Terugroepactie

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
jacodg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 jan 2019, 20:18

Mijn BMW zou afgelopen vrijdag geleverd worden echter belde de (Toyota) dealer dat er 2 terugroepacties bleken te zijn vanuit de BMW. Zelf nagekeken en dat bleek inderdaad zo te zijn. Een collega van mij heeft ook een E90 en nadat ik haar kenteken had nagekeken bleek ook op haar auto dezelfde terugroepacties te zijn. Vandaag heeft ze Breeman gebeld en een afspraak gemaakt. Ze heeft ook gevraagd waarom ze zelf niet door BMW gecontact is waarop ze het antwoord kreeg dat het geen groot euvel of gevaar was en dat er dan geen brief wordt gestuurd. Ik weet niet hoor maar mogelijke kans op brand door de stekkerverbinding op de eindaanjagertrap en een airbag die niet goed kan functioneren lijkt mij toch wel een behoorlijk dingetje.

Maar hebben jullie ervaringen of er nu wel of geen brief gestuurd moet worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Van uit mijn BMW Dealer werd er ook geen brief gestuurd, maar word gewoon mee gepakt met de eerst volgende onderhoud.
Dus als je BMW niet bij dealer in onderhoud heb, laten ze niks weten. :nee:

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Maar véél mensen zitten er ook niet bovenop... mijn nieuwe buurman rijdt in een mooie E46 320i Special Edition (origineel, maar minder opties dan onze E46/5), maar de terugroepactie omtrent de bestuurdersairbag van eind 2016 staat nog open. Passagiersairbag is wel gedaan. Ik heb het hem gemeld, maar er was geen haast.

Ik check regelmatig de site van de RDW. Nu was de laatste terugroepactie niet voor iedereen met een E9X zichtbaar op de site, maar vanwege berichten op social media, kan je het bijna niet missen.

Hier overigens ook geen brief, ik heb direct de dealer gebeld toen het bekend werd. Mijn gegevens waren weer wél bekend bij de dealer, terwijl ik daar - voor de terugroepactie - nog nooit geweest was. 3 weken later was overigens de melding van de terugroepactie op de site verwijderd.
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Ik had zelf terugroepactie op mijn bobine's en die zijn toen met deze terugroepactie ook vervangen.
Maar die stond nooit vermeld bij de RDW en over airbag heb ik nog niet gelezen of gehoord.

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Airbag was dan ook voor de E46 en was als voorbeeld om aan te geven dat het bij personen vaak niet eens prioriteit heeft :) Onze E46/5 heeft ook nieuwe airbags (bestuurders- en passagiersairbag). En daarnaast... zoals ik dus al zei, sommige terugroepacties staan niet vermeld op de site.
jacodg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 jan 2019, 20:18

Eigenlijk wel vreemd dat BMW niet gewoon de mensen aanschrijft. Dat staat wel vermeld op de site van de rdw.
Maar goed om dit te voorkomen kan je dus 2 dingen doen. Of onderhoud bij de bmw laten plaatsvinden en dan nemen hun dat gewoon mee of onderhoud bij een ander bedrijf en zelf regelmatig eea checken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Terugroepacties staand niet altijd vermeld bij de RDW lees ik net? Dan is het gee officieele terugroepactie lijkt me. Dat is toch gebonden aan regels :?:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
jacodg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 jan 2019, 20:18

Tis wel een kwesie van goed kijken heb ik inmiddels door. Kijk je op de site van de rdw en zoek je op kenteken dan zie je 1 terugroepactie nl die van de stekkerverbinding. Zoek je op de site van de rdw op merk en type vanaf de data 01-01-2018 t/m 31-13-2018 dan zie je 2 terugroepacties, stekkerverbinding en airbag.
Doe je de startdatum vanaf 01-01-2013 invullen dan zou je haast geen bmw kopen :-(

Ik neem in ieder geval aan dat BMW wel registeert welke voertuigen zijn geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Terugroepacties worden dacht ik alleen vermeld als het om veiligheid gaat. In geval van bobines, injectoren of iets anders mbt betrouwbaarheid wordt dat niet gedaan meen ik. Dan worden ze gek bij rdw denk ik :mrgreen:
Ik kreeg ook geen bericht van de dealer (waar ik niet in onderhoud ben, slecht 1x geweest voor alarm keuring). Ik werd een maand geleden gebeld ivm aflopende apk, maar er werd niks gezegd over de terugroepactie toen ik de apk afspraak afwees. Pas toen ik er zelf naar vroeg ging ze in een ander systeem kijken voor openstaande terugroepacties. Misschien hadden ze het wel meegepakt als ik apk had gedaan bij ze, ik zal het nooit weten. Vond het ook wel slordig.

