Aangezien ik sinds april eindelijk een auto heb waarbij de "juiste wielen" zijn aangedreven (achterwielaandrijving) leek het mij leuk om eens wat meer te testen wat zo'n auto nou doet als hij dwars gaat. En dus schreef ik mij in voor de "Basis Driftcursus" bij driftsport.nl en afgelopen zondag was het zover.
De redenen dat ik voor deze cursus heb gekozen zijn: prijs, recensies (en filmpje op Autoblog) en veiligheid. De meeste cursussen waarbij je een auto huurt zijn vaak gewoon direct een stuk duurder, bij deze cursus kun je met je eigen auto komen en ter plekke driftbanden huren die ze eronder zetten. Voor mij waren dit 17" velgen met slicks die geweldig goed glijden op het nat gehouden asfalt voor €30,- . Er zijn ook wel wat mogelijkheden om op circuits zoals bijvoorbeeld Zandvoort een driftcursus te volgen, maar als je dan van de baan gaat heb je alsnog redelijk snel schade. Deze cursus werd gegeven op een groot open terrein waarbij je hoogstens een pylon kunt raken, je houdt best wel een veilige afstand met de andere auto's.
Dit was makkelijk een van de leukste rij/racecursussen die ik tot nu toe heb gedaan! Een beetje theorie vooraf en daarna gewoon veel tijd om zelf te oefenen met instructeurs die bij je in kunnen stappen om tips te geven. Ik krijg de indruk dat het eerder een soort "club" van liefhebbers is die zelf heel graag driften die dit er bij doen om het allemaal een beetje te bekostigen. Ik heb zelf steeds contact gehad met Heini Withagen, en alles was perfect geregeld!
Hier 2 foto'tjes voor het idee:
Dit was het programma dat ik een paar dagen van te voren ontving:
Dit is het filmpje van AutoBlog waardoor ik definitief om was:
https://youtu.be/lH8QCXQL7Hg?t=529
Middagje driften in Lelystad.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ben zelf ook serieus geinteresseerd.
Ik ga de data voor de basiscursus ook s in de gaten houden.
Zijn de 'slicks' voor de achteras niet gewoon kale goedkope banden? Want slicks zijn juist prijzig en die heb je voor de grip ook juist niet nodig. In t nat hebben ze dan uiteraard ook niet meer grip.
Heb zelf ook nog wel een paar (19") velgen met oude, goedkopere banden die wel vlot willen glijden, dus wellicht gebruik ik die dan wel.
Er is altijd n fotograaf aanwezig die foto's maakt?
Heb alvast n paar vragen naar ze gemaild.
Ff n klikbaar linkje: http://driftsport.nl
Ik ga de data voor de basiscursus ook s in de gaten houden.
Zijn de 'slicks' voor de achteras niet gewoon kale goedkope banden? Want slicks zijn juist prijzig en die heb je voor de grip ook juist niet nodig. In t nat hebben ze dan uiteraard ook niet meer grip.
Heb zelf ook nog wel een paar (19") velgen met oude, goedkopere banden die wel vlot willen glijden, dus wellicht gebruik ik die dan wel.
Er is altijd n fotograaf aanwezig die foto's maakt?
Heb alvast n paar vragen naar ze gemaild.
Ff n klikbaar linkje: http://driftsport.nl
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heel snel n reactie terug. Leuk om even te delen:
Op zich hoeft een automaat geen probleem te zijn. We hebben nog niet vaak dit type bij de cursus gehad. Ik weet dus niet helemaal hoe de auto zich zal gedragen. Het zou kunnen dat er af en toe toch elektronica zal gaan ingrijpen. Maar dat zullen we moet gaan zien als je er ben.t
Als het past qua remschrijven zou het fijner zijn om aan de achterkant een kleinere velgmaat te monteren; hoe kleiner de maat hoe makkelijker het wiel grip zal verliezen.
Wij hebben evt. wielen incl. band te huur op verschillende velgmaten, van 15” tot 19”
Er is (bijna) altijd een fotograaf aanwezig die mooie foto’s probeert te maken. We kunnen geen garantie geven dat je er met 100% zekerheid op zult staan maar dat lukt meestal eigenlijk wel. Zie bijv. de foto’s van de basis cursus van dit weekend op onze facebook-pagina https://www.facebook.com/Driftsport.nl/
Laat weten als je nog aanvullende vragen hebt.
