenlijk zelden gebeurd.

Ik gok dat je je stuurhuis wel los hebt gehad van je subframe, anders staat je stuur niet scheef bij rechtuit rijden (zoals je zei, stuurstangen zijn niet los geweest) Ff stuurhuis lossen en dan tegen de boutspeling in de andere kant op duwen lost het wel op als de scheefstaand maar een heel klein beetje is. Is ook wel nuttig om te doen voor het uitlijnen. Als je in het vervolg je stuurhuis nog eens moet lossen dan kan je die tegen dezelfde kant op duwen voordat je hem vastzet, dan staat je stuur mooi recht en hoef je hem niet alleen daarvoor weer uit te lijnen.
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

begin maar eens met uitlijnen en je steering angle sensor te resetten. die laatste kan gekke meldingen en DSC ingrepen geven, aangezien de ABS sensor data niet meer overeen komen met de stuurwiel. dat je stuur uit het midden staat bevestigd dat alleen maar ;)
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Bedankt voor het meedenken BMWcoder en Vester86.
Van meerdere bronnen begrepen dat het hoogst waarschijnlijk de uitlijning zou zijn dus vanmorgen de auto uit laten lijnen (was ook wel ECHT nodig volgens de garage...). Ook gaf hij aan dat hij zich niet voor kon stellen dat de stuurhoek sensor niet opnieuw afgesteld zou moeten worden zoveel afwijking zat er in.....

Voor de deur met mijn carly adapter alle storingen gereset en alles leek ok.

Echter na een km of 5 na ging mijn AFS active steering systeem in storing en kreeg ik via carly de volgende fouten.

Afbeelding

Deze weer gereset en binnen wat aandacht aan de kleine gegeven.
Zojuis boodschappen gedaan en in dat kleine stuk kwam hij niet terug...

Toch heb ik het gevoel dat deze terug gaat komen. Was vanmorgen ook na het opdraaien van de snelweg dus wat hogere snelheid.

Vwb het het plaatsen van de eibach set heb ik het stuurhuis niet los gehad.
Ik heb deze youtube beschrijving gevolgd en was dit niet nodig.

https://youtu.be/4YkVs_jm9R4
Laatst gewijzigd door rsvmakkie op 11 jun 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Mijn uitlijning voor en na :

Afbeelding

Afbeelding
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

@bmwcoder vwb het 'measures plan'
@vester86 vwb het 'steering angle reset'

Als ik straks ISTA+ opstart wordt dat letterlijk de 2e keer dus het is voor mij nog abacadabra en was al blij dat ik de foutcodes kon uitlezen :Hosanna:

Alle tips hierin zijn natuurlijk welkom want ik wil steeds meer zelf gaan doen aan de auto :ja:
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Als je een icom hebt dan kan ik je auto wel aan mijn systeem koppelen dan heb ik het probleem zo boven water. Als je die niet hebt dan via teamviewer mits het nog van toepassing is.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

De knop meest Rechtsonder moet je hebben als je de foutcodes hebt uitgelezen. Daarna moet je de foutcode selecteren, anders pakt ie die bovenaan staat in de lijst als er meerdere zijn (hoogste prio staat bovenaan)
Dan gewoon de aanwijzingen volgen van ISTA. (Oa stuur rechtzetten)

Ik lees net dat je een offset plausibility error hebt, ik had het iets anders gelezen. In dit geval denk ik dat calibratie wel werkt. Kan met INPA ook, wel je stuur rechtzetten voordat je dat doet. Zit onder de DSC module, en dan onder activation (f6)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik gok dat je je stuurhuis wel los hebt gehad van je subframe, anders staat je stuur niet scheef bij rechtuit rijden
Heb toch al een paar keer eerder bij een verlaging een scheef staand stuur gehad, dus met het stuurhuis heeft dat niks van doen. Na uitlijnen zou dat weer in orde moeten zijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Gisteravond de auto aardig de sporen gegeven (lekker hoor die Eibach set :Klappen: ) en de meldingen blijven weg :ja:
Even afwachten maar....

@BMWcoder
Thanks voor de ISTA tip
Ga hier zeker nog eens verder mee spelen :Dubbel:

@Ryan
Thanks voor het aanbod, mocht het nodig zijn maak ik hier graag gebruik van (wellicht een combi met de achteruitrijcamera :zwaai: )
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Ik heb hetzelfde probleem met mijn active steering / DSC na het vervangen van de dempers+veren+toebehoren en draagarmen voor. Ik ga nu rechtuit bij stuurstand van 10 voor 4. De auto blijft dan wel uit zichzelf netjes rechtdoor rijden overigens. Wordt dus een afspraak maken bij de uitlijnboer voor de voorwielen en kijken of het probleem dan verholpen is.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Nog ter terugkoppeling: de uitlijning was inderdaad de boosdoener. Na enkele ritten met goede uitlijning is de melding niet meer teruggekomen.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”