Nieuwe Aircopomp, toch bijgeluid geluid.

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Enige tijd geleden hoorden wij bij het rijden een soort cyclisch geluidje bij 1700 en 2200 toeren. Dat bleek te verdwijnen als de climate control werd uitgeschakeld. Volgens de garagist lag at aan de aircopomp. Toen we er op gingen letten viel het op hoeveel gerommel die airco gaf als hij aan stond.
Gisteren een nieuwe Denso laten plaatsen en al dat gerommel was inderdaad weg: een verademing. Dat cyclische geluidje bij een ingeschakelde airco is echter gebleven en best goed hoorbaar.
Dat geluidje varieert met het toerental mee: bij 2300 toeren klinkt het hoger dan bij 1700 toeren. Hij doet het in elke versnelling, ook als hij in zijn vrij staat.

Kan iemand dit plaatsen en aangeven in hoeverre dit gewoon is of niet? En wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?


RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Heb jij toevallig een vrijloop naaf op je dynamo? Mogelijk dat die vast zit?
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dan klappert .meestal je multi v.
Je compressor is dan wel vervangen....maar hoe is de rest? Is er gespoeld? Nagevraagd??
Is je filter meegenomen? Is de procedure aangehouden bij vv van je compressor?
Nobody said it was easy....
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Alles gebeurd..
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Nogvsteeds hoor je een geluid als je de airco aanzet??
overigens is helemaal stil vrijwel onmogelijk. Airco heeft het met dit weer zwaar. Temp en drukken zijn vele malen hoger nu in het systeem. Waar bv 4 graden uitstroom in voorjaar normaal is is het niet gek als dat nu maar 10 graden oid is. Normaliter is se pers zijde rond de 13 tot 16 a 17 met normaal weer. Nu zie ik veelal drukken van 20 bar.
Systeem afgebeuld met PAG 46 olie? Hoe is je condensor?? Is die ook vervangen? Met je expansieventiel?
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Wat was je kwijr voor je reparatie? Je mag het pm en
Zo kan ik zien of diverse handelingen ook echt gedaan zijn..
Nobody said it was easy....
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Ik moet zeggen dat mijn airco het op zich prima doet, maar de laatste drie dagen, bij 34 graden of hoger, trekt ie het niet echt helemaal.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Da's heel normaal.....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Geen last van....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat kan ook. Maar hij trekt er toch echt harder aan.
Meestal na jaar of 3 tot 5 begint een airco zn ideale waardes te verliezen. Mag ook. Hoort bij zn marges qua verlies.
Nobody said it was easy....
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Dat denk ik ook. De mijne word 10 in augustus, dus leeftijd zal zeker een factor zijn.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

O ringen etc verliezen hun kracht. Het 1e jaar is 40 gram toegestaan. Erna is 10% pj toelaatbaar. Elke 2 jaar service om de de boel op peil te houden. Het filter echter vervangt niemand. Juist die zorgt voor ellende met oa teveel om oude olie die blijft hangen icm vuil. Daarom is lang vacumeren belangrijk..en doet vrijwel niemand dat. Je mag er vanuit gaan dat als je auto binnen een uur klaar is...het NIET gedaan is zoals het hoort. Ik vacumeer alleen al een half uur..minstens. en leegttekken kost ook minstens 20 min. Samen met vullen...testen etc ben je langer bezig.
Overigens spoel je als je een 134A hebt..met a.
Heb je 1234yf..met 1234yf. Olie is meestal pag46. Is de dunste..maar niet per se de beste. Als er een POE in moet...dan zal dat zn r3den hebben. Meestal icm hybride en zn eigenschap dat ie niet stroomgeleidend is. Dus veilig. Wel hygroscopisch..dus..elk service verversen. Wel zo veilig voor de technicus ook.
Nobody said it was easy....
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Maandag zal ik e.e.a. navragen.
Ik zal eens een geluidsopname proberen te maken. Zegt meer dan woorden.

Overigens lijken die BMW-airco's me geen geweldenaars. Ik heb een tijd een Scenic gehad en die was veel effectiever en veel sneller koel. Ook het Up-je wat ik van de week had leuk een veel potentere airco te hebben.
Overigens vond ik de airco van mijn oude E46 niet beter of slechter dan die van de E90.
Gebruikersavatar
Spotlight
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 aug 2016, 09:42
Type Auto: E90 320i
Locatie: Midden / Noord Brabant

Ik heb in April een zelfde ervaring gehad met het geluid wat je omschrijft. Alleen met airco aan en veranderde mee met het aantal toeren.
Heb een servicebeurt op de airco laten uitvoeren: Vacumeren, nieuwe olie en opnieuw vullen en op druk zetten. Toen was het over. Had ook geen idee wanneer de airco voor het laatst een beurt heeft gehad omdat ik de auto toen net 1,5 jaar in bezit had.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”