- Piet08
- VIP Driver
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
- Type Auto: 335d Xdrive
- Locatie: Overijsel
Ziet er zeer spectaculair uit
Lijkt me erg leuk en leerzaam om een keer te doen.
Lijkt me erg leuk en leerzaam om een keer te doen.
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Dit is cool, altijd al willen doen en onlangs nog eens naar zitten kijken maar deze niet tegengekomen. Concept spreekt me erg aan, ook eigen auto. Wellicht wil de vrouw ook mee. (En kids op de achterbank mag helaas niet)
Agenda er een eens bij pakken van het weekend.
Agenda er een eens bij pakken van het weekend.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Toch leuk om daar n foto van te hebben joh! Ben ook fotograaf geweest dus combi auto en foto's heb ik sowieso wat mee.NOS schreef:Gaat het je om de foto's.. of om te leren.
Maarre...morgen met je auto naar een industrie!. Voorspelling is sneeuw toch.:p
Moet morgen werken, maar pak wel n bochtje mee hier en daar als t kan hoor
Laat ff weten op welke datum je zou willen inschrijven. Misschien kunnen we wel met n paar personen van hier!BMWcoder schreef: Agenda er een eens bij pakken van het weekend.
17 Februari 2019 - Basis Driftcursus
Ochtend (8:30): nog 5 plaatsen
Middag (13:00): nog 1 plaatsen
24 Maart 2019 - Basis Driftcursus
Ochtend (8:30): nog 12 plaatsen
Middag (13:00): nog 4 plaatsen
13 April 2019 - Basis Driftcursus
Ochtend (8:30): nog 13 plaatsen
Middag (13:00): nog 8 plaatsen
19 Mei 2019 - Basis Driftcursus
Ochtend (8:30): nog 14 plaatsen
Middag (13:00): nog 14 plaatsen
Ik neig naar april of mei..
-
- VIP Driver
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 16 jan 2019, 20:18
Zelf eens Moordrecht geweest waar zoonlief dezelfde cursus kreeg. Daar werden auto's van het bedrijf gebruikt en dat was maar goed ook. 2 bmw's waar de hele vooras afbrak en de pionnen maakte toch ook wel enige schade.
Ik zou er zelf dan ook niet voor kiezen om mijn eigen auto hiervoor te gebruiken. De auto krijgt toch flinke klaopen en zeker als ze per ongeluk van nat op droog wegdek komen. Het was wel heel gaaf om mee te maken, helaas mocht ik niet sturen want ik was niet de betalende klant maar achterin maak je ook voldoende mee.
Overigens is het in Moordrecht wel een kleinere baan dan in lelystad.
Nog even een tip, kijk af en toe eens op groupon. Vaak wordt daar de driftcursus voor weinig geld aangeboden. Er staan er nu 2 op, Zandvoort en Moordrecht.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik zou er zelf dan ook niet voor kiezen om mijn eigen auto hiervoor te gebruiken. De auto krijgt toch flinke klaopen en zeker als ze per ongeluk van nat op droog wegdek komen. Het was wel heel gaaf om mee te maken, helaas mocht ik niet sturen want ik was niet de betalende klant maar achterin maak je ook voldoende mee.
Overigens is het in Moordrecht wel een kleinere baan dan in lelystad.
Nog even een tip, kijk af en toe eens op groupon. Vaak wordt daar de driftcursus voor weinig geld aangeboden. Er staan er nu 2 op, Zandvoort en Moordrecht.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
-
- Being a part of it
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
- Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
- Locatie: Groningen
Misschien is het inderdaad wel een leuk idee om met wat mensen van dit forum te gaan? Ik zou zelf nu eerder neigen naar de Gevorderden Cursus omdat je dan nog meer tijd hebt om te rijden, en het best wel lekker ging direct.