Voor mijn Bmw motor kreeg ik wel een paar keer brief thuis, een keer met waarschuwing stickers of ik die zelf wilde plakken. Nooit gedaan natuurlijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Dutch79 schreef:Terugroepacties staand niet altijd vermeld bij de RDW lees ik net? Dan is het gee officieele terugroepactie lijkt me. Dat is toch gebonden aan regels :?:
Meeste terugroepacties wel, maar zoals ook te zien was bij de E9X-actie... niet iedereen kreeg een melding op de site bij zijn of haar kenteken, terwijl men na een belletje vaak wel even langs mocht komen omdat hun auto wel op de lijst stond. De site van de rdw is in deze dus niet waterdicht.
jacodg schreef:Ik neem in ieder geval aan dat BMW wel registeert welke voertuigen zijn geweest.
BMW doet na herstel terugkoppeling richting rdw en de melding verdwijnt dan van de site bij de betreffende kentekens.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

NIemand laat zijn wat oudere auto bij de dealer onderhouden maar als er iets open staat dan zijn we er wel als de kippen bij en het liefst dat het binnen 5 minuten wordt opgelost want we rijden allemaal een premium merk toch? :duh:

Terugkomend op het verschil tussen de dealer en de rdw. BMW NL is niet verplicht om eigenaren aan te schrijven tevens is er geen meldplicht om tijdens onderhoud technische acties mee te pakken, laat staan de klant op de hoogte te stellen. Dat is ook nergens voor nodig.
BMW doet geen terugkoppeling naar de rdw. De rdw heeft wel een koppeling met een systeem van BMW. Het systeem dat leidend is dat is van BMW zelf. Wat de rdw doet, zal ze weinig interesseren.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Rare opmerking Float. Als je auto mogelijk spontaan in brand kan vliegen vanwege een defect (en ja dat is gebeurd bij minimaal 1 NL E92 waar de terugroepactie open stond), dan is het toch niet vreemd dat je dat op korte termijn wilt laten nakijken? Waar je auto in onderhoud is is toch helemaal niet relevant. Verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening bij BMW en niet bij de berijder. Hadden ze maar een beter product moeten afleveren.
shaggy66
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 apr 2017, 15:35
Type Auto: E92 335i MHD Stage 2 + Xhp stage 3.

Die van mij is ook laatst gewoon vervangen. Ff belletje, afspraak gemaakt en werd nog netjes naar mijn werk gebracht door de breng service, en einde dag weer opgehaald 001
En ja, die van mij is ook niet in onderhoud bij de dealer, denk dat dat ook niet relevant hiervoor is. Wanneer je er recht op hebt, waarom zou je er ook niet gebruik van maken?
E92 335i MHD Stage 2 + Xhp stage 3.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik begrijp wat je bedoelt en natuurlijk wilt men in een veilige auto rijden. Om dit soort dingen te voorkomen dan moet je inderdaad de auto bij de dealer laten onderhouden en dat is wat BMW ook aanraad maar het is niet verplicht. Doe je het niet dan kan je inderdaad openstaande acties krijgen die niet worden verholpen. Mijn mening is dat de verantwoordelijkheid bij de importeur ligt en die stuurt de dealers weer aan. BMW zelf communiceert het wel degelijk alleen dat het niet verder wordt opgepakt is een andere kwestie. Net zoals de premium selectie garantie uit het buitenland wordt hier ook niet erkend.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Tja als je het een beetje volgt weet je snel genoeg dat er een terugroepactie is, dan is het een kwestie van even de telefoon oppakken en een afspraak maken.

Wel mooi trouwens dat ik een gloednieuwe 540i (nieuwprijs tegen de ton, op basis van de WLTP vast een stuk meer nog) mee kreeg als leenauto :mrgreen:
:Mpower: F31 330d
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”