Zelf onderhouden auto een optie?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Graag jullie mening:

Onlangs een Bmw 325i e92 bekeken. Belgische import, huidige eigenaar rijdt er nu 3 jaar mee rond, heeft er 40k in gereden. Heeft nu in totaal 155k gereden. Eigenaar is onderhoudsmonteur (niet van auto’s maar van machines) en heeft zijn auto zelf onderhouden volgens fabriekspecificaties.

Is zo’n auto een veilige optie om aan te schaffen? Of is het risico aanwezig dat er teveel ‘gemist’ is in de zin van versleten onderdelen etc? En in hoeverre zou een aankoopkeuring bij de Bmw specialist dit kunnen ondervangen?


Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Heeft de verkoper ook facturen van de aan geschaften onderdelen voor onderhoud ?
zo dat kan aantonen dat degelijk onderhoud is gepleegd.

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Alleen de nokkenas sensor is vervangen volgens de verkoper

Verder alles volgens het boekje vervangen
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Persoonlijk koop ik liever particulier dan bij dealers/handelaars/garages. Vaak kun je veel beter aflezen hoe iemand met de auto is omgegaan en kan je veel meer vertellen dan een bedrijf dat kan (ook qua prijs kun je meer). Maar dit is vaak zo persoonlijk, jij moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Maar als dat bezit van 3 jaar en 40dkm aantoonbaar zijn zou ik de gok wel durven wagen. Die 40k rijdt je niet met een niet-onderhouden auto.
Gebruikersavatar
GeorgeBfast
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
Locatie: Noord Brabant

Liever van particulier dan van dealer/handelaar /garage? Nu scheer je 3 dingen over 1 kam. Ik koop altijd liever een auto die aantoonbaar bij officiële dealer in onderhoud is geweest. Dan zijn de verrassingen het kleinst en heeft auto grote kans modificaties als die nodig waren gehad en zijn onderhoudsbeurten volgen fabrieksvoorschrift uitgevoerd. Daar mag je tenminste van uitgaan! Doe-het-zelvers, handelaren , garages dan weet je het nooit helemaal zeker.
BMW POWER 4 EVER

BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Daarin verschillen we dan van mening. Dealer ‘onderhouden’ heeft voor mij sowieso geen meerwaarde. Die kijken niet naar de staat van je auto, maar wat hun computertje aangeeft, zeker in de garantie periodes. ‘Sorry meneer, uw sleutel gaf niet aan dat onderdeel A vervangen moest worden’.

Overigens scheer ik niets over 1 kam, ik geef enkel mijn voorkeur tussen die 4 opties en dat is particulier boven de overige 3.
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Dank voor jullie reacties

Is zo’n e92 wel geschikt om zelf te onderhouden? Eigenaar leest auto uit via obd2. Kan je alles zien dan?

En in hoeverre ondervangt een aankoopkeuring slecht onderhoud?
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Maar ik lees nog steeds niet of je al facturen hebt kunnen inzien (als ze überhaupt aanwezig zijn) van gekochte smeermiddelen? Filters? Mikrofilter? Remblokken? Eventueel remschijven? Slijtage-sensoren? Met 40.000 gereden kilometers zouden er wel facturen van een aantal artikelen zoals bovenstaande aanwezig moeten zijn :)
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Eens. Een beetje liefhebber houdt een mapje bij met facturen en overige info
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Facturen zijn niet aanwezig en onderhoud is op gezond verstand gedaan. Niet volgens een onderhoudsboek

Maar zou een aankoopkeuring dit ondervangen?
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Niet alles, maar geeft je wel een beeld van de algemene staat van het onderhoud (en de auto zelf).

De absentie van een mapje of facturen vind ik dan wel weer vreemd.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Dat zou voor mij al reden zijn om verder te kijken... misschien ga ik daar een beetje te ver in, maar als je onderhoud zelf doet, dan moet je wel facturen van aanschaf kunnen tonen. Dat is wel het minste wat diegene kan doen. Men kan alles wel roepen...
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Eens met hierboven. Geen facturen van onderdelen is wel erg dom van hem. Maar als ie dat laat zien in de verkoopprijs is dat wel weer mooi meegenomen en zou ik de gok wel durven wagen. Maar doe vooral waar jij je prettig bij voelt. Als het een mooie auto naar je zin is, tja keuzes keuzes.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Geen documentatie van “gepleegd” onderhoudt (-t) is nogal dubieus. Ben je al wezen kijken naar de wagen?

Edit; je bent al op bezoek geweest.

Wat was je eerste indruk? Deze is immers heel belangrijk. Als ik gelijk twijfels zou hebben is het een no-go.

Onderhoudt (-t) door een garage wil niet altijd iets zeggen zoals hieronder te lezen is. Al hoop ik wel dat dit een uitzonderlijk geval is.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... e-10161009
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Darudevampire schreef:. Die 40k rijdt je niet met een niet-onderhouden auto.

Aanname die vaak klopt...maar soms. :roll:
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”