Wat betreft automaat: Volgens mij is dat prima te doen, ik heb zelf een 325i handgeschakeld maar de enige versnelling die je gebruikt op deze snelheden is de 2e. Met DSC volledig uit wat het alleen een kwestie van een dotje gas geven en hij ging al. Ik was zelf eerst nog bang dat het tegen zou vallen omdat ik gewoon een open differentieel heb, maar het was echt geen enkel probleem. Ik heb niet in de andere auto's gereden, maar de balans in mijn e92 met 218pk was echt heel fijn.. Had verwacht wel wat meer moeite te hebben vergeleken met sommige andere auto's, maar het was echt makkelijker dan ik dacht.
Er reed afgelopen weekend ook iemand met een M135i met OS Giken sper-differentieel met automaat (mooie auto hoor) maar die had het volgens mij eigenlijk nog moeilijker omdat hij veel sneller te veel vermogen had (stond in ieder geval een stuk vaker achterstevoren).
Wat betreft automaat: Volgens mij is dat prima te doen, ik heb zelf een 325i handgeschakeld maar de enige versnelling die je gebruikt op deze snelheden is de 2e. Met DSC volledig uit wat het alleen een kwestie van een dotje gas geven en hij ging al. Ik was zelf eerst nog bang dat het tegen zou vallen omdat ik gewoon een open differentieel heb, maar het was echt geen enkel probleem. Ik heb niet in de andere auto's gereden, maar de balans in mijn e92 met 218pk was echt heel fijn.. Had verwacht wel wat meer moeite te hebben vergeleken met sommige andere auto's, maar het was echt makkelijker dan ik dacht.
Er reed afgelopen weekend ook iemand met een M135i met OS Giken sper-differentieel met automaat (mooie auto hoor) maar die had het volgens mij eigenlijk nog moeilijker omdat hij veel sneller te veel vermogen had (stond in ieder geval een stuk vaker achterstevoren).
-
- Being a part of it
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
- Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
- Locatie: Groningen
Hoe werd die baan daar nat gehouden dan? Ik heb ook gehoord dat er cursussen zijn waar ze met een tankwagen over de baan rijden om het nat te maken, als het dan warm is droog het een stuk sneller op. Dit was met een ingebouwde installatie die constant de baan nat hield. Dat in combinatie met die slicks was echt makkelijk glijden en dan zijn de krachten ook allemaal wat minder.jacodg schreef:Zelf eens Moordrecht geweest waar zoonlief dezelfde cursus kreeg. Daar werden auto's van het bedrijf gebruikt en dat was maar goed ook. 2 bmw's waar de hele vooras afbrak en de pionnen maakte toch ook wel enige schade.
Een vooras breken lijkt me toch wel best knap, maar misschien als je heel lomp ineens op een stuk helemaal droog komt... Ik heb zelf mijn auto van te voren gewoon helemaal na gelopen en alles gecheckt, een aandrijfas (achter) breken had nog gekund en daar hield ik van te voren eventueel rekening mee (kost maar €60,- op Dparts en is in 30-60 min. eenvoudig zelf te vervangen). Maar toen ik eenmaal voelde hoe makkelijk het gleed met die slicks op het natte asfalt was ik daar echt niet bang meer voor.
-
- Being a part of it
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
- Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
- Locatie: Groningen
Sorry, ik had jouw vraag even gemist. Ze hadden een paar velgen met redelijk kale banden, maar de meeste die ik gemonteerd zag worden waren wel echte slicks (voor droog weer dus zonder profie). Die zijn inderdaad wel een stukje duurder in aanschaf maar gaan zoals ik het begreep dan ook langer mee. En ze glijden ook nog makkelijker op het nat. Hij zei dat ze ongeveer 12 dagen (ik denk dan ochtend en middag sessie) met 1 setje slicks voor de achteras deden. En die cursussen zijn maar een aantal keren per jaar zoals je hebt gezien, niet elke dag/week.Dutch79 schreef: Zijn de 'slicks' voor de achteras niet gewoon kale goedkope banden?
Laatst gewijzigd door TNLB7 op 29 jan 2019, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- renedis
- VIP Driver
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 21 feb 2013, 08:10
- Type Auto: BMW G21 330e
Leuk! ik heb hier zelf ook al eens eerder over nagedacht.
Misschien is er ook nog wat aan de prijs te doen als je met een club komt?
Standaard prijzen:
Programma
De cursus duurt ca. 4 uur. Je kunt je inschrijven voor een ochtend of middag-sessie.
08.30u – 09.00u Theorie/veiligheidsbriefing
09.00u – 10.30u Enkele linker/rechterbocht driften
10.30u – 12.00u Parcours driften
12.00u – 12.30u Evaluatie/uitreiken certificaat
De middag-sessie loopt van 13.00u – 17.00u en heeft hetzelfde programma.
Prijzen
Deelname met eigen auto: €155,-
(geen extra kosten voor meerdere bestuurders)
Deelname met Driftsport BMW: €295,- per persoon
Je deelt een auto met een mede-cursist
Alle bedragen zijn inclusief 9% BTW en alle bijkomende kosten zijn inbegrepen.
Banden te huur !
Als je met een eigen auto deelneemt en je hebt geen geschikte driftbanden, dan kun je die bij ons huren. Voor de basiscursus kost dat €30,- voor een ochtend of middag. De banden liggen op velg en zijn beschikbaar voor (bijna) alle type BMW’s (15″, 16″, 17″ en 18″, 5-gaats) en BMW e30 (15″, 4-gaats).
Misschien is er ook nog wat aan de prijs te doen als je met een club komt?
Standaard prijzen:
Programma
De cursus duurt ca. 4 uur. Je kunt je inschrijven voor een ochtend of middag-sessie.
08.30u – 09.00u Theorie/veiligheidsbriefing
09.00u – 10.30u Enkele linker/rechterbocht driften
10.30u – 12.00u Parcours driften
12.00u – 12.30u Evaluatie/uitreiken certificaat
De middag-sessie loopt van 13.00u – 17.00u en heeft hetzelfde programma.
Prijzen
Deelname met eigen auto: €155,-
(geen extra kosten voor meerdere bestuurders)
Deelname met Driftsport BMW: €295,- per persoon
Je deelt een auto met een mede-cursist
Alle bedragen zijn inclusief 9% BTW en alle bijkomende kosten zijn inbegrepen.
Banden te huur !
Als je met een eigen auto deelneemt en je hebt geen geschikte driftbanden, dan kun je die bij ons huren. Voor de basiscursus kost dat €30,- voor een ochtend of middag. De banden liggen op velg en zijn beschikbaar voor (bijna) alle type BMW’s (15″, 16″, 17″ en 18″, 5-gaats) en BMW e30 (15″, 4-gaats).
BMW G21 330e
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Mij lijkt het ook leuk om eens mee te maken! Ik stem voor om met een groep te gaan.
Mijn zomerbanden zijn toch al aan vervanging toe
Mijn zomerbanden zijn toch al aan vervanging toe
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
-
- Just getting started
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30 jan 2019, 08:23
Hi all,
Leuk dat jullie enthousiast zijn over de mogelijkheden voor het driften !
Om wat vragen te beantwoorden:
- Onze driftslicks laten wij speciaal maken bij een bandenspecialist. Een laag extra rubber wordt op een normale band gevulkaniseerd. Dat is keihard rubber. Het slijt niet snel en het heeft heel weinig grip op nat asfalt.
- Wij houden de baan nat met een beregenings-installatie. Daardoor hebben we altijd een natte baan ook bij warm, droog weer.
- Als jullie met een groep zouden komen, dan denk ik altijd graag na over een speciale prijs
Groet,
Heini, Driftsport
Leuk dat jullie enthousiast zijn over de mogelijkheden voor het driften !
Om wat vragen te beantwoorden:
- Onze driftslicks laten wij speciaal maken bij een bandenspecialist. Een laag extra rubber wordt op een normale band gevulkaniseerd. Dat is keihard rubber. Het slijt niet snel en het heeft heel weinig grip op nat asfalt.
- Wij houden de baan nat met een beregenings-installatie. Daardoor hebben we altijd een natte baan ook bij warm, droog weer.
- Als jullie met een groep zouden komen, dan denk ik altijd graag na over een speciale prijs
Groet,
Heini, Driftsport